بهترین روش مطالعه دروس دانشگاهی

ژیوار

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه با آن مواجه می‌شوند، نحو‌ه‌ی مطالعه‌ی دروس است. در دوران دانشگاه معمولا بیشتر از یک منبع درسی برای امتحان به دانشجویان معرفی می‌شود و دانشجویان موظف به مطالعه‌ی حجم بسیار زیادی هستند. به همین جهت لازم است که از ابتدای ترم برنامه‌ریزی برای درس خواندن داشته باشند. با توجه به این که نحوه‌ی مطالعه‌ی دروس در دانشگاه متفاوت از دبیرستان است، لازم است که راهکارهایی از همان روزهای ابتدایی تحصیل در پیش گرفته شود تا افراد بتوانند با شرایط جدید سازگار شوند.

کاماپرس در ادامه این گزارش به معرفی چند نکته برای مطالعه بهتر کتاب دانشگاهی پرداخته است.

مدیریت بهینه زمان و برنامه‌ ریزی

یکی از بهترین راهکارها برای یادگیری بهینه، تقسیم‌بندی دروس برای مطالعه روزانه است. دانشجویان با این کار می‌توانند از ظرفیت‌های حافظه خود استفاده بهتری داشته باشند و مطالب را به حافظه‌ی بلند مدت خود بسپرند. با مطالعه تقسیم‌بندی‌شده دانشجویان فرصت برای مرور دروس داشته باشند. با این روش دیگر نیازی به شب‌بیداری در ایام امتحانات نیست. همچنین لازم است که دانشجویان به صورت واقع‌بینانه‌ای برنامه‌ریزی کنند و برای همه کارهای تفریحی، استراحت و مطالعه وقت اختصاص دهند. برنامه‌ریزی باعث می‌شود که افراد بتوانند به میزان بیشتری در حین مطالعه تمرکز داشته باشند و میزان بهره‌وری خود را افزایش دهند.

پیشنهاد می‌شود که بعد از هر 30 تا 50 دقیقه مطالعه، دانشجویان استراحت کنند. البته لازم به ذکر است که نیازی به رعایت دقیق این زمان‌بندی نیست، ولی دانشجویان باید برای دوره‌های مطالعه فواصل استراحت در نظر بگیرند. بهتر است که در این دوره‌های استراحت افراد از انجام کارهایی که نیازمند فعالیت ذهنی است، خودداری کنند. انجام بازی‌های ویدیویی و یا چک کردن شبکه‌های اجتماعی در بازه‌ی استراحت بین مطالعه توصیه نمی‌شود.

استفاده از تکنیک‌های خلاصه‌نویسی

با وجود حجم بسیار زیاد کتاب‌ها، دانشجویان باید در نظر داشته باشند که همه‌ مطالب مهم و نکته‌دار نیستند. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های دروس دانشگاهی با دبیرستان همین امر است و نیازی به مطالعه بسیار جزئی و ریز به ریز کتاب نیست. یکی از بهترین روش‌ها برای مطالعه بهینه منبع امتحانی، خلاصه‌برداری و یادداشت نوشتن از نکات مهم کتاب است. با این روش دانشجویان می‌توانند یک کتاب بسیار حجیم 700 صفحه‌ای را در چند صفحه خلاصه کنند و به راحتی در شب امتحان مرور کنند.

دریان سفر امید

برای خلاصه‌نویسی کتاب‌های دانشگاهی افراد می‌توانند از نقشه‌های ذهنی و یا مایند مپ استفاده کنند. نقشه‌ ذهنی به دانشجویان امکان می‌دهند که بتوانند مطالب را در فواصل زمانی کوتاه‌تری مرور کنند. این روش به صورت موثری باعث تثبیت اطلاعات می‌شود. در مرحله بعدی دانشجویان باید به بررسی و ارزیابی مطالب مطالعه‌شده بپردازند و تناقض‌ها و مباحث قابل تامل را ردیابی کنند.

مطالعه اصولی

دانشجویان در وهله اول باید اقدام به مطالعه سطحی مطالب کنند تا سرتیترهای اصلی را متوجه بشوند. در ادامه باید برای خود سوالاتی در رابطه با اهداف آموزشی فصل طرح کنند. در قدم بعدی باید دقت بیشتری در روی جزئیات داشته باشند تا بتوانند مطالب را به دقت به خاطر بسپارند. در مرحله بعدی دانشجویان باید اقدام به یادآوری و از برخواندن مطالب کنند تا کم‌وکاستی‌ها و نقاط ضعف خود را دریابند.

خواب کافی

یکی از مهم‌ترین نکات برای یادگیری بهینه مطالب، خواب کافی است. بسیاری از دانشجویان تصور می‌کنند که با بیدار ماندن در شب امتحان نتیجه بهتری کسب خواهند کرد. که مطالبی که در طی مطالعه به حافظه سپرده شده‌اند، در طول خواب مرور و تثبیت می‌شوند. به همین جهت خواب یکی از ضروری‌ترین بخش‌ها برای مطالعه بهینه کتاب‌های دانشگاهی است.

حضور فعال در کلاس‌های دانشگاه

یکی از موثرترین راه‌های موفقیت در دروس دانشگاهی، حضور فعال دانشجویان در کلاس است. به این منظور افراد باید قبل از ورود به کلاس مباحث را مطالعه کنند تا بتوانند در طی تدریس مشارکت فعال داشته باشند. با این روش دانشجویان می‌توانند از اثر اطلاعات اولیه استفاده کنند و علاقه و تمایل بیشتری به یادگیری در طول کلاس خواهند داشت. همچنین در این شرایط می‌توانند به تمرکز بیشتری مطالب را دنبال کنند و در بحث‌های کلاسی، حضور فعال داشته باشند. یکی دیگر از روش‌های حضور فعال در کلاس، جزوه‌نویسی و نوت برداشتن از مطالب تدریس‌شده است. این کار به دانشجویان کمک می‌کند مطالب را با انسجام بیشتری پیگیری کنند و به خاطر بسپارند.

خرید بهترین کتب دانشگاهی از «یونیکتاب»

یونیکتاب به عنوان بانک کتاب جامع از سال 1393 فعالیت خود را با فروش اینترنتی کتاب آغاز کرد. در حال حاضر کامل‌ترین مجموعه از کتاب‌های کنکور و کمک‌آموزشی، کتب دانشگاهی و کتاب‌های کودک و نوجوان در این مجموعه عرضه می‌شود که تعداد آن‌ها به 50 هزار عدد می‌رسد. سایت این مجموعه مانند یک نمایشگاه مجازی در اختیار کاربران قرار دارد و افراد به صورت اینترنتی می‌توانند به بررسی کتاب‌های مورد نظر و موجودی آن‌ها بپردازند. یونیکتاب ضرورت مراجعه حضوری و رفت‌وآمدهای غیرضروری را از بین برده و متقاضیان می‌توانند به راحتی کتاب‌های سفارشی خود را درب منزل تحویل بگیرند. متقاضیان در تهران می‌توانند سفارش‌های خود را به صورت رایگان دریافت کنند. همچنین افراد در صورت لزوم می‌توانند از مشاوره و پشتیبانی این مجموعه و همچنین نقدها و بررسی‌های کتاب آن استفاده کنند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با یونیکتاب می‌توانند به سایت به آدرس https://uniketab.com مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 02166969090 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : یونی کتاب
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز