افطاری ساده و خوشمزه بپزید + 5 دستور پخت

ژیوار

با شروه ماه مبارک رمضان و برپایی سفره‌های افطار، بسیاری از مردم به دنبال تهیه غذاها و دسرهای متنوع و مقوی برای افطاری هستند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، انتخاب غذاهای مناسب برای افطاری به دلیل روزه داری و نقش آن‌ها در احیای انرژی از دست رفته خانواده، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. کاماپرس در ادامه به آموزش چند افطاری ساده و خوشمزه برای این شب‌ها می‌پردازد.

اوقات شرعی:

سوپ جو برای روح!

پیاز: ۲ عدد، هویج: ۲ عدد، روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری، نصف یک سینه کامل مرغ، جعفری خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری، جو پوست کنده: ۱ پیمانه، رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه 

دریان سفر امید

یکی از بهترین وعده‌های غذایی برای افطاری که به جهت دارا بودن انواع ویتامین‌ها یک وعده غذایی کامل و مقوی به حساب می‌آید، سوپ جو است.

طرز تهیه سوپ جو:

برای پخت سوپ جو، ابتدا باید جو پوست کنده را 6 ساعت قبل در آب خیس کنید، سپس جو را با چند لیوان آب در قابلمه ریخته و بر روی حرارت قرار دهید. جو را تا زمانی که لعاب بیندازد بر روی حرارت قرار دهید. سپس پیازها رو پوست گرفته، به شکل ریز خورد کنید و در قابلمه بریزید و با روغن تفت دهید تا نرم شود؛ در ادامه هویج‌ها را به شکل نگینی ریز خورد کرده و چند دقیقه با پیاز تفت دهید.

سپس زردچوبه و فلفل را به مقدار لازم اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید. سپس سینه مرغ را به همراه 2 لیوان آب، 1 پیاز و مقداری زردچوبه داخل یک قابلمه کوچک بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا نیم پز شود. سپس آن را به شکل ریش ریش خرد کرده و به هویج و پیاز اضافه کنید.  نهایتا جو را به همراه چهار لیوان آب به قابلمه اضافه می‌کنیم و حرارت را کمی زیاد می‌کنیم. بعد از به جوش آمدن آب، شعله را کم می‌کنیم. در 30 دقیقه پایانی پخت، رب گوجه را کمی تفت داده و به همراه آب جوش به سوپ اضافه می‌کنیم و نهایتا نمک و فلفل اضافه می‌کنیم.

کاچی بهتر از همه‌چی!

آرد گندم: 1 لیوان، کره: 50 گرم، شکر:2/3 لیوان، گلاب: 1/2 لیوان، آب ولرم: 2.5 لیوان، زعفران دم‌کرده: 4 قاشق غذاخوری، پودر دارچین و مغز بادام: به میزان لازم

کاچی یکی دیگر از گزینه‌های مقوی برای افطاری است که به عنوان بمب انرژی شناخته می‌شود.

طرز تهیه کاچی:

برای پخت کاچی ابتدا باید آرد را در ماهیتابه ریخته و به مدت 20 الی 25 دقیقه با حرارت کم تفت دهید تا رنگ آرد تغییر کند.  سپس ارد را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید کمی خنک شود، سپس آن را الک کنید و داخل قابلمه بریزید.  سپس قابلمه را روی حرارت گذاشته و کره را به آن اضافه کنید، هر زمان که رنگ ارد قهوه‌ای شد، بر روی آن آب بریزید و به طور مداوم آن را هم بزنید. بعد از این‌که کناره‌های کاچی به جوش آمد، آن را هم بزنید و شکر را به اضافه کنید، بعد از مشاهده حباب‌هایی در وسط قابلمه، گلاب و زعفران را اضافه کنید.

حلوا آرد گندم؛ همیشگیِ دوست داشتنی

آرد: 3 لیوان، شکر: ۲ لیوان، آب: ۲ لیوان، گلاب: 2/1 لیوان، روغن مایع: ۱٫۵ لیوان، زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری

حلوا یکی از گزینه‌های ساده و مقوی برای افطاری محسوب می‌شود.

طرز تهیه حلوا:

برای پخت حلوا، آب را با همراه شکر در قابلمه می‌ریزیم و باهم ترکیب می‌کنیم و بر روی حرارت قرار می‌دهیم. سپس زعفران دم کرده را به آن اضافه کرده و صبر می‌کنیم تا به جوش بیاید. بعد از اضافه کردن گلاب و هم زدن آن، قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم. سپس آرد را الک کرده و درون یک ماهیتابه ریخته و آن را تفت می‌دهیم تا رنگ آن تغییر کند. سپس آن را مجددا الک کرده و با اضافه کردن روغن به آن، دوباره آن را تفت می‌دهیم. سپس شربت را که از قبل آماده کرده بودیم به آن اضافه می‌کنیم و همچنان آن را تفت می‌دهیم تا حلوا در وسط تابه جمع شود.

خاگینه ؛ شیرین و مقوی

تخم مرغ: ۵ عدد، آرد: 6 قاشق غذا خوری، ماست: ۵ قاشق غذاخوری، شکر: 2 پیمانه، بکینگ پودر: 1 قاشق مربا خوری، روغن مایع: به مقدار لازم، زعفران آب کرده: به مقدار لازم

خاگینه یکی از غذاهای بسیار ساده و راحت است که به عنوان یک غذای مقوی می‌تواند گزینه مناسبی برای احیای انرژی از دست رفته روزه داران باشد.

طرز تهیه خاگینه:

برای تهیه خاگینه، ابتدا تخم مرغ‌ها را درون یک کاسه شکسته و ماست را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد یکدست شوند. سپس بکینگ پودر و ارد را اضافه کرده و هم بزنید. سپس روغن را در ماهیتابه ریخته و بر روی حرارت قرار دهید تا به خوبی داغ شود، سپس حرارت را کم کرده و مواد آماده شده را در آن بریزید و در ماهیتابه را گذاشته و اجازه دهید به مدت 20 دقیقع به خوبی سرخ شود، سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود.

سپس در یک قابلمه دیگر 2 پیمانه آب، شکر و زعفران آب کرده را ریخته و بر روی حرارت بگذارید تا غلیظ شود، سپس شربت تهیه شده را پس از خنک شدن خاگینه بر روی آن بریزید.

شیر برنج ؛ افطاری گرم و دلخواه

برنج: نصف لیوان، شیر: 5 الی 6 لیوان، گلاب یا عرق هل: نصف لیوان، شکر: 1 قاشق غذاخوری

یک افطاری محبوب و ساده دیگر برای روزه داران شیر برنج است که همیشه به عنوان یکی از وعده‌های افطاری بر سر سفره‌ها بوده است.

طرز تهیه شیربرنج:

برای پخت شیربرنج، ابتدا برنج را شسته و بر روی آن آب بریزید، یک ساعت بعد آن را کمی نیم پز کرده و شیر را اضافه کنید، سپس آن را بر روی حرارت قرار دهید تا شیر غلیظ شده و برنج پخته شود. در چند دقیقه آخر پخت، گلاب و شکر را به آن اضافه کنید.

نهال گشت
سبیت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز