آیا پیش بینی مبلغ قبض برق خانگی در تابستان امکان پذیر است؟ + جزییات

تورهای مسافرتی لحظه آخر

با ورود به ماه‌های گرم سال شاهد جهشی در مصرف برق بخش خانگی هستیم که گاهی صدور قبض‌های نجومی را نیز برای مشترکان بدمصرف این بخش در پی خواهد داشت. در این میان وجود راهکاری برای پیش بینی میزان مصرف برق خانگی می‌تواند در مدیریت بهینه آن بسیار تاثیرگذار باشد.

به گزارش کاماپرس، هرچند در فصول گرم مقدار مصرف برق الگو (مقداری از مصرف برق که با تعرفه عادی محاسبه می‌شود.) از 200 کیلووات‌ساعت در ماه‌های سرد به 300 کیلووات‌ساعت می‌رسد، اما مصرف بالای سیستم‌های سرمایشی که برعکس وسایل گرمایشی، تنها با برق کار می‌کنند باعث درج ارقام بزرگ در قبوض می‌شود. گفتنی است اعداد بزرگ مندرج در قبض‌های برق تنها نشان‌دهنده میزان مصرف وسایل سرمایشی نیستند بلکه شیوه محاسبه پلکانی هزینه برق باعث می‌شود با عبور از سقف مصرف، حتی مقادیر جزئی مصرف نیز تأثیری بزرگ داشته باشند که با گذر از هر پله مصرف این تأثیر بیشتر و بیشتر می‌شود.

با این تفاصیل، طبیعی است که قادر نباشیم به‌درستی مقدار هزینه‌ای که در نتیجه روشن بودن هر وسیله برقی به مبلغ قبضمان اضافه می‌شود را تخمین بزنیم و این‌گونه عملاً مدیریت مصرف و هزینه غیرممکن خواهد شد. برای رفع این مشکل وزارت نیرو از سامانه‌ای به نام باانرژی رونمایی کرده‌ که با استفاده از آن امکان محاسبه تقریبی مبلغ قبض برق برای مشترکان فراهم شده است.

نحوه پیش بینی و محاسبه مصرف برق خانگی

«باانرژی» نام پویشی است که از اواسط اردیبهشت آغاز شده و تا پایان ماه شهریور ادامه خواهد داشت. جزئیات این پویش را که برای راهنمایی مشترکان بخش خانگی در موضوع مدیریت مصرف برق آغاز شده می‌توان در سایت باانرژی به آدرس https://ba-energy.ir مشاهده کرد. یکی از بخش‌های این سایت که در اپلیکیشن آن نیز موجود است بخش «شبیه‌ساز مصرف» نام دارد. در این بخش پس از انتخاب محل زندگی و ماهی که در آن قرار دارید، لوازم برقی مورد استفاده در منزل خود و مدت استفاده از آن‌ها را مشخص می‌کنید و پس از آن تخمینی از مبلغ مندرج در قبض برق مربوط به آن ماه را در سه بازه زمانی کم‌بار، میان‌بار و اوج بار مشاهده خواهید کرد.

3 نمونه‌ از پیش بینی برق مصرفی شهروندان در خرداد ماه

در این رابطه نمونه‌ای از مصرف برق خانگی شهروندان را در نظر گرفته‌ایم که برای مثال قبض برق تخمینی این مشترکان برق با استفاده از شبیه‌ساز  سایت باانرژی به‌صورت زیر محاسبه شده‌ است:

مقادیر ثابت قبوض برق

لازم به ذکر است که در هر قبض برق مبلغی ثابت مندرج است که در این اپلیکیشن به آن پرداخته نمی‌شود. این مبلغ ثابت از بیمه خسارت (به مبلغ 300 تومان)، بیمه صندوق بلایای طبیعی (7500 تومان)، آبونمان (1347 تومان)، مالیات (155 تومان) و عوارض (مقدار پایه آن 155 تومان است و با افزایش مصرف افزایش می‌یابد) تشکیل شده که بین یک چهارم تا یک پنجم مبلغ قبض برق هر مشترک را برحسب مصرف، دربرمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

هشدار به مشترکان پرمصرف

همان‌طور که ذکر شد، در نتیجه محاسبه پلکانی هزینه برق، هر مقدار جزئی از مصرف می‌تواند اثری چشمگیر و خلاف انتظار در قبض برق داشته باشد. تعرفه پلکانی برق در ماه‌های گرم (از ابتدای خرداد تا پایان شهریور) به این‌صورت است که در مناطق غیرگرمسیر، مصرف تا سقف 300 کیلووات هزینه‌ای مطابق با تعرفه عادی مصرف دارد اما با عبور از این عدد هزینه برق نیز با ضریبی غیر از یک، محاسبه خواهد شد.

این ضریب تا سقف 450 کیلووات ‎ساعت، برابر با 1.5 است؛ یعنی هر هزینه‌ای که استفاده از یک دستگاه مشخص در زمانیکه مجموع برق مصرف‌شده هنوز به 300 کیلووات‌ ساعت نرسیده‌، داشته باشد، در بازه 300 کیلووات‌ ساعت تا 450 کیلووات‌ ساعت به 1.5 برابر آن مقدار خواهد رسید. با عبور از عدد 450 و رسیدن به 600 کیلووات‌ ساعت این ضریب از 1.5 به 2.5 و پس از عبور از 600 کیلووات‌ ساعت، ضریب مذکور به عدد 3.5 می‌رسد. یعنی برای مثال هزینه استفاده از اتو زمانی که برق مصرف شده در آن ماه، 700 کیلووات‌ ساعت باشد، 3 و نیم برابر زمانی که هنوز به عدد 300‌ کیلووات‌ساعت نرسیده‌اید هزینه خواهد برد. علاوه‌براین مصرف در زمان کم‌بار، میان‌بار و اوج بار نیز با تعرفه‌های متفاوتی محاسبه خواهند شد.

مقدار الگوی مصرف برای نواحی گرمسیری 1 تا 4 به‌ترتیب برابر با 3000 کیلووات‌ساعت، 2000 کیلووات‌ساعت، 1000 کیلووات‌ساعت و 400 کیلووات‌ساعت تعیین شده که مصرف بیشتر آن منجر به صدور قبض‌های نجومی خواهد شد.

انتهای پیام

مرتبط با : توانیر
آریاپی
آهن رویال
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز