بازار داغ فروش دستخط‌ های معروف جهان

تورهای مسافرتی لحظه آخر

در چند سال اخیر در کنار نمایشگاه‌ها و حراج آثار هنری، دستخط‌ها و دست نوشته‌های افراد مشهور و معروف در جهان بسیار داغ شده و برخی از دستخط‌های دانشمندان و نویسندگان مطرح با قیمت‌های عجیب و غریب به فروش می‌رود.

به‌تازگی یک نسخه دست‌نویس از کتاب «بیگانه» نوشته آلبر کامو در یک حراجی به قیمت ۶۵۰ هزار یورو فروخته شد. این نسخه ۱۰۴صفحه‌ای که به روایت یک مرد فرانسوی می‌پردازد که یک مرد عرب را به الجزیره می‌کشد، روز چهارشنبه در پاریس به مزایده گذاشته شد.

به گزارش کاماپرس، به نظر می‌رسد این نسخه در سال ۱۹۴۴ میلادی، یعنی دو سال پس از اینکه این رمان در فرانسه منتشر شد، توسط «کامو» نوشته شده باشد. البته اینکه چرا کامو با زحمت فراوان کتاب منتشرشده خودش را با خودکار سیاه روی کاغذ پیاده کرده و آن را امضا و تاریخ آن را آوریل ۱۹۴۰ نوشته و یادداشت‌های بامزه‌ای نیز در کنار آن نوشته، هنوز مشخص نیست.

جالب است بدانید که اگرچه قیمت ۶۵۰هزار یورو برای یک اثر آن هم یک دستخط رقم بالایی است اما این رکورد در میان گران‌ترین دستخط‌های جهان، چندان جایگاهی ندارد.

گران‌ترین دست خط‌های جهان

به نقل از دنیای اقتصاد، چند سال پیش بود که دست‌نوشته‌ای ۵۴ صفحه‌ای از انیشتین و همکارانش مربوط به سال‌های ۱۹۱۴ – ۱۹۱۳ در حراجی پاریس با چهار برابر قیمت تخمین زده شده و به ارزش ۱۱.۶میلیون یورو به فروش رسید.

راز آسمان پایتخت

یکی دیگر از آثار انیشتین با نام «نامه خدا» در سال ۲۰۱۸به ارزش ۲.۸ میلیون دلار و نامه دیگری درباره راز خوشبختی در سال ۲۰۱۷ به ارزش ۱.۵۶ میلیون دلار به فروش رسید که جزو آثار حراجی‌شده گران‌قیمت این فیزیکدان محسوب می‌شوند.

 

دست خط های معروف-کاماپرس

 

در ابتدای آذرماه سال ۱۳۹۵ نت‌های یکی از آثار گوستاو مالر، آهنگساز اتریشی، در یک حراجی چهار و نیم میلیون پوند (حدود ۶میلیون دلار) فروخته شد.

در اواخر آذرماه سال 95 دستخط نیوتن هم غوغایی به پا کرد. نخستین نسخه از کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» نیوتون در حراجی معروف کریستی به قیمت ۳ میلیون و ۷۱۹هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رسید.

بیشتر بخوانید:

در سال ۱۹۸۷، یعنی ۳۷ سال پیش،‌ نت‌های ۹ سمفونی موتزارت، آهنگساز بزرگ قرن هجدهم میلادی اتریش، در یک حراجی به قیمت دو و نیم میلیون پوند (بیش از ۳ میلیون دلار) فروخته شد.

دست نوشته شکسپیر چقدر فروخته شد؟

دو سال پیش نیز در نیمه‌های تابستان ۱۴۰۱ نسخه اصلی کتاب «فولیوی یکم» اثر ویلیام شکسپیر که اغلب از آن به عنوان مهم‌ترین کتاب در ادبیات انگلیسی یاد می‌شود، در حراجی ساتبیز نیویورک بیش از دومیلیون دلار به یک مجموعه‌دار خصوصی فروخته شد.

در سال ۱۹۹۴ دست‌نوشته سمفونی دوم روبرت شومان، آهنگساز برجسته آلمانی قرن نوزدهم، یک و نیم میلیون پوند (معادل بیش از ۱.۹میلیون دلار) به فروش رفت.

انتهای پیام

آهن رویال
آریاپی
ایده سبز
اوج آرام
دادپویان
روکش مارال
رایانه کمک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز