تمدید نکردن گواهینامه رانندگی چه مجازاتی دارد؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

سهل انگاری در تمدید گواهینامه می‌تواند عواقب سختی برای افراد داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که از حدود یک ماه مانده به اتمام زمان گواهینامه نسبت به تمدید آن اقدام کنید.

کاماپرس در این گزارش به بررسی عواقب عدم تمدید به موقع گواهینامه برای رانندگان پرداخته است.

جریمه دیرکرد برای تمدید دیرهنگام گواهینامه

در صورتی که پس از گذشت مهلت قانونی گواهینامه نسبت به تمدید آن اقدام کنید، می‌بایست علاوه بر هزینه‌های تمدید، هزینه‌ای اضافی برای دیرکرد نیز به عنوان جریمه بپردازید. این جریمه به ازای هر سال دیرکرد دریافت می‌شود و سال به سال بر مبلغ آن افزوده می‌شود.

جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه به در سال 1402 مبلغ 30 هزار تومان برای هر یک سال دیرکرد است و به نظر می‌رسد که در ماه‌های آتی بر رقم آن افزوده خواهد شد.

مجازات‌های رانندگی با گواهی نامه تمدید نشده

اگرچه رانندگی با گواهینامه تمدید نشده مجاز نیست اما جرایم آن به شدت رانندگی بدون گواهینامه نیست. در رانندگی بدون گواهینامه جریمه سنگین و حبس می‌تواند در انتظار راننده خاطی باشد اما در هنگام داشتن گواهینامه تاریخ گذشته، این جریمه کم‌تر بوده و مجازات حبس و توقیف خودرو نیز در انتظار فرد راننده نخواهد بود.

رانندگی بدون گواهینامه معتبر در نهایت می‌تواند به جریمه رانندگی و امتیاز منفی منجر شود. چراکه اولین مدرک درخواستی پلس راهور در هر برخورد، گواهینامه است و عدم همراه داشتن آن به هر دلیلی نیز جرایمی را به همراه خواهد داشت.

عدم پرداخت خسارت بیمه برای رانندگان بدون گواهینامه معتبر

اصلی‌ترین عواقب نداشتن گواهینامه معتبر و تمدید نکردن گواهینامه در موقع مقرر را باید در هنگام تصادفات دانست. چراکه بر اساس قانون، نداشتن گواهینامه و یا اعتبار نداشتن آن می‌تواند باعث عدم پرداخت خسارات در هنگام تصادف شود.

این موضوع فقط مربوط به بیمه شخص ثالث نیست و در بیمه نامه‌ بدنه نیز صادق است. در واقع داشتن گواهینامه معتبر شرط پرداخت خسارات بیمه نامه‌های مرتبط با خودرو است. در بسیاری از مواقع حتی یک روز تاخیر در تمدید گواهینامه و سهل انگاری در این کار باعث ضرر و زیان چند صد میلیون تومانی برای راننده شده است. به خصوص اینکه در صورت فوتی در تصادف این زیان می‌تواند حتی رقمی بالای یک میلیارد تومان باشد که در صورت عدم پوشش شرکت بیمه باید توسط راننده مقصر حادثه پرداخت شود.

برای تمدید گواهینامه چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای تمدید گواهینامه بهتر است که حدود یک ماه مانده به پایان اعتبار به یکی از شعب پلیس + 10 مراجعه نمایید و فرم‌های مربوطه را در این مرکز پر کنید. مدارک لازم نیز باید به کارکنان این مراکز ارائه شود. پس از پرداخت هزینه تمدید، شما باید به پزشک معتمد مراجعه کنید تا با معاینه چشم و در صورت نیاز سایر بررسی‌ها، برگه تایید را از پزشک دریافت کنید.

مراحل پایانی نیز در همان شعبه پلیس + 10 به انجام می‌رسد و رسیدی مبنی بر تمدید گواهینامه به شما داده می‌شود. تا زمان رسیدن گواهینامه توسط پست که ممکن است 10 روز تا یک ماه به طول بینجامد، این رسید موقت به عنوان گواهینامه شما به پلیس یا شرکت بیمه قابل ارائه است.

انتهای پیام

آهن رویال
رایانه کمک
آریاپی
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز