آزمون هدایت تحصیلی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

آزمون هدایت تحصیلی-کاماپرس
ژیوار

هر انتخابی دشواری‌های خاص خود را دارد و انتخاب رشته در دوران تحصیل هم از این قاعده مستثنی نیست. در گذشته‌های نه چندان دور، دانش‌آموزان برای انجام این انتخاب اغلب با کمترین توجه و حتی در مواردی به صورت اتفاقی و شانسی انتخاب رشته می‌کردند. امروزه اوضاع کمی تغییر کرده و روش‌های بهتری برای انتخاب رشته در نظر گرفته می‌شود. یکی از این راه‌ها آزمون هدایت تحصیلی است اما چقدر درباره این آزمون می‌دانید؟ آیا این آزمون چیزی شبیه به آزمون مدارس تیزهوشان، کنکور و نظایر آن است؟ سؤالات این آزمون تستی طراحی می‌شوند یا تشریحی؟ برای دانستن پاسخ این سؤالات به خواندن این مقاله ادامه دهید.

آزمون هدایت تحصیلی چگونه آزمونی است؟

احتمالا با شنیدن نام آزمون به یاد امتحانات و آزمون‌هایی مانند آزمون مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و حتی کنکور افتاده‌اید. بااین‌حال، آنچه با نام آزمون هدایت تحصیلی شناخته می‌شود، کمی با آنچه از آزمون‌‌های عادی سراغ داریم تفاوت دارد. برخلاف آزمون ورودی مدارس خاص، آزمون هدایت تحصیلی به فرایندی گفته می‌شود که در طول آن، دانش‌آموز خصوصیات شخصیتی، علاقه‌مندی‌ها، مهارت‌ها و استعدادهای خود را بهتر درک می‌کند و می‌تواند بر اساس نتایج به دست آمده در این آزمون رشته تحصیلی خود در دوران متوسطه را با آگاهی و رغبت کامل انتخاب کند.

در واقع، به جای اینکه دانش‌آموز رشته‌ها را بدون آگاهی و اطلاعات کامل درباره مشاغل مربوط به آنها انتخاب کند، درباره هر رشته و مشاغلی که در آینده می‌تواند با تحصیل در آن رشته داشته باشد را کشف می‌کند. در نتیجه، هم آمادگی برای کنکور و انتخاب رشته‌های دانشگاهی را خواهد داشت و هم رشته تحصیلی را انتخاب می‌کند که با علایق و توانمندی‌هایش تضادی ندارد. به این ترتیب، در زندگی، تحصیل و حتی حرفه‌ای که در آینده انتخاب می‌کند، موفق‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

هدایت تحصیلی چگونه انجام می‌شود؟

دانش‌آموزان پایه نهم تحصیلی برای اینکه در آزمون هدایت تحصیلی شرکت کنند و استعداد‌ها و توانایی‌های خود را بسنجند باید به سایت مای مدیو آموزش و پرورش سری بزنند. این آزمون در گذشته در سامانه‌ای به نام همگام انجام می‌شد اما در حال حاضر با ورود به سامانه مای مدیو به نشانی https://my.medu.ir/login.html می‌توان در فرایند هدایت تحصیلی شرکت کرد.

دریان سفر امید

دانش‌آموزان در این سامانه وابسته به وزارت آموزش و پرورش باید به دو دسته سؤال پاسخ بدهند. دسته اول سؤالات آزمون رغبت‌سنج تحصیلی هستند و سؤالات دسته دوم به سنجش توانایی ادراک دانش‌آموزان مربوط می‌شوند. این سؤالات برخلاف سؤالات آزمون مدارس تیزهوشان و سایر آزمون‌هایی که آزمون ورودی مدارس هستند، اصلا دشوار نیستند. هدف از طرح این سؤالات این است که دانش‌آموزان توانایی‌ها و علاقه‌مندی‌های خود را بسنجند. در نتیجه، از آزمون تشریحی یا تستی به آن صورتی که از آزمون‌هایی مانند کنکور یا آزمون ورودی مدارس سراغ داریم خبری نیست. در عوض، دانش‌آموزان باید به سؤالاتی مانند اینکه «آیا به فعالیت به عنوان یک کارمند اداری علاقه دارید؟» پاسخ بدهند.

در نهایت، نتایج این آزمون مشخص می‌کند که دانش‌آموز می‌تواند بر اساس چه اولویت‌هایی کدام رشته‌های تحصیلی را انتخاب کند.

آزمون هدایت تحصیلی چه فوایدی دارد؟

آزمون هدایت تحصیلی-کاماپرس

انتخاب رشته به ویژه در سال‌های نوجوانی که هنوز بسیاری افراد از توانایی‌ها، استعدادها و علاقه‌مندی‌های خود چندان آگاه نیستند و اغلب فقط به قبولي در آزمون ورودي تیزهوشان، کنکور یا چند آزمون ورودی دیگر فکر می‌کنند، کار نسبتا سخت و گیج‌کننده‌ای است. برای اینکه این انتخاب ساده‌تر شود، دانش‌آموزان می‌توانند در سامانه آموزش و پرورش با استعدادها و مهارت‌های خود بیشتر آشنا شوند. در نتیجه، انتخاب رشته برای آنها آزمون و خطا نخواهد بود و در این نقطه عطف زندگی خود درباره تصمیمات سرنوشت‌ساز بهتر فکر می‌کنند.

آزمون هدایت تحصیلی از جهاتی شبیه به آزمون مدارس تيزهوشان است. در این آزمون هم دانش‌آموزان مانند زمانی که برای قبولی در آزمون تیزهوشان تلاش می‌کنند، باید به سؤالاتی برای سنجش هوش و دقت خود هم پاسخ بدهند. در نهایت، آنچه در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اهمیت دارد، نمرات آنها در مقطع تحصیلی متوسطه اول، نتایج آزمون هدایت تحصیلی و نظر دانش‌آموزان، والدین و دبیران آنها است. به این ترتیب، می‌توان مطمئن بود که آنچه به عنوان کارنامه هدایت تحصیلی پیش روی دانش‌آموز گذاشته می‌شود، آینه تمام‌نمای استعدادها، علاقه‌مندی‌ها و توانایی‌های او است و بر تعیین سرنوشتش بهترین تأثیر را خواهد داشت.

مؤسسه آموزشی موفقیت همراه دانش‌آموز در هدایت تحصیلی

انتخاب رشته و شرکت در آزمون هدایت تحصیلی جزو مراحل سرنوشت‌ساز زندگی هر دانش‌آموزی محسوب می‌شود. بنابراین، برای اینکه این مرحله را با موفقیت طی کنید به کمک مشاوران حرفه‌ای نیاز خواهید داشت. مؤسسه آموزشی موفقیت یکی از بهترین گزینه‌های شما در این مسیر به شمار می‌رود. موفقیت مؤسسه آموزشی برتری است که حوزه تخصصی آن شامل آمادگی برای شرکت در آزمون مدارس تيزهوشان، آمادگي رواني براي آزمون ورودي مدارس خاص کشور و در نهایت آمادگی برای کنکور می‌شود. این مؤسسه به دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان سمپادی کمک می‌کند تا در مسیر تحصیلی خود موفق‌تر عمل کنند. دانش‌آموزان با ثبت‌نام در کلاس‌های این مؤسسه می‌توانند از خدماتی مانند مشاور پشتیبان تخصصی، جلسات مشاوره خانوادگی و شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز بهره‌مند شوند. در نتیجه، در کلیه مراحل تحصیلی از جمله انتخاب رشته و هدایت تحصیلی موفق‌تر خواهند بود.

برای شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های مؤسسه آموزشی موفقیت می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی این مؤسسه با کارشناسان آن در ارتباط باشید.

برای موفقیت فرزندتان میانبر هوشمندانه موفقیت را انتخاب کنید.

سخن نهایی

آزمون هدایت تحصیلی، گامی مهم در مسیر تحصیلی دانش‌آموزان است که با هدف شناسایی توانایی‌ها، علاقه‌مندی‌ها و مهارت‌های آن‌ها طراحی شده است. این آزمون به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با شناخت دقیق‌تر از خود، مسیر تحصیلی و شغلی‌شان را با آگاهی بیشتری انتخاب کنند و از آزمون و خطا در این تصمیم‌گیری مهم جلوگیری کنند. با توجه به اهمیت این موضوع، تجربه یا نظر شما در این زمینه می‌تواند برای دیگران بسیار ارزشمند باشد. اگر شما یا فرزندتان تجربه‌ای از شرکت در این آزمون دارید یا نکته‌ای برای بهبود این فرایند به ذهنتان می‌رسد، خوشحال می‌شویم که آن را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای پیام

مرتبط با : آموزشگاه موفقیت
نهال گشت
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز