اهمیت آموزش‌های مدرن در کشورهای توسعه‌یافته تا آن‌جاست که سیاست‌گذاران‌شان همواره می‌کوشند تا وضعیت تحصیلی و آموزشی شهروندان‌ آن کشورها را ارزیابی و بهینه کنند. آن‌ها پیوسته میزان دسترس‌پذیری به دانش عمومی، تخصص‌های فناورانه، میزان دسترس‌پذیری برابر زنان و مردان، میزان انطباق عرضه و تقاضا در بازار کار براساس تحصیلات و… را در این بررسی‌ها، در نظر می‌گیرند.

درباره‌ی ایران اما نمی‌توان کیفیت آموزش را بدون مسایل سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار بررسی کرد. که البته این متن هم جایی برای واکاوی و احیانا راه‌حل برای آن مسایل نیست و با علم به محدودیت‌های یک برند تجاری، تنها به راه‌حل‌های پیشنهادی آروان‌کلاد برای آموزش‌های مدرن خواهیم پرداخت؛ که آروان‌کلاد چه راه‌حل‌هایی برای افزایش دانش و مهارت سرمایه انسانی به کار گرفته است؟

به‌علاوه، ما در آروان چگونه می‌کوشیم تا شاخص‌ها را با در نظر گرفتن بُعد انسانی آن‌ها، بازتعریف کنیم و انسان‌ها را به «نیروی کار» تقلیل ندهیم؛ در ادامه نمونه‌هایی از مسیر تجربه‌های‌مان -که بدون آزمون و خطا هم نبوده- را ذکر خواهم کرد. راه‌هایی که ما در آروان، آن‌ها را «مسیر رشد و آموزش» می‌نامیم.

مساله‌ای به نام متخصصان

اگر از این گزاره‌ی ساده‌انگارانه‌ی «هوش مصنوعی جای نیروی کار ماهر را می‌گیرد» بگذریم، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های امروز جهانی کار، در آموزش‌پذیری و انطباق (هم‌سو شدن) افراد با بازارهای جهانی است. به این معنا هرچه فرد بتواند آموزش‌های مدرن و لازمه‌ی بازار جهانی را ببیند، تاثیرگذاری بهتری خواهد داشت و از نظر توانمندسازی فردی و تاثیرگذاری جمعی موثرتر خواهد بود.

چرخه‌ی تولید این ارزشمندی نیز با آموزش ایجاد می‌شود؛ یعنی افراد آموزش‌های گوناگونی می‌بینند و سپس این آموزش‌ها در خدمت خلق ارزش در بستر گسترده‌تر ملی/فراملی و زندگی فردی‌شان قرار می‌گیرد.

دریان سفر امید

با این تفاسیر خوب است پیش از ارایه‌ی راهکارهای پیشنهادی، نگاهی به وضعیت متخصصان ایرانی در بازار جهانی داشته باشیم.

وضعیت آموزش‌پذیری ایرانی‌ها؛

در آموزش‌های سنتی بالاتر از میانگین و در مهارت‌های محیطی و بازار کار، پایین‌تریم!

یکی از گزارش‌های سازمان ملل با نام global knowledge 2023    تقریبا تمام شاخص‌های مهم وضعیت آموزش‌های انسانی را بررسی کرده است.