تعمیر گیربکس اتوماتیک را چه زمانی انجام دهیم؟

تعمیر گیربکس اتوماتیک-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

مالکان ماشین‌های سبک و سنگین قاعدتا با گیربکس و نحوه کارکرد آن آشنایی لازم را دارند. این قطعه نیروی محرکه را برای حرکت وسیله نقلیه فراهم می‌کند و قاعدتا باید در سرویس دوره‌ای انواع خودروها مورد بررسی قرار گیرد. اهل فن توصیه به دارندگان وسایل نقلیه توصیه می‌کنند علائم خرابی گیربکس اتوماتیک را بشناسند تا در صورت بروز مشکل، بلافاصله به تعمیرکار متخصص مراجعه کنند.

به گزارش کاماپرس به نقل از گیربکس وان، همانطور که می‌دانید، گیربکس دو نوع دستی و اتوماتیک دارد. تعویض دنده در گیربکس دستی متناسب با سرعت چرخ دنده‌ها اتفاق می‌افتد اما نوع اتوماتیک متناسب با میزان گاز تعویض دنده را انجام می‌دهد. یکی از تفاوت‌های بارز در گیربکس هنگام تعویض دنده مشخص می‌شود که این کار در گیربکس معمولی با گرفتن یا فشار کلاچ انجام می‌شود. اما در مدل اتوماتیک، تعویض دنده توسط حسگرها با فشار روغن، مبدل گشتاور و میزان گاز اتفاق می‌افتاد.

مزیت گیربکس اتوماتیک در دنیای خودروسازی

گیربکس‌های اتوماتیک در درجه اول به دلیل کاهش چشمگیر میزان دخالت راننده در هدایت خودرو به عنوان ویژگی لوکس صنعت خودروسازی محسوب می‌شدند. اما این روزها به کارگیری گیربکس اتوماتیک به دلیل آسودگی در سواری، کاهش آمار تصادف‌ها، دوام بالا و عملکرد بهتر نسبت به نوع دستی بسیار مورد توجه قرار دارد.

یکی از مزایای مهم گیربکس‌های اتوماتیک، دوام و سازگاری آن‌ها با انواع رانندگی است. رانندگان با توجه به حساسیت گیربکس اتوماتیک باید برخی نکات فنی و تکنیک‌های ساده را رعایت کنند تا از آسیب رسیدن به این قطعه جلوگیری شود. اما اگر به هر دلیلی تعمیر گیربکس اتوماتیک احتیاج باشد، نباید از این موضوع غفلت کرد و باید آن را به تعمیرکاران مجاز و شناخته شده سپرد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک-کاماپرس

دلایل عمده خرابی گیربکس اتوماتیک کدام است؟

خیلی از تعمیرکارهای ناشناخته یا با سیستم گیربکس اتوماتیک آشنایی ندارند یا در زمینه تعمیر آن آموزش لازم و کافی را ندیده‌اند. علائم خرابی گیربکس اتوماتیک مختلف هستند و ممکن است مسائل مختلفی در آن نقش داشته باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود؛

* احساس ساییدگی با لرزش در دنده

معمولا گیربکس اتوماتیک در زمان تعویض دنده به آرامی عمل می‌کند. اگر موقع تعویض دنده خودرو احساس لرزش، ساییدگی و لیز خوردن وجود داشته باشد، احتمالا باید خودرو را نزد سرویس کار یا تعمیرکار متخصص برد.

* درگیر نشدن گیربکس هنگام حرکت خودرو یا در حالت دنده عقب

خودروسواران باید به سرعت پاسخ خودرو در حال حرکت یا دنده عقب یا درگیری گیربکس در عملکرد توجه داشته باشند. در صورتی که این دو مورد به خوبی کار نمی‌کنند نشانگر مشکلاتی است. این مسائل احتمالا با مایع گیربکس، کامیپوتر و … ارتباط دارد. تعمیر کامپیوتر گیربکس اتوماتیک باید به دست متخصص انجام شود، زیرا سیستم آن به روزرسانی شده و به اطلاعات زیادی احتیاج دارد.

* مصرف نامناسب سوخت یا بوی سوختگی

عامل دیگری که ممکن است نشانگر خرابی گیربکس باشد، مصرف نادرست سوخت یا ایجاد بوی سوختگی است. اگر خودرو هنگام بالا رفتن از یک شیب، بیش از حد معمول سوخت مصرف می‌کند یا بوی سوختگی می‌دهد، این مورد هم به خرابی گیربکس اتوماتیک برمی‌گردد. بیشتر این مشکلات در گیربکس اتوماتیک ناشی از کامپیوتر آن است. بنابراین باید تعمیر کامپیوتر گیربکس اتوماتیک توسط فردی کاربلد و ماهر اتفاق بیفتاد.

* تقه زدن گیربکس اتوماتیک

تقه زدن گیربکس اتوماتیک می‌تواند به دلایل مختلفی اعم از عملکرد بد شیر رادیاتور، آلوده شدن روغن گیربکس، خرابی شیرهای الکترونیکی و سوپاپ‌ها، رانندگی نادرست، اتصالات داخلی گیربکس و … اتفاق بیفتاد. تشخیص علت تقه زدن کاری تخصصی است و در بسیاری موارد حتی با دستگاه مخصوص هم به راحتی نمی‌توان آن را تشخیص دارد. این موضوع مهارت و تجربه یک تعمیرکار ماهر را می‌طلبد. به همین دلیل، معمولا بررسی علت دقیق این موضوع زمان می‌برد.

هنگام تعمیر گیربکس اتوماتیک دقت کنید

مواردی که ذکر شد، به خاطر خرابی و ایراد گیربکس اتومبیل رخ می‌دهد و در صورت بروز هر کدام از آن‌ها باید به یک تعمیرکار کاربلد مراجعه کرد. تعمیر گیربکس اتوماتیک و رفع ایرادات آن فرآیندی زمان بر و هزینه بر است. اما به هر حال با توجه به توجه به حیاتی بودن نقش این قطعه ماشین باید نسبت به تعمیرکار آن حساس بود، زیرا در صورت دستکاری بیشتر آن توسط افراد غیرمتخصص، احتمالا خرابی بیشتر ماشین و حتی آسیب دیدن دیگر اجزای اصلی مانند موتور دور از انتظار نخواهد بود.

انتهای پیام

مرتبط با : گیربکس وان
روکش مارال
آهن رویال
نهال گشت
آریاپی
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “تعمیر گیربکس اتوماتیک را چه زمانی انجام دهیم؟

  1. تک گیربکس گفته:

    عالی و ارزشمند.
    بله گیربکس های اتوماتیک به دلیل حساسیت بالایی که دارند باید با مشاهده کوچکترین مشکل برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز