بزرگ ترین معامله تاریخ اکوسیستم فناوری در ایران

ژیوار

گروه همراه اول، که یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر حرکت اول است، اخیراً 40 درصد از سهام گروه دیجی‌کالا را خریداری کرده است.

به گزارش کاماپرس، این اقدام باعث شده است که سرآوا، یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در گروه دیجی‌کالا، پس از حدود 13 سال حضور در ترکیب سرمایه‌گذاران این گروه، خارج شود.

بر اساس اخبار منتشر شده، ارزش گروه دیجی‌کالا حدود 150 میلیارد دلار ارزیابی شده است، که این امر شرکت را به یکی از شرکت‌های پانصد میلیون دلاری تبدیل کرده است.

با توجه به این ارزیابی و با استفاده از محاسبات سرانگشتی، می‌توان مقدار خرید گروه همراه اول را حدود 1200 میلیارد تومان برآورد کرد. سرآوا در سال‌های گذشته تعداد قابل توجهی میلیارد تومان در گروه دیجی‌کالا سرمایه‌گذاری کرده بود و حالا با سود تقریباً هزار برابری، از ترکیب سرمایه‌گذاران خارج شده است.

این خروج از گروه دیجی‌کالا می‌تواند یکی از موفق‌ترین خروجی‌های شرکت سرآوا در سال‌های اخیر باشد، به ویژه زمانی که در سال‌های گذشته خروجی‌های موفق دیگری نیز از مجموعه‌هایی مانند علی‌بابا، الوپیک و نوار داشته است.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

متن بیانیه صادر شده توسط دیجی کالا درباره این اتفاق به شرح زیر است:

«شرکت «حرکت اول»، بازوی سرمایه‌گذاری جسورانه همراه اول، با خرید نقدی بخشی از سهام گروه دیجی‌کالا، از جمله سهام متعلق به شرکت «سرمایه‌گذاری سرآوا پارس» و قسمتی از سهامِ سهام‌داران دیگر، ۴۰درصد از سهام گروه دیجی‌کالا را در اختیار گرفت. ارزش‌گذاری توافق شده برای گروه دیجی‌کالا در این سرمایه‌گذاری ۳۰هزار میلیارد تومان است.

گروه دیجی‌کالا پس از مذاکره با سرمایه‌گذاران متعدد  برای ورود سرمایه جدید، در نهایت با شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه حرکت اول به توافق رسید و این توافق را  در مسیر رشد دیجی‌کالا و توسعه کسب‌وکار خود دانسته و در راستای تعهد همیشگی خود به شفافیت، جزئیات این توافق را به اطلاع عموم می‌رساند:

۱- بنیان‌گذاران دیجی‌کالا، حمید و سعید محمدی، همچنان ۲۲ درصد از سهام شرکت و دو عضو هیئت مدیره از پنج عضو را در اختیار خواهند داشت. طی این توافق، بنیان‌گذاران و تیم راهبری دیجی‌کالا همچنان مدیریت اجرایی و راهبری شرکت، تدوین استراتژی کسب‌وکار و انتخاب مدیران ارشد را بر عهده خواهند داشت. پس از این توافق، کماکان هیچ سهام‌داری به تنهایی کنترل شرکت را در اختیار نخواهد داشت.

۲- شرکت «سرمایه‌گذاری سرآوا پارس» پس از گذشت ۱۲ سال از اولین سرمایه‌گذاری جسورانه خود در دیجی‌کالا از ترکیب سهام‌داری این شرکت خارج می‌شود و به این ترتیب بزرگ‌ترین بازگشت سرمایه موفق یک سرمایه‌گذاری  VC در حوزه نوآوری و اقتصاد دیجیتال کشور رقم می‌خورد.

۳- این مذاکرات از بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری انجام شده در تاریخ اقتصاد دیجیتال کشور است. این سرمایه‌گذاری پس از چند سرمایه‌گذاری‌ موفق «حرکت اول» (صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه همراه اول) در شرکت‌های تکنولوژی و استارت‌آپ‌های ایرانی مانند فلای تودی، گروه آچاره، میاره، همراه‌مکانیک، جاجیگا و… انجام شده است. هدف از همکاری جدید همراه اول و دیجی‌کالا، هم‌افزایی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود در جهت توسعه اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور است.

انتظار می‌رود پس از این سرمایه‌گذاری و مشارکت این دو بازیگر مهم که هر کدام ده‌ها میلیون کاربر دارند، شاهد خلق سرویس‌های جدید برای مردم ایران، تجربه خوشایندتر برای مشتریان و نیز افزایش سرمایه‌گذاری در  اکوسیستم نوآوری کشور باشیم.»

بر اساس این بیانیه برادران محمدی همچنان مدیریت دیجی کالا را عهده دار خواهند بود.

انتهای پیام

مرتبط با : دیجی کالاهمراه اول
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز