افزایش سود سپرده های بانکی به 20 درصد ؛ راهکار آرامش بازار ارز

ژیوار

نگرانی ناشی از جابجایی نقدینگی از بورس به بازار دلار و سکه موجب شده است که برخی کارشناسان راهکار مدیریت این نقدینگی را ، افزایش سود سپرده  به 20 درصد و هدایت آن به سپرده های بانکی بدانند.

به گزارش کاماپرس، اگر تمام التهاب در بازار دلار و سکه به دلیل ریزش های بورس و انتقال بخشی از نقدینگی بازار سرمایه به بازارهای موازی نباشد، قطعا بخشی از نوسانات بازار ارز و سکه به دلیل افول بورس است.

این روند در صورت تداوم می تواند قیمت دلار را به صورت افسار گسیخته تری بالا ببرد و تورم را به سطح بی سابقه تری بکشاند. روزنامه شرق در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است: این روزها دلار مرز 26 هزار تومان و سکه مرز 12 میلیون تومان را رد کرده است. با وجود خریداران در بازار و نقدینگی‌های سرگردان، انتظار می‌رود روند افزایشی دلار و سکه ادامه‌دار باشد.

این روزنامه در ادامه نوشته است: کارشناسان و فعالان بازار معتقدند علت اصلی این افزایش نرخ‌ها، وجود نقدینگی است که از بازار سرمایه در پی ریزش‌ها و دوباره خیزبرداشتن آن و ترس عمومی از تکرار تجربه سرمایه‌گذاری در این بازار، خارج شده و به دنبال دیگر دارایی‌هاست. بازارهای طلا و ارز اولین بازارهایی هستند که نقدینگی را به سوی خود جذب می‌کنند، اما بازارهای مسکن و خودرو نیز در امان نخواهند ماند.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از این روند، دولت و بانک مرکزی به فکر افزایش نرخ بهره سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار دولتی باشند تا بتوانند نقدینگی موجود در بازار را به سمت دارایی‌های ریالی کم‌ریسک‌تر هدایت کنند.

دریان سفر امید

استفاده از ابزار نرخ بهره در دولت طرفدار ندارد

کامران ندری کارشناس اقتصادی در این باره به شرق گفته است: همین حالا  کسانی هستند که در مدت یک سال گذشته، سودهای 400 تا 500درصدی از بورس به دست آورده‌اند و در حال حاضر که امیدی به افزایش بیشتر از این میزان ندارند، کم‌کم سهام خود را فروخته و تبدیل به دارایی دیگری می‌کنند. اینجاست که با مشکل و چالش روبه‌رو می‌شویم.

دولت می‌تواند با استفاده از ابزار نرخ بهره و افزایش آن به بالای 20 درصد، نقدینگی را روانه نظام بانکی کند. از سویی اگر بانک مرکزی بتواند با استقلال کامل، مقررات احتیاطی کلان را اجرائی کند‏ تا حدودی می‌تواند در بهترشدن وضعیت مؤثر باشد.

البته ندری این را هم گفته است که نرخ بهره در کشور تبدیل به تابو شده و چندان نمی‌توان روی آن مانور داد؛ زیرا تمایلی برای استفاده از این ابزار وجود ندارد».

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سلام پرواز ایرانیان
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

5 دیدگاه برای “افزایش سود سپرده های بانکی به 20 درصد ؛ راهکار آرامش بازار ارز

  1. علیرضا 876 گفته:

    مسئولین اقتصادی ومالی در کشور هنوز بعد از 50 سال نمی دانند چکاره هستند – دولت اگر می خواهد جلوی سفته بازی ورانت خواری ها را بگیرد باید از سپرده گذاران خرد حمایت کند – و انها را به پس انداز تشویق کند .در حال خاضر برعکس است بانک ها از سپرده گذاران دانه درشت بیشتر حمایت می کنند وبیشتر سود می دهند .چگونه است که مسئولین بانک مرکزی به ازای هر کد ملی یک سقف محدود برای سپرده گذاری مشخص کنند و بیشتر از ان مقدار را فاقد وجاهت قانونی برای سپرده گذاری تعریف کنند – مخصوصا برای حقوقی ها که نتوانند وام های کلان با تسهیلات تبصره ای بگیرند وردر بانک های دیگر سپرده گذاری کنند – دولت اگر می خواهد جلوی رکود ورانت ورشد نقدینگی را بگیرد باید برای سپرده های بالای 500 میلیون تومان سود منفی لحاظ کند – همان کاری که کشورهای پیشرفته انجام می دهند – در اینجا هرچقدر رقم سپرده درشت تر است – میزاتن تخصیص سودبانکی هم ویزه تر می شود

  2. محمد گفته:

    مگر ما از کره ی مریخ آمده ایم که نمیدانیم چه کار کنیم
    پرداخت سود به سپرده های بانکی و نعاف از هرگونه مالیات از ابتدا غلط بود و توسط مدیران سود جو به نظام بانکی تحمیل شد .
    افراد با سپرده گذاری در این سیستم کم کم قدرتمند شده و امروزه میتوانند به راحتی در هر حوزه ی اقتصادی مثل مسکن ، خودرو و … تلاطم ایجاد کنند .
    تجربه ی دنیا پیش چشم ماست اما گویا چشمان مسئولین خیلی ضعیف است و این تجارب را نمی بینند .تا چرخه ی معیوب تورم و بدنبال آن افزایش سود بانکی و خلق پول قطع نشود هیچ امیدی به آینده ی اقتصادی ایران نیست

  3. امیررضا گفته:

    روی همه بازارها از یک سقفی به بالا باید به صورت تصاعدی مالیات بر درآمد گذاشته بشه چه طلا، چه مسکن و حتی بورس اگر مقدار معاملات و درآمد حاصله از یه حدی بالاتر رفت، مالیات هم بالاتر بره تا مردم و به خصوص ابرسرمایه دارها تمایل به نوسانگیری های نجومی در بازارهای مختلف رو نداشته باشند.

  4. مزدک گفته:

    برای جلوگیری از دلال بازی ،تورم ناشی از خرید بی رویه افرادی که سرمایه اضافی دارند ، جلوگیری از پولشویی ، افزایش نرخ سکه ، طلا، بازار مسکن ..ماشین و…. بهترین کار در زمان حال جمع اوری نقدینگی دست مردم که اگر دولت بتواند این نقدینگی را توسط بانکها با تشویق سود بانکی جمع و به بانک مرکزی بدهد خود دولت میتواند با دادن این انباشته پول به افراد کارافرین و شرکتها و سرمایه گذارهها هم رونق تولید ایجاد شود هم از دلال بازی مردم در همه عرصه ها جلوگیری کن ….والا بخدا من فکر کنم هیچکی بدش نیاد تو این شرایط وانفسا که اقتصاد مردم و زندگی مردم خراب ..بدش بیاد سودی پولی برداشت کنه و با ارامش خاطر به زندگی خودش و خانوادش برسه ..اخه این چه وضعی شده ..همه مردم بجای تولید و فکر اقتصادی به فکر دلالی و کلاه برداری شدند ..میزان رفاه اجتمای ..ماسفرت وتفریحات سالم مردم به صفر رسیده …بهتر نیست بجای این همه معضلات خود دولت کارافرین باشد.و ثبات نسبی به بازار برگردد ….به ولله قسم من ادم میشناسم که کارگاه تولیدی داشت .10 نفر کنارش نون میخوردن …کارگاه جمع کرد همه سرمایه رو داد طلا سکه ماشین .خونه خرید ..میگه من بدون مالیات و درگیری بیمه .عوارض ……10 برابر بیشتر سود میکنم …خدا وکیلی منم قبول دارم که اقتصاد ما ضعیف و مریض …ولی فعلا …دولت باید ثباات نسبی به بازار سرمایه بده …بعد تصمیم بگیره .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان