با علائم خرابی گیربکس و مراحل تعمیر آن آشنا شوید

ژیوار

گیربکس یکی از اجزای حیاتی خودرو بوده که وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها را بر عهده دارد. تعمیر و نگهداری مناسب آن می‌تواند عمر خودرو را افزایش داده و از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کند.

کاماپرس در این مطلب، به بررسی انواع گیربکس، جزئیات مختلف تعمیر گیربکس، ابزارهای مورد نیاز، علائم خرابی و مراحل تعمیر می‌پردازد.

آشنایی با انواع گیربکس

گیربکس دستی به راننده نیاز دارد تا به صورت دستی دنده‌ها را با استفاده از پدال کلاچ و یک اهرم دنده تعویض کند. در مقابل، گیربکس اتومات به این کار نیازی ندارد؛ این نوع گیربکس می‌تواند با استفاده از مبدل گشتاوری که موتور را به گیربکس متصل می‌کند، دنده‌ها را به صورت اتوماتیک تعویض کند. مردم معمولا کار با گیربکس اتومات را راحت‌تر می‌دانند، اما گیربکس‌های دستی معمولا قیمت کمتری دارند؛ در نتیجه، خودروهایی که چنین گیربکس‌هایی دارند، ارزان‌تر هستند و کسانی که برای اولین بار خودرو می‌خرند، سراغ این ماشین‌ها می‌روند. گیربکس‌های نیمه‌اتوماتیک نیز ترکیبی از هر دو مدل دستی و اتوماتیک هستند که امکان کنترل دستی در برخی شرایط را فراهم می‌کند.

نگهداری از گیربکس چه اهمیتی دارد؟

تعمیرات پیشگیرانه می‌تواند از هزینه‌های سنگین تعمیرات بزرگ‌تر و خرابی‌های جدی گیربکس جلوگیری کند. همچنین با حفظ کیفیت گیربکس، عمر کلی خودرو نیز افزایش می‌یابد. یک گیربکس سالم و در وضعیت خوب باعث بهبود عملکرد خودرو و تجربه رانندگی بهتر هم می‌شود.

با علائم خرابی گیربکس آشنا شوید

تشخیص زودهنگام علائم خرابی گیربکس می‌تواند به جلوگیری از آسیب‌های جدی‌تر کمک کند. برخی از علائم رایج خرابی گیربکس شامل صدای غیرعادی مانند صداهای جیرجیر یا، نشت روغن، تغییر سخت دنده و لرزش خودرو هنگام حرکت می‌تواند هستند. برای تعمیر گیربکس به مجموعه‌ ابزارهای دستی مانند آچار، پیچ‌گوشتی و انبردست، جک و پایه‌های زیر خودرو برای بلند کردن و نگهداری ایمن خودرو، رنگ یا مایع گیربکس برای تعویض روغن گیربکس، کیفیت‌سنج دما برای بررسی دمای روغن گیربکس همچنین فیلتر گیربکس برای تعویض نیاز خواهید داشت.

دریان سفر امید

تعمیر گیربکس - کاماپرس

تعمیر گیربکس چه مراحلی دارد؟

برای تعمیر گیربکس ابتدا باید صداهای غیرطبیعی را بررسی کنید؛ این صداها معمولا نشانه‌ای از آسیب به دنده‌ها یا بلبرینگ‌ها هستند. بررسی الکترونیکی با استفاده از دستگاه دیاگ نیز می‌تواند به شناسایی مشکلات الکترونیکی گیربکس کمک کند. پس از تشخیص مشکل برای تعمیر گیربکس باید آن را جدا کنید؛ با جک زدن خودرو را با احتیاط بالا ببرید و از پایه‌های ایمن استفاده کنید و اجزای مختلف مانند کلاچ، شفت و دنده‌ها را با دقت جدا کنید. دنده‌ها را بررسی کنید و در صورت آسیب، آن‌ها را تعویض کنید. بلبرینگ‌های آسیب‌دیده نیز باید تعویض شوند تا عملکرد گیربکس بهبود یابد. در صورت مشاهده شکستگی یا سایش در لاستیک‌ها، آن‌ها را هم تعویض کنید. پس از انجام تعمیرات لازم بر گیربکس  دوباره نصب می‌شود. برای اطمینان از عملکرد صحیح گیربکس، قبل از استفاده واقعی، خودرو را در حالت بیکار تست کنید. علاوه بر آن، خودرو را به آرامی در جاده‌های کم‌تردد برانید تا عملکرد دنده‌ها به‌ طور کامل بررسی شود. در نهایت به‌صورت دوره‌ای نیز گیربکس را بررسی کنید تا از وجود هرگونه نشت یا صداهای غیرعادی مطمئن شوید. سطح روغن را هم به‌ طور منظم بررسی کنید و در صورت نشت روغن به تعمیرکار مراجعه کنید.

تعمیر گیربکس با “الو گیربکس”

فروشگاه تخصصی الو گیربکس واردکننده مستقیم انواع قطعات و گیرکس‌های اتوماتیک نو و استوک اصلی مخصوص انواع ماشین‌ جک، ام‌‌ وی ام، جیلی، تیگو، لیفان و …. است. این مجموعه با بیش از 10 سال سابقه در قطعات اصلی گیربکس اتومات توانسته همیشه رضایت مشتریان خود را جلب کند. اگر گیربکس اتومات شما خراب شده یا قصد تبدیل گیربکس دسای به اتومات را برای خودرو خود دارید می‌توانید به تعمیرگاه الو گیربکس به نشانی تهران، حکیمیه، بلوار بهار، بلوار معراج، مجتمع تعمیرگاهی الماس مراجعه کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره با شماره تلفن 09122541178 تماس گرفته یا برای تسهیل فرآیند ارتباط به نشانی اینترنتی https://alogearbox.com مراجعه کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : الو گیربکس
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز