برای تابستان 1403 داکت اسپلیت بهتر است یا چیلر؟

داکت اسپلیت-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

داکت اسپلیت و چیلر دو دستگاه تهویه مطبوع متداول با قابلیت خنک‌کنندگی محیط هستند. دانستن فرق داکت اسپلیت با چیلر می‌تواند بسیار در خرید آگاهانه و موفق‌تر یک سیستم سرمایش گرمایش خوب کمک کند.

به گزارش کاماپرس، در حوزه سیستم‌های سرمایشی، دستگاه‌های مختلف و متنوعی به بازار آمده‌اند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. داکت اسپلیت و چیلر دو نمونه از این گروه هستند که اگر در جای خود استفاده شوند، می‌توانند بازدهی عالی داشته باشند؛ اما این دو دستگاه تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

اولین تفاوت چیلر با داکت اسپلیت این است که سیستم چیلر در ساختمان‌ها به صورت مرکزی و برای کل ساختمان نصب می‌شود؛ اما داکت اسپلیت برای هر واحد به طور جداگانه تعبیه می‌شود و حتی امکان دارد که یک واحد، به دو دستگاه داکت اسپلیت نیاز داشته باشد.

داکت اسپلیت-کاماپرس

 تنظیم دمای فرمان با چیلر

در سیستم چیلر با به‌کارگیری ترموستات و تنظیم دمای فرمان فن‌کویل می‌توان دمای محیط را به دلخواه تنظیم کرد. اما در داکت اسپلیت امکان تنظیم دما برای هر اتاق، بدون نصب موتور دمپر هوا در کانال تهویه سیستم اصلی وجود ندارد. دلیل آن هم این است که تمامی دستگاه‌های داخلی در یک واحد، از یک یونیت خارجی مشترک فرمان می‌گیرند.

تفاوت دیگر این است که داکت اسپلیت فقط در حالت سرمادهی، باعث کاهش رطوبت (در تابستان) می‌شود و در زمستان قادر به افزایش یا کاهش رطوبت محیط نیست. اما با اتصال چیلر به یونیت هندلینگ و یا هنگامی‌که به‌عنوان یونیت پکیج به‌کارگرفته می‌شود، می‌توان تجهیزات رطوبت‌گیر را به یونیت هندلینگ هوا اضافه کرد و رطوبت هوا در تابستان و زمستان را دقیق و در حد مطلوب تنظیم کرد.

بیشتر بخوانید:

هزینه مصرف برق داکت اسپلیت

اما در هر دوی این سیستم‌ها گرمایش توسط موتورخانه یا دیگ حرارت مرکزی انجام می‌شود. در دستگاه چیلر نیازی به در نظر گرفتن کویل آب گرم جداگانه نیست و اگر آب سرد به لوله ورودی فن کویل‌ها وصل شود، می‌توان از آن‌ها آب گرم هم گرفت. اما در سیستم داکت اسپلیت اگر بخواهید از گرمایش آب‌‌ گرم، استفاده کنید، باید کویل مخصوص آب گرم به داکت اسپلیت اضافه شود.

هزینه مصرف برق داکت اسپلیت با چیلر در یک صورت با هم برابر می‌شود که فرض کنیم چیلر ۱۴ ساعت در حال کار و استفاده باشد؛ در حالی که در بسیاری از زمان‌های کارکرد چیلر، تمامی کمپرسورها روشن نیستند. هزینه مصرف برق چیلر حداقل ۳۰ الی ۴۰ درصد نسبت به داکت اسپلیت کمتر است.

قیمت داکت اسپلیت و چیلر دربازار

همچنین باید گفت که هزینه اولیه دستگاه داکت اسپلیت کمتر است. داکت اسپلیت گرین R410A معتدل GDS-36P1T1/R1 ا GREEN GDS-36P1T1/R1 را می‌توان به قیمت 65 میلیون تومان در بازار خرید. ولی داکت اسپلیت اینورتر هایسنس مدل HID-36 ا HID-36 duct به قیمت 61 میلیون و 500 فروخته می‌شود. مدل ایران رادیاتور با اینورتر 36 هزار هم به قیمت 46 میلیون در دسترس مشتریان است.

چیلرهای خانگی 2 تن آبی با نرخ 39 میلیون و 800 و 2 تن هوایی را با قیمت 48 میلیون قابل خریداری هستند. همچنین چیلرهای 5 تن آبی 81 میلیون تومان و 5 تن هوایی 95 میلیون تومان است. قیمت چیلر خانگی 8 تن آبی هم در بازار 109 میلیون و 300 هزار تومان و قیمت چیلر خانگی 8 تن هوایی به 130 میلیون تومان هم می‌رسد.

داکت اسپلیت-کاماپرس

هزینه نصب داکت اسپلیت و چیلر

برای نصب داکت اسپلیت به کانال‌کشی و لوله‌های مسی نیاز است، بنابراین هزینه نصب و راه‌اندازی داکت اسپلیت از هزینه نصب و راه‌اندازی چیلر گران‌تر تمام می‌شود. همچنین فراموش نکنید که برای واحدهای متراژ بالا، به دلیل اینکه ظرفیت‌های داکت اسپلیت‌ها محدود است، باید از چند دستگاه استفاده کرد. بنابراین هزینه دستگاه‌ها و هزینه کانال‌کشی بالا می‌رود و حجم کانال‌کشی هم زیاد خواهد شد؛ در نتیجه برای واحدهای با متراژ‌های بالا، دستگاه چیلر مناسب‌تر است.

انتهای پیام

مرتبط با : آلماپرایمفراسرد
آهن رویال
روکش مارال
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز