آشنایی با عوامل موثر بر قیمت ورق روغنی و سیاه در بازار

ورق روغنی - کاماپرس
ژیوار

یکی از روش‌های تولید ورق، استفاده از نورد سرد یا گرم روی آن است که به تولید دسته بزرگی از ورق‌ها به نام ورق سرد یا گرم منجر می‌‎شود. سطح ورق‌های حاصل از نورد سرد روغنی بوده که به نام ورق روغنی نیز شناخته می‌شود. در مقابل، برای تولید ورق نورد گرم، آن را در کوره قرار داده و به دمای بالا می‌رسانند. هنگام حرارت‌دهی، سطح این ورق تیره و مات شده که به ورق گرم یا ورق سیاه معروف است. تولید ورق سیاه در ایران، استانداردهای مختلفی دارد. سطح ورق سیاه جذابیت ظاهری ندارد اما به علت کاربردهای وسیع در بسیاری از صنایع می‌شود. با توجه به انجام عملیات اضافه در فرآیند تولید ورق روغنی، قیمت ورق سیاه از قیمت ورق روغنی کمتر است.

کاماپرس در این گزارش به بررسی تفاوت‌های ورق سیاه و ورق روغنی همچنین عوامل موثر بر قیمت ورق روغنی و سیاه می‌پردازد.

ورق روغنی - کاماپرس

تفاوت‌های ورق سیاه و ورق روغنی

فرآیند تولید: ورق سیاه با اعمال حرارتی به اندازه دمایی بالاتر از ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد تولید می‌شود. قرار گرفتن اسلب در کوره پیش گرم، انجام عملیات اسید‌شویی سطح اسلب برای افت دما، نورد گرم خشن، نورد گرم نهایی، خنک کاری و کلاف پیچی از مراحل تولید ورق سیاه است. برخی از مراحل تولید ورق روغنی با ورق سیاه مشابه است اما مرحله نورد سرد نهایی هم در آن وجود دارد. خنک کاری پس از نورد گرم، اسیدشویی و روغن‌کاری برای تسهیل عملیات نورد سرد، استهلاک غلتک‌ها، کلاف‌پیچی، نورد سرد و در نهایت انجام عملیات نهایی از مراحل تولید ورق روغنی است.

کیفیت: ورق‌ روغنی که محصول فرآیند نورد سرد و از کیفیت سطحی بالاتری برخوردار بوده؛ دارای سطحی صاف، صیقلی و یکدست است. در حالیکه ورق‌های سیاه پس از نورد گرم، تحت عملیات سطحی دیگری قرار نمی‌گیرند و به همان شکل استفاده می‌شوند. به همین خاطر سطحی زبر داشته و نسبت به ورق‌های روغنی کیفیت سطح پایین‌تری دارند.

دریان سفر امید

سایز ورق: ضخامت ورق سیاه از حدود 25 میلی متر به 6 میلی متر کاهش می‌یابد. در مقابل، ورق روغنی که ضخامت آن‌ها به 6 میلی متر و کمتر رسیده است، کاهش ضخامت زیادی را تجربه نمی‌کنند بلکه با نورد سرد نیز عمدتا کیفیت سطحی آن‌ها بهبود پیدا می‌کند.

کاربرد: ورق سیاه به دلیل برخورداری از ابعاد و ضخامت بیشتر، در کاربردهای صنعتی که نیاز به تولید محصولات با ابعاد بزرگ دارند مانند تانکر سازی، کشتی‌ سازی، صنایع فلزی سنگین، لوله سازی و ساختمان سازی مورد استفاده است. در مقابل از ورق روغنی که دارای ابعاد و ضخامت کمتری است، برای تولید محصولات کوچک‌تر که باید دوام و انعطاف بالاتری داشته باشند، مانند صنایع ساختمانی، خودرو سازی، لوازم خانگی و مبلمان استفاده می‌کنند.

قیمت ورق روغنی و سیاه: به طور کلی، قیمت ورق روغنی دو برابر قیمت ورق سیاه است چراکه فرآیند تولید ورق روغنی نسبت به ورق سیاه دارای پیچیدگی بیشتری است؛ در نتیجه هزینه‌های بیشتری را نیز دارد.

عوامل موثر بر قیمت ورق روغنی و سیاه در بازار

قیمت‌ ورق روغنی در بازار آهن‌آلات، تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند نوسانات نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، شرایط سیاسی و اقتصادی داخل و خارج از کشور و … است اما از عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت ورق روغنی می‌توان به نحوه تعیین قیمت آن در بورس کالا اشاره کرد. به عبارتی پایه قیمتی بازار، باتوجه به‌ قیمت معاملات انجام‌شده در بورس تعیین می‌شود. مسافتی که باید بار خریداری‌شده تا محل پروژه طی کند نیز دارای اهمیت است چراکه هزینه باربری به قیمت خرید اضافه خواهد شد.  در مقابل کارخانه تولیدکننده، طول، عرض و ضخامت از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه هستند. به علاوه وزن، قیمت ارز، نرخ سوخت، هزینه‌‌های حمل و نقل، انبارداری، روش‌های تولید، نوسانات بازار بورس و… هم بر قیمت نهایی ورق‌ سیاه اثرگذار است.

ورق روغنی و سیاه

اطلاع از آخرین قیمت ورق روغنی و سیاه از “بازرگانی فولاد آیرومارت”

آیرومارت کنسرسیومی از چند شرکت معتبر از جمله «پیشرو صنعت نفت آسیا» است. این مجموعه با اتکا به پشتوانه سخت‌افزاری خود مانند انباری به مساحت ۱۰ هزار متر با سالن سرپوشیده و با به کارگیری جدیدترین روش‌های اقتصادی و ارائه خدمات ویژه صنایع تولیدی کشور؛ فضای امنی را در بازار فولاد برای مصرف کنندگان خود ایجاد کرده است. به طوریکه قادر به ارائه‌ی خدمات مختلفی مانند تأمیـن انواع محصولات فولادی و فلزی ، مشـاوره فنـی به صنایع و مصرف‌کنندگان، بازاریابی محصولات مرتبط و آموزش نیروی انسانی متخصص است. برای ارتباط با کارشناسان مجموعه می‌توانید با شماره تلفن‌های 02145306 تماس گرفته یا به نشانی اینترنتی https://iromart.com مراجعه کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : آیرومارت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سلام پرواز ایرانیان
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان