بهای همسان سازی عیدی بازنشستگان را کارگران باید بپردازند؟!

همسان سازی عیدی بازنشستگان، یکی از مطالبات مهم جمعیت حدود 4.5 میلیون نفری بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار لوازم ورزشی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از ایرنا، عیدی بازنشستگان کارگری در سال‌های گذشته، با تصویب هیئت دولت و ابلاغ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به اندازه عیدی کارمندان و بازنشستگان پرداخت شده است. این رقم در سال گذشته، یک میلیون و  500 هزار تومان بود و سازمان تامین اجتماعی از منابع داخلی خود، یک میلیون و 200 هزار تومان دیگر در قالب عیدی اضافه پرداخت.

در همین رابطه بخوانید:

گفتنی است، بنابر قانون مصوب 1370، حداقل میزان  عیدی کارگران شاغل، برابر با شصت روز حداقل دستمزد روزانه و حداکثر این رقم، معادل نود روز حداقل حقوق روزانه کارگران است. در این حالت حداقل عیدی کارگران برای سال جاری، 5 میلیون و 310 هزار تومان و حداکثر آن، 7 میلیون و 966 هزار تومان است.

آریاک سفر

علی‌رغم مطالبه همسان سازی عیدی بازنشستگان و شاغلان، برای طرح پیشنهادی فعالان کارگری خراسان رضوی به کمیسیون مجلس شورا با عنوان همسان‌سازی عیدی بازنشستگان با شاغلان، مبنای عادلانه‌ای در نظر گرفته نشده است.

بنابر اظهارات یکی از فعالان حوزه کار، با توجه به جمعیت 14 میلیون نفری کارگران شاغل تامین اجتماعی که به این سازمان بیمه پرداخت می‌کنند، در این طرح پیشنهاد شده تا با کسر 20 درصد حق بیمه از عیدی و پاداش این کارگران، که شامل 13 درصد سهم کارفرما و 7 درصد سهم کارگر است، این عیدی پرداخت شود. ارسال این طرح در حالی صورت گرفته است که کانون شوراهای استان خراسان رضوی آن را قبول ندارد.

حسن صادقی ضمن اشاره به این‌که طرح مذکور ناعادلانه و مخالف قانون است، پیشنهاد کرد که سازمان تامین اجتماعی مبالغ مذکور را از محل سرمایه‌گذاری‌های این سازمان، از جمله درآمدهای املاک و مستغلات خود یا از محل شرکت‌های شستا و سود سهام شرکت‌های در اختیار خود تامین کند تا موجب ضرر ذی نفعان و جامعه هدف نشود.

ضمن این‌که، طرح مذکور مورد تایید فعالان کارگری و کارگرانی نیست که با پس‌انداز سی سال حق بیمه خود در صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی، انتظار حفاظت از دارایی خود از سوی این سازمان را دارند و هزینه پرداخت عیدی بازنشستگان، نباید از جیب کارگران پرداخت شود.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز