این وسایل در زمان خاموشی هم برق مصرف می کنند

ژیوار

قهوه ساز، تلویزیون، ماشین لباسشویی و تقریباً هر وسیله و دستگاه الکترونیکی که به برق وصل کرده‌اید، حتي هنگام خاموشی و  زماني كه استفاده نمي‌شوند هم مقداری برق مصرف کرده و هزینه‌ای را به قبض برق شما اضافه می‌کنند.

این پدیده به عنوان برق آماده به کار (Standby Power) شناخته می‌شود. امروزه ديگر عادي شده كه در هر خانه، به صورت همزمان، ده‌ها وسیله الکتریکی به برق وصل باشند؛ از مایکروویو و ساعت دیجیتال گرفته تا یک لامپ هوشمند همگام‌سازی شده با یک برنامه در موبايل. اگرچه احتمالا مصرف برق مجموع این تجهيزات در پایین‌ترین حد ممکن است، اما قطعا صفر نيست.

دستگاه‌های خاموش چقدر برق مصرف می‌کنند؟

به نقل از بلومبرگ، “آلن مه‌ير”، محقق ارشد بخش فناوری ساختمان و سیستم‌های شهری آزمایشگاه ملی لارنس برکلی، می‌گوید: «برآورد کلی و مورد توافق برای ميزان برق مصرفی در حالت آماده به کار (استندباي) وجود ندارد. با این حال، بهترین حدس مه‌ير این است که دستگاه‌ها در وضعيت آماده به کار «5 تا 10 درصد مصرف برق در یک خانه متوسط را تشکیل می‌دهد»، اگرچه او هشدار می‌دهد که «اين مصرف با گذشت زمان افزايش خواهد يافت».

“رام نارایانامورتی” مدیر بخش فناوری‌های نوظهور وزارت انرژی ایالات متحده نیز می‌گوید: یکی از دلایل اهمیت این موضوع آن است که مصرف کنندگان علت بسیاری از تغییرات کوچک و بزرگ در صورتحساب‌های برق خود را مشاهده و با مدیریت آن، در هزینه برق صرفه‌جویی کنند.

بر اساس داده‌های آزمایشگاه ملی لارنس برکلی، هر وسیله برقی در حالت آماده به کار (استندبای)، حدود 3 وات یا کمتر برق مصرف می‌کند که در مجموع رقم قابل ملاحظه‌ای می‌شود.

دریان سفر امید

این وسایل شامل لوازم خانگی و تجهیزات از تصفیه کننده هوا گرفته تا شارژر تلفن همراه، پنکه، تلویزیون و غیره مي‌شود. البته باید درنظر داشت که بسیاری از ابزارهای دارای بیشترین مصرف برق در حالت استندبای همچون سیستم‌های امنیتی تا آبگرمکن، زیرساخت‌های حیاتی محسوب شده که نمی‌توان به دلایل عملکردی یا ایمنی، آنها را به طور كامل خاموش کرد.

میزان مصرف برق دستگاه‌های بازی در حالت استندبای

یکی از وسایل برقی پرمصرف، دستگاه‌هاي مختلف بازي از جمله Xbox هستند که مصرف آنها از حدود 8 وات شروع می‌شود. البته بسیاری از سیستم‌های نینتندو و پلی استیشن در حالت استندبای برق کمتری در حدود 1 تا 5 وات مصرف می‌کنند.

در وسایل جدیدتر، نمایشگرها یا چراغ‌های دیجیتال می‌توانند سرنخ‌هایی برای نشان دادن مصرف برق در حالت استندبای باشند، اما به طور کلی، هیچ راهی برای تشخیص آن بدون اندازه‌گیری دقيق وجود ندارد.

این دستگاه‌ها به عنوان خون آشام برق شناخته می‌شوند

حل مشکل مصرف برق دستگاه‌ها در زمان استندبای چالشی بود که از گذشته وجود داشت. در دهه‌های 1980 و 1990، یک جعبه کابل یا ست‌تاپ باکس، در حالت استندبای، به طور مداوم از 11 وات برق استفاده می‌کرد که این رقم در برخی از مدل‌ها به حدود 25 وات نیز می‌رسید. مصرف دستگاه‌های VCR به طور متوسط ​​از 6 وات شروع شده و در برخی مدل‌ها به حداکثر 13 وات می‌رسید. این میزان در برخی از دستگاه‌های پخش DVD به طور متوسط از 4 تا 12 وات بود. این سطوح بالای مصرف عمدتا ناشی از ناکارآمد بودن شارژرهای محصول و هدررفت انرژی در آنها بود.

میزان مصرف برخی از این دستگاه‌های قدیمی در زمان خاموشی و استندبای به قدری بالا بود که گاهی اوقات به استعاره از آنها به عنوان “خون آشام انرژی” یا “وسایل خون آشام” یاد می‌کردند.

وایات مریل مدیر فناوری‌های نوظهور وزارت انرژی ایالات متحده می‌گوید: اگرچه از گذشته راهکارهایی برای کاهش مصرف برق دستگاه‌ها در زمان استندبای اجرا می‌شد، اما مشكلي كه اکنون با آن مواجهیم اين است كه دستگاه‌هاي الكتريكي بسيار بيشتري نسبت به 20 سال قبل داریم كه همواره به برق وصلند.

این وسايل حتي در وضعيت خاموش هم برق مصرف مي‌كنند

بسیاری از وسایل برقی حتی زمانی که به نظر خاموش هستند، همچنان برق مصرف می‌کنند. این پدیده به دلیل طراحی داخلی این دستگاه‌ها و نیاز آنها به حفظ برخی از عملکردها یا آماده‌سازی برای دریافت سیگنال‌های جدید است. در زیر به برخی از این وسایل اشاره می‌شود:

تلویزیون: وقتی تلویزیون را خاموش می‌کنید، معمولاً به حالت استندبای می‌رود و همچنان برق مصرف می‌کند. این مصرف می‌تواند به حدود ۲۴ وات در روز برسد.

گیرنده دیجیتال: این دستگاه‌ها نیز در حالت خاموشی برق مصرف می‌کنند و برای کارکرد صحیح نیاز به اتصال به برق دارند.

شارژرها: حتی اگر گوشی به شارژر متصل نباشد، شارژر همچنان برق مصرف می‌کند. این مصرف معمولاً کم است، اما در طول زمان می‌تواند قابل توجه باشد.

کامپیوترها: بسیاری از کاربران کامپیوترها را به جای خاموش کردن، در حالت خواب یا هایبرنت قرار می‌دهند که در این حالت نیز برق مصرف می‌شود.

تلفن‌های بی‌سیم: این تلفن‌ها برای حفظ ارتباط با پایه خود و شارژ باتری، در حالت خاموشی نیز برق مصرف می‌کنند.

کنسول‌های بازی: این دستگاه‌ها نیز در حالت استندبای برق مصرف می‌کنند تا سریع‌تر راه‌اندازی شوند.

وسایل هوشمند: مانند لامپ‌های هوشمند که برای حفظ قابلیت‌های خود به مقدار کمی برق نیاز دارند.

چگونه مصرف برق دستگاه‌ها در حالت استندبای را کنترل کنیم؟

با توجه به این موارد، برای کاهش مصرف برق، بهتر است وسایل برقی را به طور کامل از پریز جدا کنید یا از پریزهای هوشمند استفاده کنید که می‌توانند مصرف برق را مدیریت کنند.

برای بررسی وضعيت مصرف برق دستگاه‌ها در زمان استندبای، پیشنهاد می‌شود در ساعت 3 صبح و زمانی که هیچ دستگاهی کار نمی‌کند، به کنتور هوشمند خود نگاه کنید و ببینید چه خبر است.

یک راه ساده برای حذف وضعيت آماده به کار دستگاه این است که آن را به طور کامل از برق بکشید. البته این راهکار برای وسایلی که خطر ایمنی و عملکردی ایجاد کند، توصیه نمی‌شود. مه‌ير پیشنهاد می‌کند از وسایل فصلی مانند ماشین‌های چمن‌زنی و يا سیستم‌های تهویه مطبوع شروع کنید. سایر کاندیداهای احتمالی برای قطع برق شامل لوازم كوچك آشپزخانه، دستگاه‌های صوتی و تصویری و هر دستگاهی که كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد، می‌شود.

به گفته محققان، این اقدامات باید کاملاً مستقل باشند. اقدام اساسي‌تر آن است كه کاربر در درازمدت صرفه‌جویی انرژی داشته و نسبت به مدیریت مصرف خود اقدام کند.

تاثیر باورنکردنی صرفه جویی برق بر محیط زیست

در پایان شایان ذکر است که صرفه‌جویی در مصرف انرژی، علاوه بر کاهش هزینه‌ها به مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک زیادی می‌کند. بر اساس گزارشي از وضعیت جهانی ساختمان‌ها و ساخت و سازها که در مذاکرات آب و هوایی COP27 در مصر منتشر شد، بخش ساختمان حدود 37 درصد از انتشار دی اکسید کربن جهانی را در سال 2021 تشکیل می‌داد. به عبارتی، بخشی از فشار برای کربن‌زدایی ساختمان‌ها شامل ارایه راه‌هایی برای کاهش مصرف انرژی است.

انتهای پیام

مرتبط با : توانیر
نهال گشت
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز