بورس چند سکه طلا می ارزد؟

ژیوار

کاهش قیمت سهام شرکت های بورس طی هفته های اخیر موجب شده است که ارزش کل بازار سرمایه ایران به دلار نیز کاهش یابد و ضمنا در حال حاضر ارزش این بازار بر مبنای سکه طلا نیز با کاهش قابل توجهی مواجه شده است.

به گزارش کاماپرس، بورس تهران در روزهای اوج خود رکوردهای عجیبی زد و یکی از آنها قرار گرفتن در میان برترین بورس های جهان از نظر ارزش دلاری بود. آن روزها سپری شد و بورس تهران با ریزش های پیاپی کانال هایی را که فتح کرده بود ، یکی یکی از دست داد. البته طی روزهای اخیر چرخشی در وضعیت بورس ایجاد شده که موجب امیدواری است اما به هر حال رکوردهای ارزش دلاری بورس شاید به سادگی قابل برگشت نباشد.

ارزش بازار سرمایه بر اساس معیار مهم دیگر یعنی سکه طلا نیز در دوران اوج رکوردشکنی کرد و طبعا اکنون آن رکورد دست نیافتنی به نظر می رسد. روزنامه دنیای اقتصاد در این باره نوشته است؛ بررسی‌ ها حکایت از آن دارد که ارزش کل بازار سهام، شامل بورس و فرابورس که در اوج خود یعنی ۱۹ مردادماه 1399 به ۸۸۷ میلیون سکه تمام بهار آزادی رسیده بود، این روزها ۵۸۲ میلیون سکه برآورد می‌شود.

یک پرسش مهم با مقایسه ارزش بورس بر اساس سکه طلا در حال حاضر و سال 92

قیمت سکه از آنجا که کمتر مورد مداخله سیاست‌گذار قرار می‌گیرد، نسبت به قیمت ارز از نرخ واقعی‌تری برخوردار است. هر چند در ماه‌های گذشته جهت‌گیری عمومی در بازار سکه نیز بیشتر از آن‌که از اونس طلا تاثیرپذیر باشد به نرخ دلار وابسته بوده است.

دریان سفر امید

نکته جالب توجه آن که متغیر مورد بررسی یعنی ارزش بورس به سکه طلا در ۱۸ شهریورماه امسال یعنی تنها یک ماه پس از آغاز اصلاح به سقف قبلی در سال ۹۲ رسید و در روزهای گذشته نزول بیشتری داشته است. در این میان پرسش این است که آیا بازار سهام بیش از سطوح فعلی ارزش دارد یا مانند سال ۹۲، اصلاح بلندمدتی را تجربه می‌کند و هفت سال طول می‌کشد تا قله پیشین را تجربه کند؟

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نهال گشت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
سبیت
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز