آشنایی با شیر پروانه‌ ای ویفری و کاربرد آن

ژیوار

شیر کنترل یا کنترل ولو نوعی شیرصنعتی بوده که با تغییر میزان باز بودن دریچه عبور سیال، دبی آن را کنترل می‌کند. با کنترل مقدار حجم مایع که از مقطعی مشخص در لوله سیال عبور می‌کند می‌توان دما، فشار و سطح مخزن را در فرآیندها کنترل کرد. در ادبیات اتوماسیون، شیر ولو، المان نهایی کنترل است. در این میان شیر پروانه‌ای ویفری نوعی خاص از شیرهای ولوها بوده که دارای دهانه بزرگی برای نصب بین اتصالات فلنج شامل اتصال دو قطعه از مواد با استفاده از یک لبه داخلی یا خارجی هستند. امروزه انواع شیر پروانه‌ای ویفری به سادگی ساخته شده و می‌توان آن‌ها را با دهانه کوچکی طراحی کرد که به راحتی در مسیر هر نوع سیالی قابل بسته شدن هستند و تاثیر کمی در افت فشار خط سیال عبور شده دارند. از طرفی، مانع تغییر قابل توجهی در دبی عبور سیال نیز می‌شوند.

کاماپرس در این مطلب به بررسی کاربردها، عملکرد، مزایا و معایب شیر پروانه‌ای ویفری می‌پردازد.

کاربردهای شیر پروانه‌ای ویفری چیست؟

صنعت نفت و گاز: این شیر آلات در صنایع نفت و گاز برای کنترل جریان سیالات در خطوط لوله، تاسیسات پتروشیمی و تاسیسات نفتی استفاده می‌شوند.

صنعت آب و فاضلاب: این شیر در سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب برای کنترل و راه‌اندازی جریان آب و فاضلاب مورد استفاده است.

صنعت آبیاری: این مدل شیر در سیستم‌های آبیاری و صنعت کشاورزی برای کنترل و انتقال آب به زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شوند.

دریان سفر امید

صنایع غذایی و دارویی: به دلیل قابلیت تمیزکاری آسان و عدم ایجاد آلودگی، از این شیرها در صنایع غذایی و دارویی نیز استفاده می‌شود.

صنایع شیمیایی: شیر پروانه‌ای ویفری در صنایع شیمیایی باعث کنترل مایعات شیمیایی و اسیدها می‌شوند. به علاوه در فرآیندهای تولید و انتقال مواد شیمیایی نیز مورد استفاده هستند.

سیستم‌های گرمایش، تهویه و سرمایش: این شیرها در کنترل جریان هوا و مایعات در سیستم‌های تهویه مطبوع همچنین برای استفاده در سیستم‌های گرمایش و سرمایش برای مدیریت دما بسیار پرکاربرد هستند.

صنعت برق: شیر پروانه‌ای ویفری در نیروگاه‌ها برای کنترل جریان آب در سیستم‌های خنک‌کننده همچنین برای مدیریت مایعات در فرآیند تولید برق استفاده می‌شود.

صنایع معدنی: شیر پروانه‌ای ویفری در این صنایع باعث کنترل جریان مواد معدنی و مایعات در فرآیند استخراج و پردازش می‌شود.

سیستم‌های صنعتی: این مدل شیرها در خطوط تولید برای کنترل جریان مواد اولیه و محصولات نهایی مورد استفاده هستند‌.

عملکرد شیر پروانه‌ای ویفری چگونه است؟

شیر پروانه‌ای ویفری یک صفحه بوده که درون لوله قرار دارد و با چرخش آن بر روی محور عمودی، جریان را روشن و خاموش می‌کند. وجود ویفرها در این صفحه، امکان خروج آب یا سایر مایعات از شیر را فراهم می‌کند. عملکرد شیر پروانه‌ای ویفری به این صورت است که با چرخش صفحه پروانه‌ای، جریان سیال را قطع یا وصل می‌کند. در حالت بسته بودن شیر ، صفحه پروانه‌ای به داخل لوله می‌چرخد و جریان را توقف می‌دهد ولی در حالت باز بودن شیر، صفحه پروانه‌ای به طور کامل در لوله خارج شده و جریان را فراهم می‌کند. شیر پروانه‌ای ویفری به دلیل سادگی در طراحی و کاربرد، قابلیت قطع و وصل جریان سریع سیالات و تحمل فشارهای بالا، بسیار پرکاربرد در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، شیمیایی و … است.

مزایا و معایب استفاده از شیر پروانه‌ای ویفری چیست؟

مزایا: طراحی ساده و ساختاری ساده که تعمیر و نگهداری آن‌ها را آسان می‌کند، از اولین مزایای این مدل شیر است. به علاوه، هزینه نصب و قیمت مقرون به صرفه‌تری نسبت به انواع شیرآلات صنعتی دارد. رسوب جزئی سیال در اجزای داخلی شیر کمتر بوده و قابلیت آب‌بندی مناسب و عملکرد برتر در فشارهای پایین را نیز دارد. باز و بسته شدن آسان و سریع هم دیسک سبک در مقایسه با شیرهای توپی از دیگر مزایای استفاده از شیر پروانه‌ای‌ ویفری به شمار می‌رود.

معایب: تماس مستقیم دیسک با سیال، حتی در حالت کاملا باز نیز ممکن است باعث فشار داخلی و سایش در طول زمان شود. به علاوه ضعف در آب‌بندی این شیرها که ممکن است باعث نشت سیال شود، از دیگر معایب استفاده از شیر پروانه‌ای ویفری به شمار می‌رود.

خرید شیر پروانه‌ای ویفری از “والو سنتر”

مجموعه والو سنتر در قالب شرکت و در زمینه تهیه و تامین شیرآلات صنعتی مانند شیر پروانه‌ای ویفری، انواع پمپ، تجهیزات ابزار دقیق، اتصالات فولادی، لوله‌های کربن استیل و … فعالیت چندین ساله دارد که علاوه بر دارا بودن مجموعه وسیعی از اقلام صنعتی مورد نیاز صنایع در انبار تهران، با داشتن کادری مجرب و شرکای بازرگانی بین‌المللی، قادر به تامین کالا با قیمت‌های رقابتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن از برندهای بین‌المللی برای شما است. والو سنتر تلاش می‌کند با ایفای نقش موثر در زنجیره تامین تجهیزات مورد نیاز صنایع در داخل کشور همچنین تامین کالای با کیفیت و کارآمد به ارتقاء سطح کیفی و ایجاد ارزش افزوده برای مشتریانش بپردازد. برای ارتباط با این مجموعه به نشانی تهران، ۴۵ متری زرند، خیابان شهید امری رفته یا با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۳۴۲۱۰۷ تماس بگیرید. همچنین برای تسهیل فرآیند ارتباط و خرید محصولات مورد نظرتان می‌توانید به نشانی اینترنتی https://valvecenter.ir/ مراجعه کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : والو سنتر
نهال گشت
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز