8 خودروساز که به زودی نابود می شوند

ژیوار

از میتسوبیشـی تا مازراتـی؛ «آینده» همان‌قدر نامطمئن جلوه می‌کند که پیش از این سرنوشت‌ ایسوزو، مرکوری، پونتیاک، هامر و سوزوکی نشان داد.

به گزارش کاماپرس، نام‌های بزرگی که یکی‌ پس از دیگری بازارهای خودرو در آمریکا را در ربع قرن گذشته از دست دادند. این محو تدریجی درست زمانی رخ داد که برخی از شرکت‌ها بار دیگر به ینگه‌ دنیا بازگشته و نام خودشان را دوباره سر زبان‌ها انداختند. به‌عنوان مثال، «مـزدا» سالانه بیش از 300 هزار وسیله‌نقلیه در بازارهای آمریکا می‌فروشد اما این روند در محاصره با رقبای قدرتمندی که با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌شان خودروهای برقی جذاب روانه بازار می‌کنند، تا کجا توان رقابت خواهد داشت؟

شاید در نگاه نخست باورش برای شما سخت باشد اما شرکت‌های سرشناسی که در ادامه نام‌شان را خواهید دید، اصلی‌ترین گزینه‌های وداع با بازار بزرگ خودروی آمریکا در یک دهه‌ آتی خواهند بود.

کرایسلر

سه‌سال پیش وقتی مدیرعامل این شرکت به مدیران اجرایی‌ 14 برند خود یک‌دهه فرصت داد تا در وعده‌های‌شان به مشتریان برای تحقق اهداف و ارتباط با آنها شفافیت به خرج دهند، کرونا با ظهور نابهنگامش تمام هدف‌گذاری‌های آنها را ناکام گذاشت و او صراحتاً به خبرنگاران گفت: «اگر مدیران کرایسلر پول‌سازی نکنند، چاره‌ای جز خداحافظی با آنها نخواهیم داشت.»

فیات

این خودروساز مشهور که بیشتر به‌عنوان یک برند منطقه‌ای در ایتالیا و بخش‌هایی از اروپا شناخته می‌شود، برای بازیابی دوباره‌ خود قدم‌های نخست را برداشته و با تولید خودروهای برقی کوچک 500E فردایی دور از شکست را برای خود ترسیم کرده است.

دریان سفر امید

جگوار

اگرچه اواسط دهه 2010، جگوار با هدایت مالک جدید و هندی‌اش روندی روبه‌رشد را با تولید سدان‌های زیبا، قدرتمند و اسپرت در بازار طی کرد، ولی واقعیت این است که در سال‌های اخیر هرگز نتوانسته‌اند از زیر سلطه‌ برندهای لوکس آلمانی رها شوند. فروش کمتر از 9هزار خودرو در سال 2023 در مقایسه با فروش 66هزارتایی لندرور به‌عنوان رقیب نخستش، بی‌شک یک شکست تمام‌عیار برای آنها تلقی می‌شود.

خودروهای مشهوری که ممکن است فقط یک دهه‌ دیگر زنده باشند

لینکلن

برند ممتاز فورد تقریباً یک دهه‌ پیش بود که به بازارهای خودروی چین وارد شد؛ با این‌حال برای جلوگیری از اوج‌گیری بیوک در این سرزمین کمی دیر شده بود. آنها اما ناامید نشدند و با همکاری در تولید باتری پیشرفتهCATL‌  با چشم‌بادامی‌‎ها، دست‌‎کم 30سال به اعتبار شارژ عمر برندشان افزودند ولی برای رقابت چاره‌ای جز ورود به تولید خودروهای برقی نخواهند داشت.

مازراتی

آمار فروش مازراتی در ایالات متحده 27درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. این افول چاره‌ای پیش پای آنها نگذاشت جز اینکه با تدوین یک استراتژی جدید و صدور بیانیه‌ای خطاب به دنیای خودروسازی، این‌گونه موضع‌گیری کنند: «مأموریت جدید مازراتی نوشتن آینده‌ای پویا در بخش خودروهای لوکس، با تمرکز بر خواسته‌های مشتریانش خواهد بود.»

میتسوبیشی

پس از چندین دهه شکست در بازارهای آمریکا، میتسوبیشی به اتحاد «رنو – نیسان» پیوسته تا روی تولید شاسی‌بلندهای کامپکت و مقرون‌به‌صرفه تمرکز کند. با اینکه سقوط تولیدات میتسوبیشی در آمریکا از دوران همه‌گیری کرونا کلید خورده اما این ژاپنی‌ جذاب دست از تلاش برنداشته و علی‌رغم دوربودن از روزهای اوجش، آمار فروش خود را 9درصد افزایش داده است.

خودروهای مشهوری که ممکن است فقط یک دهه‌ دیگر زنده باشند

مزدا

این شرکت صاحب‌سبک اگرچه ممکن است در آینده به‌سمت تولید خودروهای برقی حرکت کند اما دست‌کم تا این لحظه نشانه‌های امیدبخشی از این تغییر مسیر به چشم نمی‌خورد. افزایش فروش 23درصدی آنها در سال 2023 هرچند اثباتی بر روند آهسته اما روبه‌رشدشان در بازارهای خودروی آمریکاست ولی مختصات حضور در آینده بازار خودرو سناریوهایی دیگر می‌طلبد.

بیشتر بخوانید:

فولکس واگن

آنها یک‌بار پیش از این، در دهه 90 نیز تجربه خروج از بازار آمریکا را تجربه کرده‌اند. با اینکه در سال گذشته بیش از 329هزار کراس‌اور در ایالات متحده فروخته‌اند اما از مزدایی که خود در معرض خطر است، 34هزار دستگاه کمتر فروش داشته‌اند. در آستانه‌ تکرار داستان خروج از بازارهای آمریکا ممکن است این بار تجربه‌ قبلی به کمک‌شان بیاید؟

خودروهای مشهوری که ممکن است فقط یک دهه‌ دیگر زنده باشند

انتهای پیام

مرتبط با : فولکس واگنفیاتمازراتیمزدا
نهال گشت
آژانس هرمس 724
تورهای مسافرتی لحظه آخر
روکش مارال
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز