انویدیا ؛ هرآنچه باید بدانید

تورهای مسافرتی لحظه آخر

شرکت انویدیا با رهبری بازار تراشه‌های هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان پادشاه آینده صنعت تکنولوژی شناخته شود. با این وجود بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که این نگاهی ساده‌انگارانه‌ای نسبت به آینده صنعت تکنولوژی است.

به گزارش کاماپرس، Nvidia Corporation یک شرکت نیمه هادی آمریکایی و تولید کننده پیشرو جهانی واحدهای پردازش گرافیکی پیشرفته (GPU) است. NVIDIA که در سانتا کلارا، کالیفرنیا مستقر است، تقریباً 80 درصد از سهم بازار جهانی تراشه‌های نیمه هادی GPU را از سال 2023 به خود اختصاص داده است.

تمرکز شرکت انویدیا بر چیست؟

انویدیا با تمرکز قوی بر نوآوری و فناوری پیشرفته، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در صنعت بازی تثبیت کرده است و پردازنده‌های گرافیکی با کارایی بالا ارائه می‌کند که گرافیک واقعی و تجربه‌های بازی همه جانبه را ارائه می‌دهند.

علاوه بر بازی، پردازنده‌های گرافیکی انویدیا به‌طور گسترده در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و رانندگی خودکار استفاده می‌شوند؛ جایی که قابلیت‌های پردازش موازی و قدرت محاسباتی پیشرفته آن‌ها ضروری است.

راز آسمان پایتخت

حاکمیت انویدیا بر بازار تراشه‌های هوش مصنوعی باعث شده ارزش بازار این شرکت به بیش از دو تریلیون دلار برسد. انتظار می‌رود در آخرین گزارش مالی شرکت انویدیا که در همین هفته منتشر می‌شود، این شرکت شاهد رشد درآمد سالانه بیش از ۲۰۰ درصدی خود باشد.

نمودار زیر آخرین گزارش بلومبرگ از وضعیت و ارزش بازار انویدیا را نشان می دهد:

با این حال بازیگران دیگری هم در تلاش برای سهم‌گیری از بازار رو به رشد هوش مصنوعی هستند و می‌توانند در زمانی نه چندان دور رقیبی جدی برای انویدیا محسوب شوند.

سایر بازیگران موثر بازار هوش مصنوعی

تراشه‌های بلک‌ول انویدیا باعث می‌شود این شرکت برتری و کنترل بیشتری بر اکوسیستم هوش مصنوعی داشته باشد. همزمان شرکت کانادایی D-Wave Quantum که در زمینه رایانش کوانتومی کار می‌کند شاهد رشد سهام خود بر اساس افزایش درآمد و نه فروش معمول بوده است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که شرکت بزرگ AMD هم فرصت‌های خوبی پیش‌رو دارد. این شرکت می‌تواند به عنوان دومین منبع تولید و عرضه تراشه‌های هوش مصنوعی جای پای خود را در این حوزه محکم کند. این در حالی است که خرید تراشه‌سازهای آنالوگ مانند Macom Technology Solutions، Lattice Semiconductor، Allegro MicroSystems و Impinj که ارزش آن‌ها افت کرده است گزینه دیگری برای برندگان احتمالی خواهد بود. احتمالا سهام این شرکت‌ها در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ به عملکرد خوبی خواهد رسید.

یک کارشناس حوزه تراشه معتقد است که رشد بازار تراشه‌های هوش مصنوعی، اهمیت بالایی برای شرکت‌های تراشه‌سازی دارد. رقابت بین کشورها برای ساخت کارخانه‌های تراشه، به عنوان عاملی برای تثبیت قدرت در آینده نزدیک مطرح شده است. شرکت‌های Onto Innovation و Camtek، با تکنولوژی‌های بسته‌بندی سه‌بعدی تراشه، در حال جلب توجه تولیدکنندگان بزرگ هوش مصنوعی هستند. پیش بینی می‌شود این تکنولوژی در آینده ارزش افزوده قابل‌توجهی برای صنعت تراشه‌سازی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

موقعیت متزلزل اپل

به نظر می‌رسد اپل در معرض تغییرات قابل توجهی در صنعت تکنولوژی قرار دارد. افزایش سهام اپل به دلیل گزارش مالی مثبت، با وجود افت فروش گوشی‌های آی‌فون، نگرانی‌های تحلیلگران بازار را افزایش داده است. اظهارات اخیر اپل نشان می‌دهد که فروش آی‌فون در فصل آینده کاهش خواهد یافت. اما بحث بر سر این است که هوش مصنوعی در آینده آی‌فون ۱۶ و شایعه همکاری با اوپن ای‌آی، بر اهمیت رشد فروش محصولات سخت‌افزاری اپل تاثیر گذاشته و منجر به ارائه خدماتی برای آی‌فون می‌شود که در نهایت  اهمیت رشد فروش هر واحد از محصولات سخت‌افزاری را برای این شرکت کمرنگ و بی‌اهمیت کند؟

انتهای پیام

دادپویان
آهن رویال
رایانه کمک
آریاپی
اوج آرام
ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز