کمبود برنج در بازار شیراز

کمبود برنج وارداتی ضمن افزایش قیمت این محصول در شیراز شهروندان این شهر را نیز با چالش جدی برای تامین برنج روبرو کرده است. این در حالیست که رییس اتحادیه بنکداران شیراز هجوم مردم به بازار پس از شیوع کرونا و فشار بی‌اندازه تقاضا را دلیل واقعی ماجرا می‌داند و معتقد است مردم در خانه هایشان انبارهای کوچکی از برنج درست کرده‌اند.

به گزارش کاماپرس به نقل از ایرنا، شمار قابل توجهی از شهروندان شیراز چهارشنبه برای خرید برنج وارداتی به فروشگاه رفتند اما با دست خالی آنجا را ترک می کنند.

بر اساس گزارش‌های مردمی و استعلام از واحدهای فروش در سطح شهر، با وجود کمبود برنج وارداتی، قیمت یک کیسه برنج در صورت وجود در برخی فروشگاه‌ها از مبلغ ۸۰ هزار تومان به افزون بر  ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.بنا بر دستورالعمل تعیین شده برای بنکداران شیراز با هدف پیشگیری از شیوع کرونا، ساعت کاری این مجموعه صنفی ۹ صبح تا  ۱۴ تعیین شده است و مراجعه شهروندان در همین ساعات محدود هم،‌ آنها را از برنج خارجی بی نصیب کرد.

یکی از شهروندان در این باره گفت: برای خرید برنج خارجی مورد نظر به چندین سوپر مارکت و فروشگاه و بنکداران مراجعه کردم اما نتوانستم آن را تهیه کنم .جواد ملایی ادامه داد: قیمت برنج افزایش یافته با این حال نتوانستم آن را تهیه کنم و با توجه به اینکه قرار است برای مبارزه با کرونا در خانه بمانیم انتظار دارم که توزیع این کالای اساسی در تمام محله ها به حالت عادی برگردد.

موجود نیست

آریاک سفر

یکی از فروشندگان سوپرمارکت‌های سطح شهر شیراز در این باره به خبرنگار ما گفت: چند روزی است که با کمبود برنج وارداتی، شکر و آرد مواجه هستیم و پاسخ ما هم برای مشتریان این است که نداریم .علی بیطرف ادامه داد: تا پیش از تعطیلات، یک برند برنج خارجی با قیمت ۸۰ هزار تومان در اختیار مردم قرار می گرفت اما هم اینک قیمت آن بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است و موجود هم نیست.

او  افزود: برنج محلی از جمله کامفیروزی در  بازار وجود دارد ، اما مردم به دنبال برنج با قیمت مناسب هستند چرا که قدرت خرید برنج های داخلی را ندارند.

موجود است

در همین حال، مدیر فروشگاه رفاه واقع در بلوار پاسداران گفت: برنج وارداتی از کشور هندوستان با نشان تجاری دیگری با قیمت ۶۸ هزار تومان در این فروشگاه موجود است و طی این مدت نیز با کمبود مواجه نشده‌ایم.علی رضا نوروزی ادامه داد: برنج شمالی با قیمت ۲۴ هزار تومان به بالا نیز در این فروشگاه موجود است و برنج طبیعت و کامفیروزی هم توزیع نمی شود.

هجوم مردم به بازار موجب کمبود برنج شده است

رییس اتحادیه بنکداران شیراز گفت : پس از شیوع کرونا و هجوم مردم در اسفندماه ۹۸ برای خرید کلای اساسی و به ویژه برنج در این مدت یک فشار بیش از اندازه به بازار وارد شد؛ نزدیک به یک ماه تلاش شبانه روزی کسبه و تجار موجب آرامش کامل در بازار شد و مردم هرچه اراده کردند خریدند.عبدالله رزاق منش اضافه کرد:  اگرچه  این خرید ها هیجانی و بیش از نیاز بود و اکنون بسیاری از منازل  تبدیل به انبارهای کوچکی  از انواع کالا شده است از این رو با کمبود مواجه هستیم  چرا که  بیش از سرانه تعیین شده مصرف توزیع شده است.

وی ادامه داد: عرضه برنج در بازار بر اساس سرانه سالانه مصرف مردم بوده است و امسال بیش از نیاز، رقم خارجی برنج وارد شده است اما در روزهای پایانی سال، جو هیجانی خرید در برخی شهروندان ایجاد شد و آنها بیش از نیاز، اقدام به خرید کردند از این رو با کمبود کالایی همچون برنج مواجه شدیم و دولت باید ارز مورد نیاز را در اختیار بازرگانان قرار دهد تا این کمبود برطرف شود. وی یادآور شد: هم اینک در مورد عرضه روغن و حبوبات مشکلی در بازار نداریم.

مردم گران‌فروشان را معرفی کنند

رزاق منش افزود : قیمت برنج  دانه بلند ۱۱۲۱  هندی با برند طبیعت با قیمت عمده فروشی ۷۴ هزار تومان وسوپر مارکت ها هم باید آن به قیمت ۸۰ هزار تومان به مردم عرضه کنند و در غیر این صورت اگر فروشندهای بیش از این قیمت به فروش برساند، مردم باید آنها را معرفی کنند تا طبق قانون با گران فروشان رفتار شود.

وی با توصیه به شهروندان در زمینه مصرف برنج داخلی تا تامین برنج خارجی، گفت:‌ برنج ایرانی مانند برنج اهواز به ازای هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان، کامفیروز ۱۶ هزارو ۵۰۰  تومان، و انواع برنج شمال از ۱۵ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان در بازار موجود است.

کارکنان بنکداران هم باید مواظب سلامتی خود باشند

رزاق منش در پاسخ به این پرسش که چرا ساعات کار محل بنکداران از ساعت ۹ تا  ۱۴ است، افزود : این ساعات کار کارشناسی شده تعین گردیده است و با توجه به اینکه این محل ۱۵۰۰ کارمند زن و مرد دارد باید در این شرایط که می گوییم در خانه بمانیم ما هم باید بفکر سلامتی این کارکنان باشیم تا آنها هم برای مبارزه با کرونا بیشتر وقت خود را در منزل سپری کنند.

وی گفت: به جای انتقاد از کسبه و بازاریان، باید مصرف صحیح را نهادینه و برمصرف برنج ایرانی تاکید کنیم با این حال مردم می توانند در صورت مشاهده تخلف با شماره های ۱۲۴ بازرسی صنعت و معدن و تجارت (صمت) و  ۳۲۳۴۰۰۰۰ بازرسی اصناف تماس بگیرند.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز