انواع سیستم عامل ها برای سرور مجازی

ژیوار

سیستم عامل‌های سرور برای پلتفرم‌هایی طراحی شده‌اند که به عنوان سرورهای وب، سرورهای کاربردی، سرورهای پایگاه داده، سرورهای ایمیل یا سایر پلتفرم‌هایی که روی یک سرور اجرا می‌شوند، عمل می‌کنند. سیستم عامل‌های سرور در مقایسه با سیستم عامل‌های استاندارد مزایای مختلفی از جمله اتصالات نامحدود کاربری، حافظه بیشتر و بهینه‌سازی‌های پیشرفته شبکه را ارائه می‌دهند.

كاماپرس در اين گزارش انواع سیستم‌عامل‌های سرور مجازی ایران را بررسي مي‌كند.

سیستم عامل سرور چیست؟

سرور مجازی - کاماپرس

سیستم‌عامل سرور یک سیستم‌ عامل پیشرفته است که برای اجرا روی سرورها طراحی می‌شود. این سیستم‌ عامل ویژگی‌ها و زیرساخت‌های لازم برای عملکرد در معماری سرویس‌گیرنده – سرور و پاسخگویی به درخواست‌های مشتریان را دارد. یک سیستم عامل سرور از ابتدا طراحی شده تا ویژگی‌های مناسب برای برنامه‌های کاربردی چند‌کاربره و ضروری تجاری را ارائه دهد. این رابط، مرکزی را برای مدیریت کاربران، اجرای تدابیر امنیتی و سایر فرایندهای اداری فراهم می‌کند. تمرکز سیستم عامل سرور معمولاً بر امنیت، ثبات و مشارکت است.

سیستم عامل‌های سرور پیاده‌سازی پلتفرم‌های مختلف سرور را تسهیل می‌کنند که نمونه‌های آن عبارت‌اند از:

دریان سفر امید
  • وب سرورها: یک وب سرور میزبان برنامه‌ها و داده‌ها است و به درخواست‌های مشتری برای صفحات وب یا سایر خدمات مبتنی بر وب پاسخ می‌دهد. وب سرورهای رایج Apache، Microsoft Internet Information Services (IIS) و Nginx هستند.
  • سرورهای پست الکترونیکی: سرور پست الکترونیکی به کاربران این امکان را می‌دهد تا ایمیل‌های کسب‌وکار خود را ارسال و دریافت کنند و حساب‌های ایمیل فردی بر اساس یک دامنه خاص طراحی شده‌اند را کنترل می‌کند.
  • سرورهای فایل: اشتراک فایل شامل یک مکان ذخیره مشترک برای ذخیره اسناد یا داده‌های یک کسب‌وکار یا یک درایو شبکه است.
  • سرورهای پایگاه‌داده: برخی از سیستم عامل‌های سرور شامل یکپارچه‌سازی پایگاه داده هستند که ساخت صفحه وب پویا را بر اساس محتویات پایگاه‌داده تسهیل می‌کند.
  • سرورهای برنامه: سیستم عامل‌های سرور باید قادر به اجرای برنامه‌های کاربردی مهم تجاری باشند، خواه CRM خود میزبان یا SaaS باشد. سیستم عامل سرور معمولاً به‌عنوان یک محیط اشتراکی برای برنامه‌های مشترک مختلف عمل می‌کند.
  • سرورهای چاپ: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که سیستم عامل‌های سرور تسهیل می‌کنند به‌اشتراک‌گذاری امکان چاپ است. براین‌اساس، به چندین دستگاه اجازه داده می‌شود تا از یک چاپگر استفاده کنند.

اگر امور تجاری کسب‌وکار دیجیتال شما به منابع زیادی نیاز نداشته باشند، سیستم عامل‌های سرور می‌توانند چندین مورد از ویژگی‌های ذکر شده را مدیریت کنند. درصورتی‌که به بسیاری از مشتریان یا کاربران شما به سرویس‌دهی نیاز دارند یا برنامه‌های میزبانی‌شده شما به قدرت پردازش زیادی نیاز دارند، امور خود را در چندین سرور تقسیم کنید و انجام بدهید.

انواع سیستم عامل‌های رایج سرور مجازی

سرور مجازی - کاماپرس

امروزه سیستم عامل‌های زیادی در دسترس هستند. برخی از آمارها نشان می‌دهند که تقریباً ۸۰ درصد از همه سرورها از برخی از انواع سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کنند، درحالی‌که حدود ۲۰ درصد از سرورها از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند. این تفاوت فاحش در سهم بازار احتمالا به این دلیل باشد که لینوکس رایگان است و مانند ویندوز به مجوزهای مبتنی بر کاربر نیاز ندارد.

هر سیستم عاملی مزایا و معایب خود را دارد و سهولت استفاده از آن به سطح صلاحیت فنی کاربر بستگی دارد. در ادامه، با ویژگی‌های بارز دو سیستم عامل سرور مجازی ایران آشنا می‌شوید.

سرور ویندوزی

مایکروسافت خانواده سیستم عامل ویندوز را برای استفاده شخصی روزمره و استفاده حرفه‌ای در سرورها توسعه داده است. سیستم عامل ویندوز سرور از مدیریت در سطح سازمانی، ذخیره‌سازی داده‌ها و یک یا چندین مجموعه برنامه‌های کاربردی پشتیبانی می‌کند.

سرور ویندوزی مدیریت حافظه مجازی، تجربه کامل رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ، امکان چندمنظوره بودن و پشتیبانی از دستگاه‌های جانبی مختلف را دارد. مایکروسافت معمولاً ۱۰ سال از سرور ویندوزی پشتیبانی می‌کند.

مزایای سیستم عامل ویندوز سرور عبارت‌اند از:

  • رابط کاربری گرافیکی بصری؛
  • پشتیبانی از سیستم‌های متقارن چندپردازنده؛
  • پشتیبانی عالی از برنامه‌های شخص ثالث؛
  • دارای نسخه‌های مختلف.

بااین‌حال، سرور ویندوزی نیاز به مجوز مبتنی بر کاربر دارد و تهدیدات امنیتی ویروسی آن در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها بیشتر است.

سرور لینوکسی

لینوکس عضوی از خانواده سیستم عامل‌های یونیکس‌ مانند است که تمام ویژگی‌های یونیکس را دارد. این سرور یک سرور منبع‌باز است، به‌صورت رایگان در دسترس قرار دارد و عملیات چندکاربره، چندفرایندی و چندرشته‌ای را تسهیل می‌کند. با‌این‌حال، سرور لینوکسی برای تمام مراحل کار از نصب گرفته تا تعمیر و نگهداری و رفع اشکال به دانش فنی بیشتری نیاز دارد. یکی از رایج‌ترین پلتفرم‌های میزبانی وب‌سایت، پشته LAMP، مبتنی بر لینوکس است.

برخی از محبوب‌ترین توزیع‌های سرور لینوکس عبارت‌اند از:

  • سرور اوبونتو؛
  • سرور دبیان؛
  • فدورا؛
  • OpenSUSE Leap؛
  • SUSE Linux Enterprise Server؛
  • آرچ لینوکس.

مزایای سرور لینوکسی امنیت بالا، تنوع گسترده‌ای از توزیع‌ها، نرم‌افزار منبع‌باز یکپارچه، از جمله کامپایلرهای زبان سطح بالا و توانایی کنترل سیستم با استفاده از رابط کاربری گرافیکی است. معایب آن هم عدم پشتیبانی طولانی‌مدت برای برخی از توزیع‌ها و داشتن برخی عملیات‌های پیچیده مانند به‌روز‌رسانی سیستم است.

سیستم‌های عامل سرور مجازی آسیاتک

سرور مجازی - کاماپرس

برای استفاده از یک سرور مجازی ایران باید سیستم عامل‌ مناسبی در اختیار داشته باشید. سرور ویندوزی و لینوکسی دو نوع از رایج‌ترین سرورهایی هستند که در ایران به کار می‌روند. سرورهای ویندوزی نگهداری و کاربری ساده‌تری دارند و برای در اختیار گرفتن آنها نیازی نیست دانش فنی بالایی داشته باشید؛ اما سرورهای لینوکسی برای کاربران مبتدی کمی پیچیده‌تر هستند؛ بنابراین، موقع خرید سرور مجازی ایران باید حتماً این موضوع را در نظر بگیرید. نکته مهم دیگری که در این انتخاب اهمیت دارد، استفاده از سرور مجازی پیشرفته و مقرون‌به‌صرفه با پشتیبانی شبانه‌روزی است. سرور مجازی ابر آسیاتک در این زمینه حرف‌های مهمی برای گفتن دارد. این سرور مجازی ایران با سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و میکروتیک کار می‌کند و به شما تجربه کاربری لذت‌بخشی را ارمغان می‌دهد.

آسیاتک ارائه‌دهنده خدمات ابری باتجربه‌های موفق ارائه خدمات به کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک یکی از بهترین انتخاب‌های پیش روی شما است. این شرکت با ارائه راهکارهای نوین و کاربردی به شما کمک می‌کند تا منابع کسب‌وکار خود را در فضای ابری به بهترین شکل ممکن اداره کنید. برای دریافت خدمات این شرکت با کارشناسان آسیاتک از طریق ایمیل sales@asiatech.cloud یا شماره تماس ۹۰۰۰۵۵۵۵ در ارتباط باشید.

انتهای پیام

مرتبط با : ابر آسیاتک
نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
سبیت
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز