بهترین الگوی مصرف برق در تهران چیست؟ + جدول

ژیوار

الگوی مصرف برق به میزان مصرف معمول و متعارف برای یک خانوار در یک ماه اطلاق می‌شود. این الگو بر اساس آب و هوا و اقلیم مناطق مختلف کشور و همچنین نیاز خانوارها به استفاده از وسایل برقی مختلف تعیین می‌شود. مشترکان با آگاهی از الگوی مصرف خود می‌توانند مصرف برق را کنترل کرده و علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به عنوان مشترک خوش‌مصرف شناخته شوند.

الگوی مصرف برق در مناطق مختلف كشور و طی فصول مختلف سال متفاوت است:

  • در ماه‌های غیرگرم سال، الگوی مصرف برق در کل کشور ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه است.
  • در ماه‌های گرم و مناطق عادی کشور، الگوی مصرف ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه تعیین شده است.
  • در مناطق گرمسیری، الگوی مصرف با توجه به شدت و پایداری گرما گاهی تا ۱۰ برابر الگوی مناطق معتدل یعنی 2500 کیلووات ساعت در ماه در نظر گرفته می‌شود.

الگوي بهینه مصرف برق در تهران

الگوی مصرف برق در تهران به طور خاص برای ماه‌های گرم سال ۳۰۰ کیلووات ساعت در نظر گرفته شده است. این میزان برای مناطقی که در دسته‌بندی عادی قرار دارند، شامل بیش از 70 درصد مشترکان برق می‌شود یعنی بیش از 70 درصد مشترکان زیر الگو، مصرف می‌کنند.

گفتنی است، در ماه‌های غیرگرم، الگوی مصرف در تهران به ۲۰۰ کیلووات ساعت کاهش می‌یابد.

دریان سفر امید

بر این اساس، مشترکانی که مصرف برق آن‌ها زیر ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه باشد، در گروه خوش‌مصرف‌ها قرار می‌گیرند و تعرفه برق آن‌ها نیز صورت عادی محاسبه می‌شود. به طور کلی، مصرف بالای این مقدار منجر به افزایش تعرفه‌ها می‌شود. الگوی مصرف برق بهینه در تهران به منظور مدیریت مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها طراحی شده است. این الگو به طور خاص بر اساس شرایط اقلیمی و نیازهای انرژی خانوارها تنظیم می‌شود.

تعرفه‌های جدید برق چگونه محاسبه می‌شود؟

تعرفه‌های جدید به گونه‌ای تنظیم شده که پرمصرف‌ها هزینه‌ بیشتری پرداخت خواهند کرد و محاسبه آن در تابستان به شرح زیر است:

  1. تا سقف الگوی مصرف، صد درصد هزینه برق مصرفی مطابق تعرفه‌های قبلی و بدون تغییر محاسبه می‌شود
  2. مازاد بر الگو تا 1.5 برابر آن با نرخ 1.5 برابر قیمت تامین برق
  3. مازاد 1.5 برابر تا 2 برابر الگو با نرخ 2.5 برابر قیمت تامین برق
  4. مازاد بر 2 برابر الگو با نرخ 3.5 برابر قیمت تامین برق

به عبارت دیگر، این ضریب تا سقف مصرف ۴۵۰ کیلووات‌ساعت، 1.5 برابر نرخ مصرف عادی، از ۴۵۰ تا ۶۰۰ کیلووات‌ساعت 2.5 برابر و برای مصارف بیش از ۶۰۰ کیلووات‌ساعت 3.5 برابر مقدار تعرفه الگوست.

گفتنی است، قیمت تامین برق با فرمول متوسط هزینه‌های تبدیل انرژی (نیروگاه) به اضافه هزینه انتقال و توزیع و قیمت سوخت نیروگاهی محاسبه می‌شود.

راهکارهای طلایی برای رعایت الگوی مصرف برق در تابستان

جایگزینی کولر گازی با آبی در تهران: استفاده از کولر آبی در تهران به خوبی جوابگوی نیاز مشترکان بوده و نیازی به استفاده از کولر گازی نیست. چراکه در ماه‌های گرم سال و در مناطق معتدل، استفاده از کولر گازی، مصرف برق سرمایشی را بیش از ٦برابر نسبت به کولر آبی افزایش داده و هزینه قبض برق را نیز تا ٢٤ برابر بیشتر می‌کند.

تنظیم دمای کولر گازی بر روی ۲۴ درجه: یکی از مهمترین گام‌ها برای مدیریت مصرف برق در تابستان، تنظیم دمای کولر گازی بر روی ۲۴ درجه سانتی‌گراد است. همچنین استفاده از دور کند کولر‌های آبی نیز گام بسیار مهمی برای کاهش مصرف برق محسوب می‌شود.

استفاده از ترموستات در کولرهای آبی: استفاده از ترموستات کولرهای آبی مصرف برق را تا چندبرابر کاهش می‌دهد. این ترموستات فعالیت کولر را در دوره‌های مختلف تنظیم می‌کند تا دمای اتاق به مقدار تعیین‌شده برسد.

نصب سایه بان روی کولر آبی: نصب سایه بان روی کولر آبی و همچنین عایق کاری کانال و تعویض پوشال باعث می‌شود که هم هوای خنک تری داشته باشیم و هم از قرار دادن کولر روی دور تند بی نیاز شویم.

پرهیز ار بکارگیری وسایل پرمصرف برقی در ساعات اوج مصرف: در ساعات اوج مصرف یعنی 13 تل 18 و 20 تا 23 از وسایل پرمصرف مانند اتو، ماشین لباسشویی و ظرفشویی استفاده نکنیم.

استفاده از نور روز و لوازم روشنایی کم‌مصرف: یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق در تابستان، استفاده بهینه از نور روز و لوازم روشنایی کم‌مصرف است. طراحی مناسب سیستم نورپردازی و استفاده از چراغ‌های رفلکتوردار در این زمینه نقشی تعیین‌کننده دارد.

استفاده از وسایل برقی در ساعات غیراوج مصرف: استفاده از وسایل برقی پرمصرف مانند اتو، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی در ساعات اوج مصرف (۱۳ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۴)، مبلغ قبض برق را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین استفاده از این وسایل در ساعات غیراوج مصرف توصیه می‌شود.

مشارکت در طرح‌های مدیریت مصرف: با اجرای طرح‌های مدیریت مصرف و مشارکت مشترکان، ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات میزان مصرف برق در بخش خانگی مدیریت شد. مشترکان می‌توانند با رعایت این راهکارها و مشارکت در طرح‌های مدیریت مصرف، در کاهش مصرف برق در تابستان نقش مؤثری ایفا کنند.

خاموش کردن وسایل غیرضروری: خاموش کردن چراغ‌ها و وسایل برقی در اتاق‌های خالی.

مدیریت استفاده از وسایل گرمایشی و سرمايشي: پرهیز استفاده از آبگرمکن‌های برقی که مصرف بالایی دارند و همچنین بکارگیری کولر آبی در شهرهای دارای آب و هوای معتدل مثل تهران.

نصب اپلیکیش باانرژی جهت کنترل مصرف برق

با رعایت این الگو و راهکارها، مشترکان می‌توانند از پاداش‌های تعیین شده بهره‌مند شوند و به کاهش بار مصرف برق در تابستان کمک کنند. طی سال جاری وزارت نیرو با راه اندازی پویش باانرژی شرایطی را فراهم آورده که مشترکان می‌توانند با نصب اپلیکیشن باانرژی و یا مراجعه به سایت باانرژی به نشانی https://ba-energy.ir/ با بکارگیری راهکارهای ارایه شده، مصرف برق خود را مدیریت کرده و با قرارگیری در بین مشترکان خوش مصرف، در قرعه‌کشی جوایز میلیاردی آن شرکت کنند.

بیشتر بخوانید:

بررسي دو مدل مصرف برق مشترکان تهرانی

گفتنی است اپلیکیشن باانرژی، بخشی تحت عنوان شبیه ساز دارد که مشترکان می‌توانند با کمک آن، مصرف و هزینه برق خود را پیش بینی کنند. با استفاده از امكان شبيه‌ساز مصرف برق، مي توان با اعمال مدل مصرف، تخميني از هزينه ماهانه برق را دريافت كرد.

براي مثال در صورتي كه در يك شبانه‌روز، از کولر گازی با ظرفیت سرمادهی (BTU) 24000  و درجه مصرف 18 به مدت 8 ساعت، روشنايي با تعداد 5 لامپ و با توان مصرفی 20 وات به مدت 6 ساعت، یخچال ساده با گنجایش کل ۱۴ فوت،  تلویزیون LED سايز 50 اينچ به مدت 6 ساعت، اتوي 2600 وات به مدت نيم ساعت، جارو برقی 2500 وات به مدت يك ساعت، لپ تاپ‌ 15 اينچ به مدت 4 ساعت، سرخ کن 4 ليتري به مدت يك ساعت و ماشین لباسشویی 7 كيلوگرمي به مدت يك ساعت  استفاده كنيد، رقمي حدود 725 هزار تومان براي 790 كيلووات ساعت مصرفي بايد پرداخت كنيد.

از سوي ديگر مطابق  يك نمونه الگوي مصرفي ديگر كه نزديك به الگوي مصرف برق در تابستان در تهران است با مصرف کولر آبی با دور تند و ظرفیت باددهی کولر 3000 به مدت 10 ساعت، یخچال ساده ۱۴ فوت، روشنایی 5 لامپ با توان 20 وات به مدت 5 ساعت در روز، هواکش با توان مصرفی 50 وات براي 4 ساعت، تلویزیون LED  50 اينچ به مدت 6 ساعت، اتو دستی 2600 وات به مدت نيم ساعت، ماشین ظرفشویی با توان  1500 وات به مدت 2 ساعت در روز، جارو برقی 2500 وات 1 ساعت در روز، لپ تاپ‌ 15 اينچ 1 ساعت در روز، ماشین لباسشویی 7 كيلوگرمي 1 ساعت در روز، بايد رقمي حدود 135 هزار تومان براي مصرف 403 كيلووات ساعت پرداخت كنيد.

مشترکان با استفاده از امکان شبیه ساز اپلیکیشن باانرژی، می‌توانند پس از انتخاب محل زندگی و ماهی که در آن قرار دارند، لوازم برقی مورد استفاده در منزل و مدت استفاده از آن‌ها، تخمینی از مبلغ مندرج در قبض برق مربوط به آن ماه را در سه بازه زمانی کم‌بار، میان‌بار و اوج بار مشاهده کنند. از این طریق پیش از صدور قبض برق می‌توانند نسبت به مدیریت و کاهش مصرف برق اقدام کنند.

انتهای پیام

 

مرتبط با : توانیر
نهال گشت
بیمه دات کام-کاماپرس
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز