آمریکا از بازیافت زباله، ۱۱ برابر ایران از نفت درآمد دارد!

ژیوار

برخی از کشورها از بازیافت زباله درآمد عجیبی دارند. مثلا درآمد ترکیه از بازیافت زباله ۶۰۰ میلیون دلار است و درآمد امریکا ۱۱۰ میلیارد دلار! یعنی ۱۱ برابر بیشتر از درآمد صادرات نفت ایران!

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس و به نقل از تجارت‌نیوز، تولید زباله در امریکا بالا است اما این کشور از بازیافت زباله، ۵۶۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید:

آمارها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۷ میلادی، در این کشور تنها حدود ۳۵ درصد از کل زباله خشک به چرخه بازگشته و ۶۵ درصد در طبیعت مدفون یا سوزانده شده است. در مورد زباله‌های پلاستیکی، این رقم تنها ۸ درصد است.

دریان سفر امید

بر اساس گزارش‌ سازمان بهداشت جهانی در سال 2018 سرانه تولید زباله در جهان در هر روز برابر با ۳۰۰ گرم است. این درحالی است که این رقم برای ایرانی‌ها حدود ۲٫۵ برابر متوسط جهانی و بیش از 710 گرم است.

همزمان، آمار سازمان بازیافت نشان می‌دهد که روزانه نزدیک به ۵۸ هزار تن و سالانه بیش از ۲۱ میلیون تن زباله در ایران تولید می‌شود؛ هر تن از این زباله‌ها ارزشی حدود ۴۰۰ هزار تومان دارند. به این ترتیب، گردش مالی بازیافت زباله در ایران، می‌تواند سالانه به بیش از ۸ هزار میلیارد تومان برسد.

ضایعات فولاد را دریابید

اقتصادها با با سرمایه‌گذاری رشد می‌کنند یا با افزایش بهره‌وری. اقتصاد ایران در مرحله‌ای است که با افزایش بهره‌وری هم جای رشد دارد. بهره‌وری به بیان ساده به معنای افزایش تولید نهایی، با همان ورودی اولیه است. درواقع، اگر ایران بتواند تنها هدررفت سرمایه و انرژی را در تولیداتش کنترل کند، چندین درصد رشد اقتصادی را تجربه خواهد کرد.

از سوی دیگر، ایران یکی از ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان است و زیرساخت‌های این حوزه را هم دارد، و بر همین اساس، مهم‌ترین بخش در صنعت بازیافت، می‌تواند بخش فولاد باشد.

برآوردهای آماری نشان می‌دهد که تنها در آمریکا، حدود ۵۳۰ هزار فرصت شغلی در بخش بازیافت فولاد وجود دارد که ارزش افزوده‌ای برابر با ۱۱۰ میلیارد دلار حدود ۱۱ برابر بالاتر از صادرات نفت ایران در سال ۱۳۹۹ ایجاد کرده است.

داده‌های سایت «استاتیستا» نشان می‌دهد که ترکیه در سال ۲۰۲۰ میلادی، حدود ۲۲٫۴ میلیون تن فولاد ضایعاتی وارد کرده و از این نظر، با اختلاف بسیار زیادی در صدر است.

قیمت هر تن فولاد حدود ۲۴۰ دلار است. اگر تنها ۱۰ درصد از این مبلغ را به عنوان سود ناشی از بازیافت در نظر بگیریم، سود صنایع بازیافت ترکیه با این ارقام، می‌تواند سالانه به حدود ۶۰۰ میلیون دلار برسد.

ایران هم سال‌هاست که در این زمینه فعالیت دارد. در دهه‌های اخیر، این پیشنهاد مطرح شده بود که ضایعات آهن و فولاد از کشورهای جنگ‌زده اطراف (نظیر عراق، افغانستان و سوریه) به ایران وارد و با بازیافت مجدد آنها، ارزش افزوده‌ای ایجاد شود که هم برای ایران و هم برای این کشورها مفید است.

اما تحریم‌ها و مشکلات دیگر، موجب شده‌اند که این طرح‌ها فقط روی کاغذ باقی بمانند.

نهال گشت
تهران آهن
روکش مارال
سبیت
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز