تفاوت شبکه Workgroup و شبکه Domain

ژیوار

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، فعالیت‌های کامپیوتری نیز افزایش پیدا کرده است؛ شبکه‌ها، بسترهای اطلاعاتی هستند که به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان در دسترس کاربران قرار دارند. از این رو استفاده از شبکه کامپیوتری به یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر اکثر مشاغل و فعالیت‌ها تبدیل شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، شبکه کردن در فعالیت‌های مختلف به معنای ایجاد ارتباط میان دو یا چند دستگاه مانند کامپیوتر، اسکنر، پرینتر و غیره است. درحال حاضر مشاغل مختلف برای شبکه کردن کامپیوترهای خود از دو شبکه مایکروسافتی workgroup و Domain استفاده می‌کنند. برای تنظیم هریک از این شبکه‌ها بر روی ویندوزهای خود بهتر است علاوه بر آشنایی با هریک از آن‌ها، از خدمات اعزام کارشناس شبکه و مهارت افراد متخصص استفاده کنید. کاماپرس در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو شبکه می‌پردازد.

شبکه وورک گروپ (workgroup) چیست؟

شبکه وورک گروپ ساده‌ترین نوع شبکه است که سیستم‌ها یا کامپیوترهایی مستقل از یکدیگر را به کمک سوئیچ یا روتر به هم متصل می‌کند. در این روش شبکه کردن، مدیریت مستقل یا مرکزی برای مجموع کلاینت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و هرکدام از کاربران می‌توانند از طریق سیستم خود به دیگر سیستم‌ها متصل شده و به دیتای موردنیاز خود دسترسی داشته باشند. از این رو در این نوع شبکه هرکاربر در قبال کامپیوتر خود و اطلاعات آن مسئولیت دارد و باید امنیت آن‌ را تامین کند. سیستم ارتباطی شبکه workgroup از نوع peer to peer نظیر به نظیر بوده و هرکاربر دارای یک حساب کاربری و رمز عبور مخصوص است.

شبکه دامین (Domain) چیست؟

شبکه دامین برخلاف شبکه وورک گروپ سیستم پیچیده‌ای دارد و سیستم عملکردی آن از نوع Client-server است. در شبکه دامین تمام سیستم‌ها یا کامپیوترها به‌عنوان کلاینت یا همان سرویس گیرنده فعالیت می‌کنند و تنها یک کامپیوتر به‌عنوان سرور یا مدیریت مرکزی، وظیفه سرویس دهندگی را برعهده دارد.

دریان سفر امید

شبکه وورک گروپ و دامین چه تفاوتی دارند؟

مهم‌ترین تفاوت دو شبکه وورک گروپ و دامین در نحوه مدیریت آن‌ها است. در هنگام شبکه کردن کامپیوترها در یک سازمان یا اداره بهتر است شبکه موردنظر را با توجه به نوع فعالیت خود انتخاب کنید. به‌عنوان مثال مکان‌هایی چون مدارس، کافی‌نت‌ها و مکان‌هایی که اطلاعات عمومی‌تری دارند، از شبکه وورک گروپ استفاده می‌شود. اما در فضاهایی که اطلاعات درون سیستم‌ها تخصصی و محرمانه است، از شبکه دامین استفاده می‌شود. با وجود این، بهتر است پیش از انتخاب شبکه با کارشناس شبکه مشورت کنید برای اینکار میتوانید از طریق تلفن ثابت با شماره 9099071540 تماس بگیرید و یا برای شبکه کردن کامپیوتر های خود از خدمات اعزام کارشناس شبکه رایانه کمک استفاده کنید.

 تفاوت‌ شبکه دامین و ورک گروپ

مدل شبکه سازی: شبکه وورک گروپ free to free است و همه سیستم‌ها در نقش کلاینت عمل می‌کنند. در حالی‌که شبکه دامین براساس سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده فعالیت می‌کند.

نحوه پیکربندی و راه‌اندازی:  شبکه دامین به‌صورت متمرکز راه‌اندازی شده و پیکربندی آن تا حدی پیچیده است. درحالی‌که شبکه وورک گروپ به‌صورت غیرمتمرکز راه‌اندازی می‌شود. البته این مسئله مدیریت و نگهداری این شبکه را نیز سخت می‌کند.

تعداد سیستم‌ها: در شبکه‌های وورک گروپ شبکه دامین، به هرمیزان که تعداد کاربران و سیستم‌های موجود کمتر باشد، شبکه عملکرد بهتری خواهد داشت. در حالی‌که با شبکه دامین می‌توانید کاربران و سیستم‌های بیشتری را وارد شبکه کنید.

اطلاعات درون شبکه: اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در شبکه دامین معمولا حساس‌تر بوده و از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. این در حالی است که دیتاهای موجود در شبکه وورک گروپ، حالت عمومی‌تری دارند و دسترسی به آن‌ها ساده‌تر است.

محل قرارگیری کامپیوترها: در شبکه‌های وورک گروپ، سیستم‌های موردنظر باید در نزدیکی یکدیگر قرار بگیرند. درحالی که در شبکه دامین، کامپیوترها و رایانه‌ها می‌توانند در فاصله دور و حتی در دو نقطه مختلف از جهان به یکدیگر متصل شده و باهم در تعامل باشند.

مزایای شبکه Domain و workgroup چیست؟

هریک از این شبکه‌های مایکروسافتی دارای مزایای مخصوص به خود هستند. از جمله مزایای شبکه وورک گروپ می‌توان به راه اندازی آسان و عدم نیاز به دانش فنی، مناسب برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها و سخت‌افزارها در مجموعه‌های کوچک، نام مستقل هر شبکه، دیتابیس‌های جداگانه و غیره اشاره کرد.

مزایای شبکه دامین نیز شامل امنیت بالا، استفاده از سرویس اکتیودایرکتوری برای نظارت و کنترل اعضای تحت شبکه، مدیریت و کنترل متمرکز، مدیریت DNS و IPها، قابلیت ایجاد دسترسی بیشتر یا تحدید دسترسی برای کاربران، قابلیت ورود نام کاربری و پسورد از همه سیستم‌ها، بازیابی و ذخیره اطلاعات در محیطی امن و قابل دسترس و امکان ایجاد قوانین در سطح شبکه است.

انتخاب بهترین شبکه با رایانه کمک

رایانه کمک یکی از مراکز معتبر و باسابقه در حوزه امور کامپیوتری و شبکه است. این مجموعه خدمات ویژه و متعددی را برای شبکه کردن سیستم‌ها و کامپیوترها برای شرکت‌های کوچک و بزرگ در نظر گرفته است. برای دریافت خدمات اعزام کارشناس شبکه، شبکه کردن به دو شیوه Domain و Workgroup می‌توانید به دو صورت حضوری در تهران و تلفنی در شهرستان‌ها با رایانه کمک در تماس باشید.

انتهای پیام

مرتبط با : رایانه کمک
نهال گشت
روکش مارال
تهران آهن
سبیت
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “تفاوت شبکه Workgroup و شبکه Domain

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز