آنچه زنان در مورد حق طلاق باید بدانند

تورهای مسافرتی لحظه آخر

بر اساس شرع و ماده 1133 قانون مدنی، حق طلاق در اختیار مردان است و آنان می‌توانند بدون کسب رضایت از زن، همسر خود را طلاق دهند. به غیر از طلاق توافقی، زنان در صورتی که در دادگاه اثبات کنند که مرد به شروط دوازده‌گانه سند نکاح عمل نکرده است، می‌توانند درخواست طلاق دهند. با این حال، زنان می‌توانند از طریق راه‌های دیگری مانند وکالت، از حق طلاق برخوردار شوند.

کاماپرس در این گزارش به بررسی نکاتی درباره حق طلاق زن پرداخته است.

حق طلاق زن بر اساس شروط دوازده‌گانه عقد

شروط دوازده‌گانه عقد یا شرایط ازدواج شامل شرایط حقوقی، مالی، خانوادگی و اجتماعی می‌­شود که بین زوجین برای قرارداد ازدواج تعیین شده است. بر اساس شرط اول، در صورتی که مرد به مدت شش ماه خرجی و سایر حقوق واجب زن را نپرداخته باشد، زن می‌تواند تقاضای صدور طلاق کند. بر اساس شرط دوم، در صورتی که بدرفتاری‌های مرد، ادامه زندگی را برای زن دشوار کرده باشد، به زن اجازه درخواست طلاق داده می­‌شود.

بر اساس شرط دیگری که در این قرارداد درج شده است، بیماری خطرناک و لاعلاج مرد در حدی که سلامتی همسرش را به خطر بیندازد، به زن حق طلاق می‌دهد. بر اساس شروط این قرارداد، در صورتی که مرد محکوم به حبس به مدت پنج سال یا بیشتر شده و زندگی زن را دچار عسر و حرج کرده باشد، زن حق طلاق خواهد داشت.

در صورتی که مرد در انجام وظایف زناشویی کوتاهی و قصور داشته باشد، زن می‌تواند درخواست طلاق دهد. در شرایطی که مرد اسرار همسرش را افشا کند و به واسطه آن، زندگی زن در عسر و حرج قرار گیرد، زن می‌تواند تقاضای درخواست طلاق کند. با این وجود باید در نظر داشت که تشخیص عسر و حرج در زندگی زن به عهده قاضی پرونده است.

راز آسمان پایتخت

مورد ضرب و جرح قرار گرفتن از جانب مرد، یکی از دیگر عواملی است که قاضی به صورت همه جانبه، آن را بررسی می‌کند و حکم به طلاق می‌دهد. بر اساس شروط عقد، تامین نیازهای اولیه و پرداخت هزینه‌های فرزندان بر عهده مرد است و در صورت عدم پرداخت، زن می‌تواند برای طلاق اقدام کند.

غیبت طولانی مدت مرد، ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر و عقیم بودن مرد از سایر مواردی است که در صورت اثبات عسر و حرج در دادگاه، حق طلاق را به زن می‌دهد.

البته باید در نظر داشت که پذیرفتن این شروط ضمن عقد، اختیاری بوده و مرد ممکن است قبل از ازدواج از پذیرفتن آنها خودداری کند.

شرایط دریافت حق طلاق زن

به جز شروط دوزاده‌گانه نکاح، دو روش دیگر برای گرفتن حق طلاق برای زن وجود دارد. در روش اول، حق طلاق به صورت شرط ضمن عقد در سند ازدواج درج می‌شود. در روش دوم، مرد باید با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی، حق طلاق را به همسرش و یا دیگری دهد. وکالت در طلاق باعث می‌شود که زن بتواند بدون اثبات دلیل به راحتی برای طلاق اقدام کند. وکالت‌های حق طلاق حتما باید محضری و رسمی و در قالب سند درج شده باشند. زن با داشتن وکالت حق طلاق می‌تواند طی 10 تا 30 روز کاری دادنامه طلاق را دریافت کند. بعد از آن زن به مدت سه ماه فرصت دارد که با حکم عدم امکان سازش دادگاه و وکالت طلاق، به یکی از دفاتر رسمی مراجعه کند.

لزوم داشتن وکیل برای دریافت وکالت حق طلاق زن

باید در نظر داشت که بسیاری از وکالت‌نامه‌های طلاق ناقص هستند و ممکن است مشکلاتی در پرونده ایجاد کنند. یکی از شایع‌ترین مشکلات، درج نشدن وکالت در قبول بذل در وکالت‌نامه‌های محضری است. همچنین درج نشدن اسقاط حق تجدید نظر و فرجام‌خواهی، از سایر مشکلات رایج در وکالت‌نامه‌ها است؛ به همین جهت لازم است که قبل از گرفتن وکالت با وکیل خانواده مشورت و نکات ضروری را رعایت کرد.

انتخاب بهترین وکیل برای دریافت حق طلاق با «وکلای خانواده»

وکلای خانواده با تیم مجرب و متخصص از وکلای پایه یک متخصص در زمینه دعاوی خانواده فعالیت خود را آغاز کرده است. این مجموعه در تلاش است که با استفاده از خرد جمعی اعضای متخصص، بهترین و سریع‌ترین راه‌حل را برای مسائل و دعاوی خانوادگی پیدا کند. این مجموعه خدمات مشاوره حقوقی خانواده رایگان نیز ارائه می‌کند. با توجه به پیچیدگی‌های فرآیند طلاق، متقاضیان می‌توانند از خدمات وکلای پایه یک متخصص و حرفه‌ای این مجموعه استفاده کنند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره وکلای خانواده می‌توانند به وبسایت این مجموعه به آدرس https://vakil-khanevade.com مراجعه کنند یا برای بهره‌مند شدن از مشاوره‌های رایگان با شماره تلفن‌­های 02191001312 و 09369357104 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه وکلای خانواده
آهن رویال
روکش مارال
آریاپی
رایانه کمک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز