با نکات ایمنی انواع داربست ها آشنا شوید

ژیوار

داربست، یکی از ابزارهای کاربردی برای ساخت ساختمان در طبقات زیاد و ایجاد نما برای آن است. این وسیله از تجهیزات فلزی به نام لوله داربست و پیچ و مهره مخصوص تشکیل شده که با بستن آنها به یکدیگر می­‌توان در ارتفاعات به صورت ایمن کار کرد و پس از اتمام کار نیز با باز کردن لوله­‌ها داربست را باز کرد.

به گزارش کاماپرس، آمارها نشان می­‌دهند که بالغ بر 4500 مورد از حوادث محیط‌های کارگاهی مربوط به سقوط از ارتفاع و داربست است؛ لذا هنگام نصب داربست باید اصول ایمنی به خوبی رعایت شود تا کارگران دچار حادثه نشوند.

این گزارش به ارائه نکاتی که باعث افزایش ایمنی داربست می­‌شود، پرداخته است.

انتخاب بهترین نوع داربست

داربست‌ها از لحاظ کاربری به سه نوع پایه­‌دار، سیار و معلق تقسیم می‌شوند. مدل پایه‌­دار دارای جک‌های محکم و قابل تنظیم است که به شکل ثابت روی زمین قرار می‌گیرند. این مدل می‌­تواند بار زیادی را تحمل کند و بهترین گزینه برای پروژه‌های مرتفع است. داربست سیار به دلیل چرخ­دار بودن، گزینه مناسبی برای جابجایی ساده است و برای پروژه‌هایی مثل گچ کاری، نقاشی یا تمیزکاری نما مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع معلق داربست نیز با قرقره و ریل‌ روی بخشی از سازه قرار می­‌گیرد و شرایط را برای دسترسی به ارتفاعات زیاد فراهم می‌کند.

رعایت نکات کلی

هنگام نصب داربست باید به مواردی مثل فاصله 30 متری بین پایه‌های آن، فاصله سه متری از سیم‌های برق و مهارسازی آن به منظور جلوگیری از جابه‌­جایی و حرکت توجه کرد. همچنین کارفرمایان باید استفاده از داربست را در شرایط جوی نامناسب مانند رعد و برق و برف، ممنوع و با نصب حفاظ توری، حفظ جان و سلامت کارگران و عابران را تامین کنند.

دریان سفر امید

الزام به استفاده از تجهیزات ایمنی در هنگام کار با داربست

نصب داربست‌ها تحت هر شرایطی خطراتی را برای کارگران به همراه دارند و به همین دلیل، همواره باید کارگران به لباس مخصوص، کلاه ایمنی، کفش و دستکش مناسب برای کار با داربست مجهز باشند. علاوه بر این موارد، استفاده از تسمه و طناب نگهدارنده در هنگام استفاده از داربست توصیه می‌شود.

آموزش درست و خوب کارگران

از آنجایی که بالا رفتن و حفظ تعادل هنگام کار در داربست اهمیت زیادی دارد، بنابراین باید در این باره آموزش اساسی و مناسب به کارگران ارائه شود. البته آموزش را باید به یک کارشناس مجرب سپرد تا دانش کارگران را برای استفاده از داربست به حداکثر و حوادث ناشی از سقوط را به حداقل برساند.

شناخت مقررات ملی ساختمان

استفاده از داربست، قوانین ایمنی مخصوصی دارد که با نام اچ اس ای (HSE) و پی پی تی (PPT) شناخته می­‌شود و به الزام وجود سطح مبنا، داشتن تجهیزات ایمنی، دانش فنی کارفرمایان و سرپرست‌های پروژه و کلیه موارد امنیتی اشاره می‌­کند.

بازبینی همیشگی داربست‌ها

برای به حداقل رساندن حوادث، خرید لوله داربست مناسب به همراه بازبینی همیشگی آن ضروری است. در واقع کارفرمایان باید به دنبال خرید لوله داربست محکم و مقاوم در برابر زنگ زدگی، خوردگی و امثال آن باشند تا دیرتر مستهلک شوند و امکان مقاومت در برابر بارهای مختلف را داشته باشند. گذشته از خرید لوله داربست مناسب، باید این تجهیزات همواره مورد بررسی قرار گیرند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

خرید لوله داربست مناسب از «آیرومارت»

خرید لوله داربست مناسب برای اجرای یک داربست محکم و قوی ضروری است. خرید این محصولات در درگاه‌های معتبری مانند آیرومارت قابل انجام است. برند تجاری آیرومارت، ارائه دهنده انواع داربست از برندهای معتبر است.

علاقه­‌مندان برای آگاهی از قیمت انواع داربست و سفارش انواع لوله داربست می­‌توانند به وبسایت https://iromart.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : آیرومارت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز