اهمیت بسته‌ بندی در صنعت و نقش آن در بازاریابی

بسته بندی در صنعت - کاماپرس
آریاک سفر

بیشتر افراد در زمان خرید یک محصول ابتدا به بسته بندی آن توجه می‌کنند. بسته بندی در بازاریابی محصولات نقشی کلیدی دارد و به معرفی هرچه بهتر یک کالا به مشتریان کمک می‌کند. بسته‌ بندی‌های شیک و جذاب، اولین عامل جلب توجه مشتریان برای خرید یک محصول هستند و از طرفی در ماندگاری برند در ذهن مشتری نیز تاثیر به‌سزایی دارند. در این مطلب به بررسی تاثیر بسته بندی در صنعت و فروش محصولات می‌پردازیم و برخی از رایج‌ترین روش‌های بسته بندی محصول را معرفی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

اهمیت بسته بندی در صنعت و بازاریابی چیست؟

فرآیند فروش یک محصول با عرضه آن در بازار آغاز می‌شود. فروش یک محصول به خصوص زمانی که رقبای زیادی برای آن وجود داشته باشد، زمانی موفق خواهد بود که تبلیغات آن به درستی انجام شده باشد. تبلیغات یکی از روش‌های بازاریابی محصول و معرفی آن به مشتریان است که هزینه زیادی داشته و نتایج آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. روش دیگر بازاریابی که ساده و کم هزینه بوده و در جلب توجه آنی مشتریان تاثیر دارد، بسته بندی است. امروزه نقش بسته بندی از تبلیغات نیز برجسته‌تر است و حتی می‌توان آن را نوعی از تبلیغ محصول نیز معرفی کرد.

بسته بندی محصولات در صنعت و بازاریابی از اهمیت زیادی برخوردار است و تاکید ویژه‌ای به آن می‌شود. انتخاب روش صحیح و متریال مناسب بسته بندی و استفاده از آن‌ها برای بسته بندی محصولات علاوه بر جلب توجه مشتریان و بالا بردن شانس خرید محصول، مزایای دیگری هم دارد که عبارتند از:

محافظت از محصول

بسته بندی اصولی محصولات باعث محافظت از آن‌ها می‌شود. برخی محصولات نسبت به قرارگیری در معرض هوای آزاد حساس بوده و در صورت بروز این اتفاق دچار خرابی می‌شوند که بسته بندی از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند. همچنین برخی محصولات برای تراکم و انسجام نیاز به بسته بندی دارند.

بسته بندی در صنعت - کاماپرس

دریان سفر امید

معرفی برند

از دیگر مزایای بسته بندی در بازاریابی می‌توان به معرفی برند اشاره کرد. بسته بندی محصول اولین چیزی است که مشتریان آن را مشاهده می‌کنند. تجربه ثابت کرده که تاثیر بسته بندی در صنعت تبلیغات و معرفی اولیه محصول به مشتریان، بیشتر از دیگر فاکتورها است. بسته بندی‌های خاص و ویژه در ذهن مخاطب ماندگار شده و به معرفی بهتر برند کمک می‌کنند. از طرفی بسیاری از افراد در زمان خرید، ابتدا جذب محصولاتی با بسته بندی شیک و ویژه می‌شوند و هرچه طراحی متفاوت‌تر باشد، شانس خرید محصول توسط مشتری بیشتر خواهد شد.

حمل و نقل راحت، مزیت بسته بندی در صنعت

از دیگر مزایای بسته بندی محصولات می‌توان به حمل و نقل راحت آن‌ها اشاره کرد. بسته بندی‌های مقاوم به حمل راحت محصولات کمک کرده و جابجایی آن‌ها را برای مشتریان ساده‌تر می‌کنند. از طرفی بسته بندی مانع پخش یا گم شدن محصولات می‌شود و امکان خرید و حمل چند محصول مختلف به صورت همزمان را برای مشتریان فراهم می‌کند.

معرفی ویژگی‌های محصول به مصرف‌کننده، مهم‌ترین مزیت بسته بندی در بازاریابی

از دیگر مزایای بسته بندی محصولات در صنعت بازاریابی می‌توان به معرفی ویژگی‌های آن به مشتریان اشاره کرد. اطلاعات محصولات شامل برند تولیدکننده، تاریخ تولید و انقضا، روش استفاده و… روی بسته بندی درج می‌شود. ارائه این ویژگی‌ها به قطعی شدن خرید برای مشتری کمک می‌کند و شانس فروش محصول را افزایش می‌دهد. با استفاده از بسته بندی می‌توان اطلاعات دیگری نظیر چگونگی تولید محصول، تاریخچه برند و… را نیز در اختیار مشتریان قرار داد و با کم‌ترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن محصول را به مشتریان معرفی کرد.

بسته بندی در صنعت - کاماپرس

تفکیک محصولات

بسته بندی محصولات به تفکیک آن‌ها نیز کمک می‌کند و این موضوع نیز جزو مزایای بسته بندی در بازاریابی محسوب می‌شود. با استفاده از این نقش بسته بندی در صنعت می‌توان محصولات را براساس ماده اولیه موجود در آن‌ها به دسته‌های مختلف تقسیم کرد تا مشتریان براساس نیاز خود و با در نظر گرفتن تفاوت محصول برای خرید آن‌ها اقدام کنند. این ویژگی همچنین به تشخیص بهتر و سریع‌تر محصول زمانی که در میان محصولات مشابه در برندهای دیگر است کمک می‌کند. بالا بردن سرعت خرید و راحت کردن این فرآیند یک امتیاز ویژه برای محصول به شمار می‌رود و شانس خرید مجدد آن توسط مشتریان را افزایش می‌دهد.

تمایز، مهم‌ترین تاثیر بسته بندی در بازاریابی

بسته بندی به تمایز یک محصول با دیگر محصولات هم کمک می‌کند. تصور کنید به فروشگاهی مراجعه می‌کنید و در قفسه محصول مورد نظر خود، با محصولی که دارای بسته بندی ویژه است، برخورد می‌کنید. بیشتر افراد در این موقعیت ابتدا به سراغ محصول با بسته بندی ویژه رفته و پس از بررسی آن دیگر محصولات را مشاهده می‌کنند. در نتیجه بسته بندی مناسب، محصولات شما را از دیگر محصولات متمایز کرده و شانس خرید آن‌ها برای مشتری را افزایش می‌دهد.

بسته بندی در صنعت - کاماپرس

انواع متریال کاربردی بسته بندی در صنعت

همان‌طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که تاثیر بسته بندی در بازاریابی را افزایش می‌دهد، کیفیت متریال به کار رفته در این زمینه است. متریال مختلفی به منظور بسته بندی در صنعت مربوطه استفاده می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاغذ کارتن سازی: یکی از پرکاربردترین متریال برای بسته بندی محصولات، کاغذ کارتن سازی است. از این محصول برای تولید کارتن که رایج‌ترین شیوه بسته بندی محصولات است، استفاده می‌کنند. کارتن‌ها به حمل بهتر و راحت‌تر محصول کمک می‌کنند و به خصوص زمانی که محصول به صورت عمده عرضه می‌شود، کاربرد زیادی دارند. از طرفی کارتن‌ها را می‌توان برای بسته بندی انواع محصولات از پوشاک گرفته تا مواد خوراکی استفاده کرد. کارتن در محافظت از محصول هم نقش بیشتری داشته و مانع آلودگی، نفوذ هوا به محصول و… می‌شود.
  • فلزات: فلزات نیز در بسته بندی محصولات کاربردی هستند. از این متریال برای تولید قوطی نوشیدنی، ظروف محصولات کنسروی و… استفاده می‌شود. فلزات نیز مقاومت بالایی داشته و در درجه اول به محافظت از محصول کمک می‌کنند. از طرفی فلزات به ماندگاری محصولات خوراکی نیز کمک کرده و فرآیند فاسد شدن آن‌ها را به تاخیر می‌اندازند.
  • پلاستیک: یکی دیگر از متریال کاربردی برای بسته بندی محصولات، پلاستیک است. پلاستیک هم مانند فلزات بیشتر در بسته بندی محصولات خوراکی استفاده می‌شود اما انواع مختلف آن را می‌توان برای بسته بندی به صورت پک نیز استفاده کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : تدارک صنعت کاغذ کرمان
سلام پرواز ایرانیان
ژیوار
آهن ملل اصفهان
سفریار آریا
فروشگاه اینترنتی فرنا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان