بیمه بیکاری به چند کارگر ساختمانی نرسید؟

لست سکند

یک عضو کارگری شورای عالی کار گفته است که با وجود ثبت‌نام ۱۵۰هزار کارگر ساختمانی برای بیمه بیکاری ، هیچ کدام مشمول استفاده از خدمات این بیمه نشده‌اند.

به گزارش کاماپرس؛ پس از اعلام دولت مبنی بر اینکه کارگرانی که در پی شیوع کرونا، کار خود را از دست داده‌اند تحت پوشش بیمه بیکاری این ایام قرار می‌گیرند، طبق آمارها بیش از 860هزار نفر برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند که 760 هزار نفر از آنها مشمول بیمه بیکاری شناخته شدند.

بنابراعلام فعالان صنفی، کارگران بیکار شده، بخش‌های مختلف صنعتی، تولیدی و خدماتی را دربرمی‌گیرند. این درحالیست که وضعیت شغلی برخی از کارگران به دلیل شرایط سخت کار، عدم وجود امنیت شغلی، نداشتن بیمه و کارمستمر بسیار بدتر از سایرین است. کارگران ساختمانی از جمله این کارگران هستند که در ایام شیوع کرونا، ضمن از دست دادن کارشان برای اینکه تحت پوشش بیمه بیکاری این ایام قرار بگیرند، راه دشواری را پیش رو داشتند.

در این باره بخوانید:

آنطور که فعالان صنفی می‌گویند؛  بیمه بیکاری مربوط به کارگرانی است که مشمول بیمه کار هستند، درحالیکه بسیاری از کارگران ساختمانی به دلیل نبودپوشش بیمه‌ای در زمره مشمولان محسوب نمی‌شوند. به باور آنها حالا که دولت تصمیم گرفته، برخی مشاغل آسیب پذیر را مورد حمایت قرار دهد، کارگران ساختمانی باید موردتوجه ویژه دولت قرار گیرند، چرا که تعطیلی کارگاههای ساختمانی در سه‌ماه اخیر وضعیت تامین معاش این کارگران را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

راز آسمان پایتخت

جای خالی کارگران در ستادمقابله با کرونا

در همین رابطه، عضو کارگری شورای عالی کار، با اشاره به اینکه با وجود گذشت سه ماه از شیوع کرونا هنوز هیچ کدام از کارگران به بیمه بیکاری دست پیدا نکرده‌اند به تسنیم گفته است: از ۱۵۰هزار کارگر ساختمانی که برای بیمه بیکاری ثبت نام کردند، هیچ کدام مشمول نشده‌اند.

علی خدایی با بیان اینکه دوگانگی بین سازمان تأمین اجتماعی و ستاد مقابله با کرونا عامل این وضعیت است گفته است؛ اولین درخواست مشخص ما این است که نمایندگان کارگری در ستاد مقابله با کرونا حضور داشته باشند تا دغدغه‌ها و نگرانی‌های کارگران را مطرح کنند.

خدایی، حضور نمایندگان کارگری در ستاد مقابله با کرونا را برای هدایت منابع مالی و حفاظتی به محیط‌های کاری ضروری خواند و گفته است: وضعیت معیشتی و بهداشتی کارگران درهم تنیده و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن وضع معیشتی آنها امیدوار به اجرای پروتکل‌های بهداشتی بود بنابراین باید برای معیشت کارگران تصمیم‌گیری‌ هدفمند انجام شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز