افزایش قیمت دلار ارزش کدام سهام را بیشتر می کند؟

ژیوار

بازار سهام تحت تاثیر ورود پول جدید و همچنین رشد تقاضا به روند صعودی بر می‌گردد. در معاملات هفته اخیر بعد از اینکه قیمت دلار صعودی شد، برخی به سراغ نمادهای بورسی صادراتی یا افزایش سرمایه‌ای، رفتند.

کاماپرس در این گزارش، تاثیر انتظارات تورمی بر استراتژی معاملات بازار سهام را بررسی کرده است.

با وجود اینکه مسئولان وعده ثبات قیمت دلار را داده بودند، اما بار دیگر قیمت دلار بعد از انتخابات روندی صعودی گرفت. همین موضوع نشان می‌دهد که سرکوب قیمت ارز توسط دولت چندان کارساز نبوده است. در حال حاضر قیمت دلار بع از نزدیک شدن به سقف قبلی یعنی 60 هزار تومان، به حدود 57 هزار تومان رسیده و از آنجایی که هنوز تنش‌‌‌های سیاسی و درگیری‌‌‌های نظامی در منطقه خاورمیانه پایان نیافته است احتمالا تقاضا برای دلار همچنان بالا بماند.

بنابراین بسیاری از سرمایه گذاران مطمئن هستند که این افزایش قیمت دلار به معنای این است که در سال 1403 احتمالا قیمت دلار  بالاتر از 60 هزار تومان نیز می‌رود.

دریان سفر امید

اما رشد قیمت دلار چه تاثیری در معاملات سهامداران داشته است؟ در حال حاضر برخی از سهامداران استراتژی خود را روی این موضوع قرار داده‌اند که با رشد قیمت دلار نمادهای صادراتی درآمد بیشتری کسب می‌کنند. در واقع با رشد درآمد نمادهای صادراتی سرمایه‌گذاران شاهد رشد بازدهی سهام این شرکت ها خواهند بود. البته بسیاری از سرمایه گذاران چند وقت پیش از بازار سهام خارج شدند و وارد معاملات طلای فیزیکی یا صندوق‌های طلا شدند.

بیشتر بخوانید: 

بسیاری از این سهامداران تصور نمی‌کردند که بازار سهام به یکباره گارد صعودی بگیرد و وارد بازار طلا یا ارز شدند. اما مثبت شدن شاخص در ابتدای هفته جاری منجر شد برخی نسبت به همان استراتژی خود یعنی خرید نمادهای صادراتی امیدوارتر شوند.

رشد قیمت دلار نمادهای صادراتی را توجیه‌پذیر می کند؟

رشد قیمت دلار به طور قطع خرید نمادهای صادراتی را توجیه پذیر می‌کند، اما این موضوع وابسته به این است که شرکت‌های ایرانی برای ورود به بازارهای خارجی با مشکلات ناشی از تحریم‌ها و … به چالش کشیده نشوند. به عبارت دیگر در هفته‌های اخیر بار دیگر آمریکایی‌ها تلاش کرده‌اند تا سیاست‌های تحریمی را علیه ایران تشدید کنند.

این استراتژی با چالش دیگری مانند نوسانات قیمت‌ها در بازار جهانی همراه شده است. به عبارت دیگر اقتصاد چین در هفته‌های اخیر با افت تقاضا روبرو شده و همین مساله روند کاهش قیمت برخی مواد اولیه را کلید زده است. از طرف دیگر چالش در حمل و نقل کشتی‌‌‌ها در دریای سرخ قیمت برخی محصولات را با تغییرات جدی مواجه کرده‌است. چراکه مبادلات تجاری کشورهای اروپایی از این مسیر افت داشته و  شرکت‌‌‌های واردکننده مواد اولیه و صادرکننده نتوانسته‌اند برخی از سفارش های خود را به دست مشتریان برسانند.

البته باید توجه داشت که قیمت ارز همیشه بر بازار سهام تاثیر مثبت نداشته است. چراکه رشد هزینه شرکت‌‌‌های وابسته به مواد اولیه وارداتی باعث می‌شود که آنها حاشیه سود کمتری داشته باشد و سهامداران آنها در پایان سال هم سود نقدی کمتری ببرند. در این شرایط سهامداران مجبور می‌شوند پرتفوی معاملاتی خود را عوض کنند که خود چالشی بزرگ محسوب می‌شود، زیرا برخی مواقع با زیان از سهام خارج می‌شوند.

انتهای پیام

مرتبط با : سازمان بورس
نهال گشت
سبیت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز