امسال بازار خودرو رقابتی می شود؟

ژیوار

دولت چهاردهم برای بهبود وضعیت بازار خودرو کشور و رقابتی شدن آن برنامه‌هایی را ارائه داده است. یکی از این برنامه‌ها دستور ارزی برای واردات خودرو است تا میزان واردات افزایش پیدا کند. مبلغ ارزی در نظر گرفته شده برای واردات خودرو 1 میلیارد دلار اعلام شده است.

به گزارش کاماپرس، تلاش دولت چهاردهم برای بهبود نسبی شرایط خودرو از تخصیص ارز برای واردات انواع اتومبیل شروع شد. اخیرا محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی، در توئیتی اعلام کرده است مبلغ 1 میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص پیدا کرده است. پیش از این و در اولین سال آزادسازی واردات خودرو اعلام شده بود که مبلغ 1 میلیارد دلار برای واردات خودرو کنار گذاشته شده است و طی یکسال 200 هزار دستگاه اتومبیل سواری به کشور وارد خواهد شد. اما آمار و ارقام نشان می‌دهد، هیچ یک از این موارد عملی نشده است.

بیشتر بخوانید:

از اوایل سال 1401، زمان آزادسازی واردات، تا به حال، تنها 650 میلیون دلار به واردات خودروهای جدید اختصاص پیدا کرده است. همچنین طبق آمار و ارقام، طی این مدت کمتر از 32 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه شده است.

طبق نظرات و گفته‌های کارشناسان، احتمالا سرعت واردات خودرو رشد قابل توجهی پیدا خواهد کرد، اما به نظر می‌آید مردم به دلیل تکرار گفته‌های سال 1401 چندان نسبت به این موضوع امیدوار نیستند.

دریان سفر امید

بازار خودرو سامان پیدا می‌کند؟

رقابتی شدن صنعت خودروسازی کشور با واردات 70 هزارتایی چندان قابل تصور نیست. برای پی بردن به این مورد کافی است میزان تولیدات خودروسازهای بزرگ داخلی را با سهمیه واردات خودرو مقایسه کنیم.

اگر تعداد خودروهای سواری متعلق به دو خودروساز اصلی کشور 1.4 میلیون دستگاه باشد، طبیعتا واردات 70 هزارتایی خودروهای سواری تغییر اساسی در بازار داخلی ایجاد نخواهد کرد.

وضعیت بازار خودرو تا پایان امسال

دو فرض برای واردات خودرو تا پایان سال جاری قابل تصور است؛

تنها شش ماه به انتهای سال 1403 باقی مانده و با توجه به اینکه وعده ارز اختصاصی برای واردات خودرو به تازگی بیان شده است، شاید تمام این مبلغ در سال جاری پرداخت نشود. با این حساب اگر نصف میزان ارز در نظر گرفته شده برای واردات در سال جاری خرج شود، طبق محاسبات امکان واردات 55 هزار دستگاه خودرو به کشور وجود دارد. با در نظر گرفتن میزان تولید داخل، نسبت تولیدات داخلی به وارداتی، یک به 23 خواهد بود. یعنی به ازای هر 23 خودرو سواری تولید شده در داخل تنها یک خودرو وارد کشور شده است.

در صورتی که تمام مبلغ 1 میلیارد دلار در شش ماهه باقی مانده سال 1403 برای واردات خودرو پرداخت و 70 هزار دستگاه اتومبیل در بازار کشور عرضه شود، با در نظر گرفتن 20 هزار خودروی از قبل وارد شده، کلا 90 هزار دستگاه خودرو در سال 1403 به بازار عرضه شده است. با این حساب میزان تولیدات داخلی به وارداتی، یک به 15 خواهد شد. یعنی به ازای هر یک خودرو وارداتی 15 اتومبیل در داخل تولید شده است.

با در نظر گرفتن این دو فرض، باز هم بازار خودرو فاصله زیادی با رقابتی شدن دارد و امسال هم در تونل انحصار خواهد بود.

انتهای پیام

سلام پرواز ایرانیان
تورهای مسافرتی لحظه آخر
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان