الزامات و مشکلات بتن ریزی در هوای گرم

بتن ریزی- کاماپرس
ژیوار

بهترین زمان برای بتن‌ ریزی پایه ساختمان در فصل‌های بهار و پاییز است که هوا دمای پایین‌تری دارد؛ اما گرمای هوا هم نباید این عمل را در ساخت ساختمان به تعویق بیندازد. اصولاً هوای گرم، ساخت، اختلاط و گیرش سیمان را دچار مشکل می‌کند و بیشتر این مشکلات در زمان گرفتن سیمان، خودش را نشان می‌دهد؛ بنابراین بتن‌ریزی در هوای گرم نیاز به شرایط خاص و رعایت نکات فنی بسیار دقیق دارد.

به گزارش کاماپرس، قیمت و هزینه اسکلت بتنی با مصالح در سال ۱۴۰۲ برای یک ساختمان ۳ یا ۴ طبقه حداقل ۲.۶ و حداکثر ۳.۲ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بود. هزینه اجرای هر مترمکعب بتن هم با در نظر گرفتن پمپ اختصاصی، چیزی در حدود یک میلیون تومان محاسبه می‌شود. همچنین با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که هزینه زیرسازی پیش از بتن‌ریزی نیز به ازای هر مترمربع رقمی بین 70 تا 80 هزار تومان تمام می‌شود. این نکته را هم به یاد داشته باشید که هزینه بتن‌ ریزی سقف در طبقات بالا به دلیل نیاز به استفاده از دکل‌ها تا 20 درصد افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

در ساختمان‌های با اسکلت بتنی، برای اجرای ستون‌ها نیز نیاز به بتن‌ریزی وجود دارد. معمولاً دستمزد بتن‌ ریزی ستون در یک ساختمان به‌صورت طولی مشخص می‌شود. بر این اساس به ازای هر یک متر طول، باید 200 هزار تومان برای بتن‌ ریزی ستون در نظر بگیرید.

بتن ریزی- کاماپرس

دریان سفر امید

رعایت نکات اصلی بتن‌ ریزی در هوای گرم

مشکلات در عملیات بتن ریزی در هوای گرم عموما به‌صورت تبخیر شدید آب بتن و تسریع زمان‌گیرش سیمان به وجود می‌آید؛ اگر شرایطی فراهم کنید که بتن به‌خصوص در تماس با هوا، سریع خشک نشود و همچنان مرطوب بماند، کل عملیات دچار مشکل نمی‌شود.

همچنین موضوع مهمی که بتن‌ریزی در هوای گرم را دچار اختلال می‌کند، افزایش سفتی و قوام بتن است؛ چراکه بتن سفت کارایی ندارد، انرژی و هزینه بسیار زیادی می‌برد و اجرای آن هم مشکل‌آفرین است.

از سوی دیگر، بدترین شرایط ممکن در بتن‌ ریزی، بالا بودن دمای محیط و کم‌بودن رطوبت نسبی در زمان وزش باد است. پس زمانی که بتن باید مسیر زیادی را طی کند تا به ساخت‌وساز برسد، باید مراقب کاهش آب در بتن بود زیرا در چنین شرایطی به دلیل پمپاژ طولانی، آب بتن از دست می‌رود. این چالش نه‌تنها باعث کاهش روانی بتن می‌شود، بلکه امکان ایجاد درز سرد را نیز به‌وجود می‌آورد. بنابراین، پایین نگه‌داشتن دمای بتن ریخته شده بسیار مهم است.

برخی مشکلات بتن‌ ریزی در هوای گرم

  • میزان مصرف آب بیشتر است و این به دلیل تبخیر سطحی آب بتن در هوای گرم است.
  • سفت‌شدن سریع بتن از دیگر مشکلات اجرای پروژه در گرماست؛ در صورت وجود فاصله زمانی در حین اجرای کار به دلیل سفت‌شدن بتن ریخته‌شده، بتن جدیدتر دیگر نمی‌چسبد.
  • مشکل در تنظیم هوای بتن هم یکی از چالش‌های پیشرو است. در این حالت دمای بالا، گاز موجود در بتن را منبسط می‌کند و بتن سریع‌تر جمع می‌شود.

بتن ریزی- کاماپرس

الزامات بتن‌ ریزی در هوای گرم

در زمان اجرای عملیات بتن ریزی باید موارد متعددی مانند انتخاب مصالح مناسب، کاهش و کنترل دمای بتن تازه با استفاده از آب‌خنک، استفاده از بتن با کارایی مناسب را درنظر گرفت. همچنین کاهش زمان حمل‌ونقل و پرداخت اولیه بتن، داشتن تعداد کافی نیروی انسانی و کامیون حمل بتن و پمپ بتن‌ ریزی از دیگر نکات مهم در زمان اجرای عملیات است.

برای جلوگیری از تابش نور خورشید در زمان بتن‌ ریزی، بهتر است زمان اجرای عملیات به شب موکول شود. همچنین می‌توان لوله پمپاژ بتن را با گونی پوشانده تا مرطوب بماند؛ این کار از گرم شدن بتن در مسیر بتن‌ ریزی جلوگیری می‌کند. چرخش اضافی کامیون حمل بتن، نیز سبب ایجاد گرمای زیاد در بتن می‌شود؛ پس بهتر است که در صورت استفاده از تسمه نقاله یا ترمی، روی آن را بپوشانید.

انتهای پیام

مرتبط با : خدمات ساختمانی مقیمیروماک بازرگان پیشه
سلام پرواز ایرانیان
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان