ارزان ترین خودرو هم گران تمام می‌شود!

ژیوار

درحالی که پرونده تولید خودروی ارزان قیمت پس از سال ها دوباره توسط وزارت صمت باز شده حتی ارزان ترین خودروها هم از دسترس و توان خرید بسیاری از از مردم خارج است.

به گزارش کاماپرس، اگرچه بررسی عملکرد خودروسازان در تولید خودروی ارزان قیمت طی سال های گذشته، موفقیت آمیز نبوده است اما با توجه به افزایش قیمت خودرو در ماه های اخیر وزارت صمت دوباره پرونده تولید خودروی ارزان را در دستور کار قرار داده است و ایران‌خودرو هم اعلام کرده که برنامه ای برای طراحی و تولید خودروی ارزان با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دارد.
در این میان، معاون دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت، از گزینه های پیش روی این وزارتخانه برای طراحی و تولید خودروی ارزان می گوید، به گفته امیر جعفرپور این سه گزینه عبارتند از «میکروکارها»، «خودروهای با موتور کم‌مصرف» و «موتورسیکلت‌های چهار چرخ».
میکروکارها خودروهایی دو،سه و چهار نفره درمقیاس کوچک هستند که می‌توان آنها را به‌صورت برقی و هیبریدی تولید کرد. مورد موتورسیکلت‌های چهار چرخ هم برقی خواهند بود، منتها سرعتی حداکثر ۵۰ کیلومتر در ساعت خواهند داشت و ثانیا نیاز به طراحی مسیرهای ویژه در سطح شهر دارند.

کف قیمت خودرو به 80 میلیون رسیده است 

با توجه به اینکه کف قیمت دربازارخودرو به حدود 80 میلیون تومان رسیده سوال این است که «خودروی ارزان» چند قیمت گذاری می شود؟ به نظر می‌رسد دیگر امکان طراحی و تولید محصولی با سطح کیفی و استاندارد حداقلی در بازه قیمتی زیر 50 تا 60میلیون تومان وجود ندارد.

به گزارش اقتصاد نیوز، حتی اگر ملاک خودروی ارزان را مثلا 50 میلیون تومان لحاظ کنیم، باز هم با توجه به شرایط اقتصادی ایرانی‌ها، بسیاری از شهروندان توان خرید چنین محصولی را نخواهند داشت.

دریان سفر امید

سراغ خودروهای برقی برویم

به گفته سعید مدنی مدیرعامل سابق سایپا، خودروی ارزان که در عین حال از ویژگی‌های ایمنی و راحتی برخوردار باشد، نیاز به طراحی و مهندسی بسیار قوی دارد و این طور نیست که حتما طراحی ساده‌ای داشته باشد.
او می گوید: بهترین راه این است که سراغ خودروهای برقی برویم زیرا فناوری باتری این روزها درجهان پیشرفت خوبی داشته واز طرفی هنوز خودروسازان ما حرکت جدی را دراین عرصه آغاز نکرده‌اند.
مدنی اظهار می کند:ادامه ساخت خودروهای کنونی با موتورهای با مصرف سوخت پایین (مثل سه سیلندر) راهکاری دیگر در عرصه تولید محصول ارزان است، چون می‌توان با افزایش تیراژ، ارتقای بهره‌وری و انجام یکسری کارهای مهندسی، قیمت‌ها را کاهش داد.

 

انتهای پیام

مرتبط با : سایپا
نهال گشت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز