آدرس آی پی (IP Address) چیست؟ + کاربرد

آریاک سفر

آدرس آی پی، رشته‌ای از اعداد بوده که با نقطه از یکدیگر جدا شده‌اند. آدرس‌های آی پی مانند ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ به صورت مجموعه‌ای از چهار عدد بیان می‌شوند. هر عدد که در یکی از این چهار قسمت قرار می‌گیرد، می‌تواند در بازه عددی صفر تا ۲۵۵ متغیر باشد. به همین خاطر محدوده آدرس‌دهی آی پی از کمترین ۰٫۰٫۰٫۰ تا بیشترین ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ قرار دارد. آدرس‌ آی پی، تصادفی ایجاد نمی‌شود بلکه با استفاده از قوانین ریاضیات توسط IANA و ICANN حروف و اعداد را تخصیص می‌دهند.

کاماپرس در این مطلب به بررسی  عملکرد آدرس آی پی همچنین کاربردهای آن‌ها می‌پردازد.

عملکرد آدرس آی پی چگونه است؟

آدرس‌ آی پی یا همان پروتکل اینترنت، بخشی از مجموعه پروتکل‌های TCP/IP بوده که از طریق یک فرآیند معین مقصد، مسیریابی اطلاعات برای ارسال همچنین دریافت داده‌ها عمل می‌کند. وقتی یک دستگاه به اینترنت متصل می‌شود، یک آدرس آی پی به آن اختصاص داده شده تا بتواند در شبکه شناسایی و داده‌ها را ارسال و دریافت کند. یک دستگاه برای ارسال داده‌، ابتدا آدرس آی پی مقصد را مشخص کرده و سپس آن را به همراه آدرس مقصد به شبکه ارسال می‌کند. در این میان، روترها در شبکه وظیفه مسیریابی بسته را دارند؛ به طوریکه از طریق جداول مسیریابی که در اختیار دارند، بهترین مسیر برای ارسال بسته داده را تعیین می‌کنند. این مسیریاب‌ها به عنوان مرزهایی بین شبکه‌ها عمل کرده و بسته‌های داده را از یک شبکه به شبکه دیگر انتقال می‌دهند تا به مقصد نهایی برسد. پس از آن که بسته‌ی داده ایجاد شده به مقصد رسید، از آدرس آی پی دستگاه برای تحویل دادن داده استفاده شده و دستگاه مقصد این بسته را دریافت و پردازش می‌کند. در این فرآیند تمام دستگاه‌های دارای ارتباط با اینترنت، یک آدرس آی پی منحصر به فرد دارند که قابل شناسایی است. به عبارتی، بدون داشتن آدرس آی پی هیچ انتقال اطلاعاتی در فضای مجازی صورت نمی‌گیرد.

آشنایی با ۷ کاربرد آدرس آی پی

شناسایی دستگاه‌ها: آدرس آی‌ پی به عنوان یک شناسه منحصر به فرد برای هر دستگاه عمل می‌کند. زمانی که شما از طریق کامپیوتر، گوشی هوشمند یا تبلت به اینترنت متصل می‌شوید، یک آدرس آی‌ پی به دستگاه شما اختصاص داده می‌شود. این آدرس کمک می‌کند تا سرورها و دیگر دستگاه‌ها بتوانند شما را شناسایی کرده و اطلاعات مورد نیاز را به شما ارسال کنند.

دریان سفر امید

مسیر یابی داده‌ها: هنگامی که داده‌ها از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل می‌شوند، به بسته‌های کوچک‌تری تقسیم شده که هر کدام شامل آدرس مبدا و مقصد هستند. روترها یا همان دستگاه‌هایی که بسته‌های داده‌ای دستگاه‌های موجود در شبکه را به مقصد مناسب می‌رسانند، با استفاده از این آدرس‌ها، بسته‌ها را به درستی به مقصد نهایی هدایت می‌کنند. این فرآیند شامل بررسی جدول مسیریابی و انتخاب بهترین مسیر برای انتقال داده‌ها است.

جغرافیای شبکه: آدرس‌ آی‌ پی می‌تواند اطلاعاتی درباره موقعیت جغرافیایی تقریبی کاربران ارائه دهد. این اطلاعات شامل کشور، شهر حتی منطقه خاص است. بسیاری از وبسایت‌ها از این اطلاعات برای ارائه محتوای محلی یا تبلیغات هدفمند استفاده می‌کنند.

مدیریت شبکه: مدیران شبکه از آدرس‌ آی‌ پی برای نظارت بر ترافیک شبکه و شناسایی مشکلات استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با تجزیه و تحلیل الگوهای ترافیکی، نقاط ضعف شبکه را شناسایی کرده و اقداماتی برای بهبود عملکرد انجام دهند. همچنین، با استفاده از آدرس‌ آی‌ پی، مدیران می‌توانند سیاست‌های امنیتی را نیز پیاده‌سازی کنند.

امنیت: آدرس‌ آی‌ پی ابزار مهمی برای امنیت شبکه است چراکه معمولا تصمیم می‌گیرد که آیا باید ترافیک خاصی را مجاز یا مسدود کند. به عنوان نمونه، اگر یک آدرس آی‌ پی مشخص به فعالیت‌های مشکوکی متهم شود، می‌توان آن را مسدود کرد تا از دسترسی غیرمجاز جلوگیری شود.

تحلیل داده‌ها: شرکت‌ها با استفاده از آدرس‌ آی‌ پی می‌توانند رفتار کاربران را در وبسایت‌های خود تحلیل کنند. این اطلاعات شامل مکان جغرافیایی، زمان بازدید و تعداد بازدیدها است. با تجزیه و تحلیل این داده‌ها، شرکت‌ها می‌توانند تجربه کاربری را بهبود بخشیده و استراتژی‌های بازاریابی خود را تنظیم کنند.

پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف: آدرس‌ آی‌ پی برای عملکرد پروتکل‌های مختلف اینترنتی مانند HTTP (پروتکل انتقال ابرمتن)، FTP (پروتکل انتقال فایل) و SMTP (پروتکل ارسال پست الکترونیکی) ضروری است. این پروتکل‌ها بر اساس آدرس‌ آی‌ پی کار می‌کند تا ارتباطات بین دستگاه‌ها برقرار شده و داده‌ها به درستی منتقل شوند.

خريد آی پی از «آسیاتک»

شرکت آسیاتک، نسل جدیدی از سرویس‌ها را در قالب خدمات ابری توسط شرکت عصر داده‌های آسیاتک، با توسعه‌ و به‌کارگیری این خدمات ارتباطی در دنیا ارائه کرده است. خدمات ابری این شرکت در سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی شد که پاسخگوی نیازهای روز مشتریان خرد و کلان در تمامی حوزه‌های زیرساخت ابری نیز است. خدمات جدید این مجموعه با هدف استفاده از به‌ روزترین فناوری‌ها همچنین کمک به مدیریت هزینه توسعه و به‌روزرسانی زیرساخت‌های  ICT ارائه شده است. شما برای خريد هارد سرور و دریافت خدمات می‌توانید به نشانی اینترنتی https://asiatech.cloud مراجعه کرده یا برای ارتباط با کارشناسان آسیاتک با شماره تلفن 90005555 تماس بگیرید.

انتهای پیام

مرتبط با : آسیاتک
سفریار آریا
ژیوار
آهن ملل اصفهان
فروشگاه اینترنتی فرنا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان