ایران ؛ ششمین کشور وابسته به موبایل

ژیوار

نتایج پژوهش محققان دانشگاه مک‌گیل کانادا، حاکی از جایگاه ششم ایرانیان در میان کشورهای وابسته به گوشی موبایل دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از دنیای اقتصاد، در پژوهش محققان دانشگاه مک گیل کانادا بر روی میزان اعتیاد کشورها به گوشی موبایل، شامل 24 کشور بوده که در این میان، چین، عربستان و مالزی رتبه‌های اول تا سوم و دو کشور مالزی و برزیل، رتبه‌های پنجم و ششم را قبل از ایران به خود اختصاص داده‌اند.

نکته قابل توجه در نتایج این پژوهش، جایگاه کشورهای پیشگام در فناوری دیجیتال مانند آمریکا، سوئیس، فرانسه و آلمان در انتهای این لیست است.

گفتنی است، گروه آزمایش این پژوهش شامل 34 هزار کاربر گوشی موبایل در رده سنی 15 تا 35 سال در 24 کشور بوده است. این پژوهش با استفاده از مقیاس اعتیاد به موبایل(SAS) به رده بندی کشورها اقدام کرده و نتایج آن در ژورنال کامپیوترها در روابط انسانی منتشر شده است.

دریان سفر امید

مقیاس اعتیاد به موبایل چیست و چقدر اهمیت دارد؟

مقیاس اعتیاد به موبایل مورد استفاده در این پژوهش، به بررسی تاثیر گوشی موبایل، در میزان اختلالات زندگی روزمره، از دست دادن کنترل  و علائم گوشه گیری را بررسی می‌کند.

بررسی‌های صورت گرفته توسط محققان بر روی اثرات زیان بار اعتیاد به گوشی موبایل، به دنبال کاهش سن استفاده از گوشی در کودکان با توجه به نیازهای روز، نشان از تاثیر این وابستگی در بروز مشکلات ذهنی مانند اضطراب، استرس و افسردگی است. از دیگر آثار مخرب اعتیاد به گوشی‌های هوشمند، بروز مشکل در روابط اجتماعی نوجوانانی است که نسبت به سایرین استفاده بیشتری از موبایل دارند.

یکی دیگر از یافته‌های جالب و قابل توجه، مطالعه شرکت آی پس، بر روی یک گروه آزمایش 1700 نفری در آمریکا و اروپا، در زمینه عادات رفتاری این افراد در استفاده از موبایل است. نتایح این پژوهش نشان داد که 72 درصد کاربران، در زمان استفاده از سرویس بهداشتی، 11 درصد در مراسم خاکسپاری،  19 درصد در زمان تعامل با دیگران و یک چهارم در هنگام حمام کردن، به دنبال دسترسی به گوشی موبایل خود هستند. از دیگر نتایج این پژوهش، ایجاد استرس و عصبانیت در دو سوم این افراد در هنگام نبود اینترنت و تمایل  بسیاری از این افراد از قطع روابط اجتماعی خود برای استفاده از گوشی موبایل است.

یافته‌های این پژوهش نمایانگر شباهت این وابستگی به بسیاری از اعتیادهای دیگر بود، به شکلی که 42 درصد این افراد تمایلی به قطع استفاده از خوراکی‌های ناسالم نداشتند. همچنین 41 درصد این افراد حاضر به ترک سیگار، 33 درصد حاضر به ترک الکل و 31 درصد حاضر به ترک مواد مخدر نبودند.

چرا ایران در رتبه ششم قرار دارد؟

با توجه به افزایش حضور اینترنت و انجام آنلاین بسیاری از امور، مانند امور بانکی، پرداخت قبض‌ها، تاکسی اینترنتی، سفارش غذا، کلاس‌های آنلاین، خرید آنلاین و … میزان استفاده شهروندان ایرانی از گوشی هوشمند بسیار بالا رفته است. ضمن این‌که در حال حاضر بخشی از اعتیاد جوانان ایرانی به موبایل به علت منحصر شدن بخش اعظم سرگرمی و تفریح آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های موبایلی است. به طوری که علی‌رغم افزایش قیمت گوشی‌های موبایل، این کالا همچنان دارای فروش قابل توجهی است و میزان واردات آن در سال جاری حتی از مرز 3 میلیارد دلار نیز عبور کرد.

نهال گشت
بیمه دات کام-کاماپرس
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز