آیا دلار گران تر از 30 هزار تومان می شود؟

لست سکند

روز گذشته بالاخره دلار وارد کانال 30 هزار تومانی شد و شوک عجیبی را به بازار ارزی کشور وارد کرد. برخی از اقتصاددانان ارزی معتقدند این رشد قیمتی برای دلار چندان عجیب نیست و با توجه به وضعیت تورم و نقدینگی احتمالا روند افزایشی این ارز خارجی ادامه پیدا خواهد کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار ارز و دلار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بعضی از اقتصادانان و صاحبنظران حوزه اقتصادی کشور از قبل اعلام کرده بودند که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات شاید اندکی نرخ دلار عقب نشینی کند اما این روند کوتاه مدت است. این ارز خارجی در بلند مدت به دلایل کامل مرتبط با اقتصاد کشور همچنان به روند رشد خود ادامه خواهد داد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

حجت قندی، اقتصاددان مقیم آمریکا، به این مسئله پرداخته و اعلام کرده که به دلیل افزایش سرعت نقدینگی در کشور احتمالا شوک ارزی بعدی در فاصله نزدیک‌تری رخ خواهد داد. دولت در حال چاپ پول و افزایش نقدینگی است و به نظر همین موضوع در طولانی مدت به شدت نرخ دلار را افزایش می‌دهد.

راز آسمان پایتخت

وخامت اوضاع اقتصادی ایران و رشد نرخ دلار

در واقع اکنون شرایط به گونه‌ای است که افزایش سرعت نقدینگی به مرز 45 درصدی رسیده و همین موضوع موجب رشد بیشتر هزینه‌های دولت هم می‌شود. با افزایش هزینه‌های دولت، قیمت دلار هم به سرعت رشد کرده و به عبارتی فاصله بین شوک‌های ارزی کوتاه‌تر خواهد شد.

در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد احتمالا شوک بعدی قیمت دلار سه سال آینده خواهد بود. اما اگر این اتفاق رخ ندهد، زمان شوک ارزی کوتاه‌تر می‌شود. مکانیزم موجود در بازار ارز ایران نشان دهنده این است که با بروز هر شوک نرخ دلار سه تا چهار برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر با سیستم فعلی که بر اقتصاد کشور حاکم است بسیار بعید به نظر می‌رسد که تورم کنترل شده و ثبات در بازارهای مالی شکل بگیرد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز