بررسی صفر تا صد رانندگی بدون گواهینامه و مجازات های آن

رانندگی بدون گواهینامه - کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

به موجب ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، «هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده‌ است، جرم محسوب می‌شود.» بنابراین، برای آن‌که بدانیم رانندگی بدون گواهینامه جرم است یا خیر، باید ببنیم در قانون، برای آن، مجازات تعیین شده است یا نه؟در این مقاله با ما همراه باشید تا این مورد را کع امروزه به یکی از موارد پر بحث تبدیل شده استف بررسی نماییم.

به موجب ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی، هر فردی که بدون گواهینامه رسمی، اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری مستلزم داشتن گواهینامه کند، به مجازات حبس محکوم می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا قوانین و مجازات های مربوط به رانندگی بدون گواهینامه را با راهنمایی بهترین وکیل در تهران که دارای سابقه کافی در چنین پرونده هایی است بررسی کنیم. در صورت نیاز به ارتقا بیشتر سطح آگاهی خود می توانید به سایت حقوقی و کیفری محمد حاجیلو و همکاران، یکی از چندین نمونه سایت محتوا محور حقوقی و کیفری مراجعه نمایید.

رانندگی بدون گواهینامه در قانون

در راستای پیش گیری از مشکلات احتمالی، دولت و قانون گذار، رانندگی را صرفا با کسب مهارت عملی و تئوری این امر و اخذ گواهینامه معتبر آن، امکان پذیر می دانند و برای پیشگیری از پدیده رانندگی بدون گواهینامه و تصادفات ناشی از آن، قانون گذار، مجازات و جریمه سنگینی را برای رانندگان بدون گواهینامه و یا مواردی که این امر (رانندگی بدون مدرک معتبر)، سبب تصادف خسارتی، جرحی یا فوتی می گردد، پیش بینی کرده است.

رانندگی - کاماپرس

بهترین وکیل کیفری در تهران در این باب اذعان می دارد که با توجه به ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی‌، اگر به رانندگی بدون گواهینامه اقدام کنید، مرتکب جرم شده‌اید. در این بخش از قانون، خیلی جزئی مجازات رانندگی بدون گواهینامه برای بار اول، دوم و بیشتر را تعیین کرده‌است. شرح این ماده به این صورت می‌باشد که:

هر فرد بدون گواهینامه رسمی ‌به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است اقدام کند و همچنین هر فرد که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد، رانندگی کند، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود؛ در صورت ارتکاب مجدد، دو ماه تا شش ماه حبس در انتظار این افراد خواهد بود.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

در قانون مجازات جدید، تصادف بدون گواهینامه، مجازات و جریمه در پی خواهد داشت؛ مجازات رانندگی بدون گواهینامه، حبس‌ یا جزای نقدی یا هر دو مجازات بوده و علاوه بر این، بسته به جرحی، خسارتی یا فوتی بودن تصادف، راننده مقصر بدون گواهینامه، به پرداخت خسارت و دیه و در مواردی حبس، محکوم می گردد.

امور اینچنینی امور کیفری تلقی می شوند. امور کیفری یکی از اموری است که به صورت تخصصی در مجموعه محمد حاجیلو و همکاران مورد بررسی قرار می گیرد. اما باید بدانید در مقابل این امور، در این مجموعه می توانید از امور حقوقی نیز به صورت تخصصی بهره مند گردید. مانند امور ملکی که علاوه بر دسترسی به مقالات ملکی متنوع، امکان بهره مندی از مشاوره با بهترین وکیل ملکی در تهران نیز برای شما فراهم است. درصورت نیاز از سایت مربوطه دیدن فرمایید.

در ادامه برخی از پر تکرار ترین سوالات را در مورد رانندگی بدون گواهینامه و قوانین و مجازات های مربوط به آن ، پاسخ می دهیم. از همراهی شما سپاسگزاریم.

دادگاه صالح برای رسیدگی به رانندگی بدون گواهینامه چیست؟

دادگاه صالح دادگاهی برای رسیدگی به جرائمی مانند رانندگی بدون گواهینامه و بروز تصادف‌ها است که همان دادگاه کیفری ۲ نام دارد. در این دادگاه، صدور رای کیفری برای ضرر و زیان شاکی خصوصی با توجه به مدارک انجام می‌شود. البته که اگر رسیدگی به ضرر و زیان فرد مدعی خسارت نیاز به تحقیقات بیشتر باشد، دادگاه رای را صادر می‌کند و بعد از آن به دعوای ضرر و زیان رسیدگی خواهد شد.

تصادف بدون گواهینامه قتل عمد است؟

در پاسخ به پرسش مذکور، باید دو فرض را در نظر گرفت، یکی اینکه تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه، صرفا بر اثر بی احتیاطی، بی مبالاتی، عدم مهارت کافی و عدم رعایت نظامات دولتی راننده رخ داده باشد یا اینکه فرد فاقد گواهینامه، با علم و آگاهی و با قصد ارتکاب قتل عمد و کشتن دیگری، پشت وسیله نقلیه موتوری نشسته و با ایجاد تصادف، فرد مد نظر خود را به قتل برساند.

در فرض اول، یعنی در شرایطی که تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه، صرفا بر اثر بی احتیاطی، بی مبالاتی و سایر موارد مذکور در صدر پاراگراف قبل رخ دهد، قتل و فوت رخ داده، غیر عمد بوده و در حالت و فرض دوم که فرد با عمد سوء نیت و برای کشتن دیگری با تصادف، اقدام به رانندگی بدون گواهینامه می نماید، تصادف بدون گواهینامه، قتل عمد لحاظ خواهد شد.

رانندگی بدون گواهینامه - کاماپرس

محمد حاجیلو وکیل پایه یک دادگستری و بهترین وکیل در ظفر با توجه به فعالیت تخصصی ر در امور کیفری و دیه، اذعان می دارد که دیه تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه یا با گواهینامه، دیه کامل انسان بوده و نرخ آن، در هر سال، بر اساس شاخص تورم، تغییر می نماید. همچنین، مبلغ دیه تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه، بسته به اینکه عمل تصادف و فوت، هر دو در ماه های حرام اتفاق افتاده باشند یا غیر حرام، متغییر است. در سال 1402، مبلغ دیه کامل انسان در ماه های غیر حرام، 900 میلیون تومان و در ماه های حرام که شامل محرم، رجب، ذی حجه و ذی قعده است، 1 میلیارد و 200 میلیون تومان می باشد.

اگر در تصادف بدون گواهینامه راننده مقصر نباشد، تکلیف چیست؟

به عنوان سخن پایانی به یکی از سوالات بسیار پر اهمیت در این بحث پاسخ می دهیم. در پاسخ به پرسش مذکور باید گفت، در این شرایط، راننده به علت رانندگی بدون گواهینامه، به مجازات قانونی این امر، محکوم خواهد شد اما، در خصوص مواردی نظیر پرداخت دیه و خسارت و… مسئولیتی متوجه وی، نمی باشد. ماده 504 قانون مجازات جدید نیز در صدر و تبصره یک خود، به طور ضمنی، به این امر اشاره می نماید. شایان ذکر است، در این حالت، دیه و خسارت، به راننده بدون گواهینامه، تعلق خواهد گرفت.

انتهای پیام

مرتبط با : دفتر حقوقی حاجیلو
روکش مارال
آهن رویال
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز