تاثير قيمت دلار بر افزايش قيمت گيربكس اتوماتیک

گیربکس اتومات - کاماپرس
ژیوار

گیربکس اتومات یکی از اقلام مصرفی خودروهای دنده اتوماتیک است که معمولا پس از زمان خاصی نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا می‌کند. عملکرد صحیح گیربکس می‌تواند باعث افزایش کیفت خودرو و بهبود شرایط رانندگی شود و هر نوع ایراد می‌تواند باعث مختل شدن این عملکرد شود.

کاماپرس در این گزارش به بررسی نحوه عملکرد گیربکس اتومات، دلایل افزایش قیمت آن در بازار و ارائه نکاتی در زمینه نگهداری و تعمیر آن پرداخته است.

اهمیت گیربکس‌ اتوماتیک در صنعت خودروسازی

در گذشته تنها بخش اندکی از خودروهای تولید خارج که جزو دسته خودروهای لوکس و گران قیمت محسوب می‌شدند دارای گیربکس اتومات بودند و این نوع از خودروها درصد اندکی از خودروهای موجود در بازار را به خود اختصاص می‌دادند. اما امروزه تعداد خودروهای دنده اتومات که از این نوع گربکس استفاده می‌کنند، به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است. به طوریکه در سال‌های اخیر بسیاری از خودروهای میان رده و حتی خودروهای ارزان قیمت‌تر مانند خودروهای چینی و خودروهای ساخت داخل نیز به با این نوع گیربکس روانه بازار شده‌اند.

همین موضوع سبب شده است که تعداد بیشتری از این نوع گیربکس‌ها به بازار عرضه شده و افزایش قیمت آن نیز بر افزایش قیمت خودروها تاثیر به سزایی داشته باشد. همچنین تقاضا برای تعمیر گیربکس‌های اتومات رو به افزایش نهاده و لزوم افزایش مراکز تعمیر تخصصی آن بیش از پیش احساس می‌شود.

تاثیر قیمت دلار بر افزایش قیمت گیربکس اتوماتیک

اکثر گیربکس‌های اتومات موجود در بازار چینی است و بخشی دیگر نیز از کره یا کشورهای اروپایی وارد می‌شوند. به دلیل وارداتی بودن گیربکس‌های اتوماتیک، نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت دلار می‌تواند روی افزایش قیمت گیربکس اتومات تاثیر بگذارد.

دریان سفر امید

این محصول وارداتی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های خودورهای دنده اتومات است و به دلیل مصرفی بودن برخی از قسمت‌های آن و نیاز به تعمیر و تعویض، به صورت مداوم وارد کشور می‌شود. همین موضوع سبب می‌شود که نوسانات نرخ ارز در هر برحه از زمان، تعیین کننده قیمت این محصول در بازار باشد.

بر همین اساس، قیمت‌گذاری گیربکس اتومات در داخل کشور و به دنبال آن قیمت گذاری خودروهای اتومات تولید داخل نیز تحت تاثیر افزایش نرخ ارز و وضعیت اقتصادی کشور قرار می‌گیرد.

گیربکس اتوماتیک - کاماپرس

سایر عوامل تاثیرگذار روی قیمت گیربکس‌های اتوماتیک

کشور و برند سازنده گیربکس اتومات یکی دیگر از عوامل مهم تاثیر گذار روی قیمت این محصول است. برای نمونه گیربکس اتوماتیک چینی قیمت به مراتب ارزان‌تری نسبت به سایر محصولات کره‌ای، اروپایی و یا آمریکایی دارد. با بررسی در بازار مشخص می‌شود که قیمت گیربکس‌های اتومات شرکت‌هایی مانند بی ام وی، بنز و سایر برندهای اروپایی و آمریکایی چند برابر قیمت برندهای با کیفیت خودروسازان چینی است.

علاوه بر این، تکنولوژی استفاده شده در گیربکس، قدرت آن و تعداد دنده‌ها نیز تاثیر مستقیمی روی قیمت گیربکس‌های اتومات دارد.

انواع گیربکس اتوماتیک موجود در بازار بر اساس قیمت و کیفیت

امروزه 4 نوع گیربکس اتوماتیک چینی و اروپایی در بازار موجود است که بر اساس تکنولوژی استفاده شده و نوع خودرو می‌توان از یکی از این گیربکس‌ها استفاده کرد. این 4 نوع شامل گیربکس‌های AT ، AMT ، CVT و DCT  می‌شود.

در بیشتر مواقع گیربکس‌های اتوماتیک AMT ارزان‌ترین نوع محصول در بازار لوازم یدکی خودرو هستند. در این میان از گیربکس‌های DCT نیز می‌توان به بهترین و گران قیمت‌ترین گیربکس‌های بازار نام برد.

گیربکس اتوماتیک - کاماپرس

نکاتی برای نگهداری بهتر و افزایش طول عمر گیربکس‌های اتوماتیک

برای نگهداری بهتر گیربکس‌های اتوماتیک و به خصوص گیربکس اتومات چینی، باید به نکات مهمی توجه شود تا هزینه تعمیر و خرید گیربکس جدید به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. از جمله مهم‌ترین نکات نگهداری هر چه بهتر گیربکس‌های اتوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیربکس باید توسط متخصصین و به صورت دوره‌ای روغن کاری شود
  • برای کاهش هزینه‌های تعمیر بهتر است که گیربکس خود را در هر 48 هزار کیلومتر رانندگی یا هر دو سال یک بار به سرویس بسپارید
  • طرز کار با این نوع گیربکس را به طور کامل یاد بگیرید و در برخی از اشتباهات خود تجدید نظر کنید
  • سیستم خنک کننده موتور را به صورت دوره‌ای بررسی کنید تا گرمای بیش از اندازه موتور باعث آسیب به گیربکس نشود
  • در هنگام سرویس از فیلترهای خارجی استفاده کنید

انتهای پیام

مرتبط با : کارا گیربکسگیربکس پلاس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
بیمه دات کام-کاماپرس
سلام پرواز ایرانیان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان