امسال کدام خودروها فرسوده محسوب می شوند؟

ژیوار

با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده از طرف معاون اول رئیس جمهور، سن جدید خودروهای فرسوده در رده‌های مختلف تعیین شده است. به این ترتیب در صورت ابلاغ برنامه‌های خاص دولت برای جایگزینی خودروهای فرسوده، این برنامه‌ها بر اساس آیین‌نامه جدید انجام خواهد شد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی آیین نامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده پرداخته است.

 

سن فرسودگی خودروهای سواری و شخصی از 20 تا 25 سال

بر اساس آیین نامه جدید ابلاغ شده در سال 1403 سن فرسودگی خودروهای شخصی، سواری و اتوکار از 20 تا 25 سال تعیین شده است. بر همین اساس سن فرسودگی خودروهای بنزینی، دیزلی، گازسوز و دوگانه سوز 20 سال تعیین شده است و خودروهای تولیدی سال 1383 و قبل از آن در سال جدید فرسوده شناخته خواهند شد.

این سن فرسودگی برای خودروهای هیبریدی 23 و خودروهای برقی 25 سال تعیین شده است. طبیعی است که به دلیل جدید بودن این نوع از خودروها، هیچ خودروی هیبریدی و برقی در کشور فرسوده شناخته نخواهد شد.

دریان سفر امید

جدول سن فرسودگی خودروها سال 1403

خودروهای عمومی در 12 سالگی فرسوده می‌شوند

خودروهای سواری عمومی مانند تاکسی‌ها و ون‌ها سن فرسودگی پایین‌تری خواهند داشت. به طوریکه خودروهای بنزین سوز، دوگانه سوز، دیزلی و گازسوز با 12 سال عمر فرسوده شناخته می‌شوند. به این ترتیب تاکسی‌های تولید 1391 و سال‌های پیش از آن امسال به عنوان خودروی فرسوده قابل تعویض خواهند بود.

سن فرسودگی تاکسی‌های هیبریدی و برقی به ترتیب 12 و 15 سال در نظر گرفته شده است.

سن فرسودگی مینی بوس از 12 تا 20 سال

مینی بوس‌ها جزو خودروهای پرکاربرد درون شهری و برون شهری هستند و سن فرسودگی این خودروهای مسافری 12 تا 20 سال تعیین شده است. به این ترتیب در مورد مینی بوس‌های دیزلی سن فرسودگی12 سال خواهد بود. مینی بوس‌های دیزلی بیشترین مینی بوس‌های در حال تردد در جاده‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند و مینی بوس‌های تولید 1391 و سال‌های پیش از آن امسال به عنوان خودروی فرسوده قابل تعویض خواهند بود.

این میزان برای مینی بوس‌های گازسوز و برقی به ترتیب 15 و 20 سال است.

سن فرسودگی انواع اتوبوس

اتوبوس‌ها به دو نوع درون شهری و برون شهری تقسیم بندی می‌شوند. در مورد اتوبوس‌های برون شهری که معمولا با سوخت دیزلی کار می‌کنند، سن فرسودگی 15 سال تعیین شده است. این میزان برای اتوبوس‌های درون شهری دیزلی 10 سال، اتوبوس‌های درون شهری گازسوز 12 سال و اتوبوس‌های درون شهری برقی 20 سال تعیین شده است.

سن فرسودگی وانت، کامیون، کامیونت و انواع کشنده‌ها

در این آیین‌نامه سن فرسودگی برای تمام وانت‌ها بدون توجه به نوع سوخت مورد استفاده 15 سال تعیین شده است. به این ترتیب تمام وانت‌های تولید 1388 و پیش از آن که هم اکنون در سطح شهر تردد می‌کنند، فرسوده محسوب می‌شوند.

در مورد خودروهایی چون کامیونت، کامیون و کشنده نیز بدون توجه به نوع و سوخت هر خودرو، 25 سال تعیین شده است.

موتورسیکلت فرسوده

موتورسیکلت‌ها کی فرسوده می‌شوند؟

موتورسیکلت‌ها در آیین‌نامه جدید سال 1403 زودتر از سایر وسایل نقلیه فرسوده می‌شوند. بر همین اساس موتورهای بنزینی کاربراتوری بعد از 6 سال فرسوده خواهند شد. به این ترتیب در سال جاری موتورسیکلت‌های بنزینی کاربراتوری تولید 1397 و پایین‌تر فرسوده و قابل تعویض هستند.

در مورد موتورسیکلت‌های بنزینی انژکتوری این میزان 12 سال و موتورسیکلت‌های برقی 15 سال است.

انتهای پیام

نهال گشت
سبیت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز