بورس چطور 50 هزار میلیارد تومان پول حقیقی‌ها را فراری داد؟

ژیوار

بورس طی دو ماه اخیر وضعیت نامطلوبی داشته و حدود 50 هزار میلیارد تومان پول سهامداران حقیقی از این بازار خارج شده است اما سوال اینجاست که این پول که توسط سرمایه گذاران خرد با اشتیاق وارد بازار سرمایه می شد چطور ناگهان راه فرار در پیش گرفت؟

به گزارش کاماپرس، امیدواری به بازگشت بورس به دوران طلایی که در ابتدای سالجاری تجربه کرد، با قوت گرفتن احتمال پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمرنگ تر شده است چرا که پیروزی بایدن به معنای کاهش قیمت دلار و افت قیمت شرکت های بزرگ و صادرات محور بازار سهام است. البته تحلیل های متفاوتی هم در این زمینه وجود دارد که بر اساس آنها پیروزی نامزد دموکرات ها در انتخابات آمریکا موجب خیزش دوباره بورس ارزیابی می شود.

نکته مهم این است که در اظهارات برخی مسئولان اقتصادی و کارشناسان بازار سهام نکات قابل تاملی مطرح می شود که نشان دهنده تاثیرگذاری شدید عوامل داخلی بر بورس و منفی کردن این بازار و ایجاد هراس در سرمایه گذاران است؛ هراسی که به گفته امیر حسین فارسی مدیرکل سرمایه‌گذاری بیمه مرکزی موجب خروج ۵۰ هزار میلیارد تومان پول از بازار سرمایه شده و به نظر نمی‌آید که به دلیل ترس حاکم، این پول به سادگی به بازار بورس بازگردد.

وعده های بی سرانجام سهامداران را بی اعتماد کرد

به گفته وی، بازاربورس  از نظر قیمت و ارزندگی سهام اکنون در وضعیت خوبی قرار دارد چون قیمت ها بعد از ریزش های سنگین به کف رسیده و از طرفی گزارش های 6ماهه شرکت ها نیز منعکس کننده وضعیت مناسب درآمد و سود است. ضمنا قیمت های جهانی فولاد و مس و دیگر اقلامی که بر شرکت های صادرات محور بورس تاثیرگذار هستند افزایش داشته و از این منظر هم بازار مستعد سرمایه گذاری است.

دریان سفر امید

مدیرکل سرمایه‌گذاری بیمه مرکزی در پاسخ به پرسش نود اقتصادی مبنی بر علت پافشاری معامله گران خُرد به فروش سهام با وجود وضعیت مناسب قیمت و چشم انداز سودآوری سهام و این که کارشناسان تاکید می کنند در این شرایط فروش سهام اشتباه است، اظهار کرد: نگرانی و ترس اصلی سهامداران از وعده های انجام نشده حاکمیت است که موجب بی اعتمادی به بازار شده است و تا زمانی که دولتمردان این اعتماد را بازنگردانند، بازار روند منفی را ادامه خواهد داد.

فارسی با بیان این که در مقاله ای خواندم 50 هزار میلیارد تومان از بورس خارج شده که عدد بسیار بزرگی است و به نظر نمی رسد این رقم با ترس فعلی سهامداران به بازار برگردد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اظهارات مداخله آمیز برخی سیاسیون در بازار سهام و تاثیر منفی این اظهارات نیز گفت: متولی بازار بورس سازمان بورس است و اظهارات برخی افراد سیاسی دقیقا موجب شکستن بازار می شود. فارسی همچنین کمرنگ شدن استقلال سازمان بورس را از دیگر مشکلات مهم بازار سرمایه دانست که موجب دخالت های غیرکارشناسی در این بازار شده و پیامدهای منفی بر بازار داشته است.

این مقام مسئول بیمه مرکزی اقداماتی همچون محدود کردن دامنه نوسان و الزام بازارگردانی را در بهبود بازار سهام مثبت ارزیابی کرد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم بورسی ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نهال گشت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
سبیت
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز