چرا بورس با کاهش نرخ دلار افت کرد؟

افت بورس در روز یکشنبه 13 مهرماه تا حدودی خلاف انتظار بود چرا که در این روز،  دلار به عنوان مهم ترین رقیب بازار سهام، بازار متزلزلی داشت اما سرمایه گذاران در این روز با وجود بی‌میلی به دلار ، روی خوشی به خرید سهام هم نشان ندادند.

به گزارش کاماپرس، نوسانات بورس در روزهای گذشته و خصوصا روز یکشنبه 13 مهرماه نشان می دهد برای تحلیل وضعیت این بازار باید به متغیرها و عوامل جدیدی توجه شود و شاید بسیاری از پیش فرض های قبلی برای درک رفتار این روزهای بازار سهام ناکارآمد باشد.

فشار فروشی که در برخی نمادهای بازار حتی در روزهای مثبت بورس شاهد آن هستیم را نمی توان تنها به جذاب شدن بازار دلار یا بی اعتماد شدن سرمایه گذاران به بازار سرمایه نسبت داد.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی تحت عنوان کف بورس کجاست، به این موضوع پرداخته و نوشته است: عقبگرد قیمت‌ سهام و شاخص بورس در دومین روز معاملاتی هفته در حالی رخ داد که صعود بیش از ۸/ ۲ درصدی دماسنج اصلی بورس تهران در ابتدای هفته، امیدها در مورد بازگشت بازار سهام به روند صعودی را افزایش داده بود.

بورس از اواخر آذر افزایشی می شود

آریاک سفر

در ادامه این گزارش، مهدی رباطی کارشناس بازار سرمایه در تحلیل وضعیت این روزهای بازار گفته است: باید توجه داشت که بررسی نسبت قیمت به درآمد بیشتر نمادها حکایت از آن دارد که بازار به‌طور کلی بالاتر از ارزش معامله نمی‌شود با این حال این مساله به معنای آن نیست که افت بیشتری را شاهد نخواهیم بود. ممکن است فعالان بازار به هر دلیلی به این جمع‌بندی برسند که زمان مناسبی برای خرید نیست. این امر می‌تواند بازار را حتی برای مدتی طولانی نیز به رکود ببرد. با توجه به روند رشد پایه پولی و پیش بینی تورمی که برای دو سال آینده داریم انتظار می‌رود که بورس بهترین بازار برای دو سال آینده باشد و بازار از اوایل دی ماه یا اواخر آذرماه وارد روند افزایشی شود.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

همراهی بورس با روند نزولی دلار

رضا صبری، کارشناس بازار سرمایه،  تحلیل گر دیگری است که در این گزارش به اظهار نظر پرداخته و گفته است: به‌نظر من مهم‌ترین عاملی که باید در تحلیل وضعیت فعلی به آن توجه شود، دلار است. طی چند سال گذشته تمامی مسیر بازار با افزایش قیمت دلار طی شده است. به این معنا که یا سودسازی شرکت‌ها دلاری بوده است یا افزایش قیمت دلار به افزایش بهای دارایی‌ و تجدید ارزیابی دارایی‌ها از این محل انجامیده است.

من فکر می‌کنم که بازار سهام در حال حاضر از رکوردهای قبلی خود عقب‌نشینی کرده است و بعید نیست که سایر بازارها نیز به واسطه تغییر شرایط این مسیر را تکرار کنند. در حال حاضر برآورد من این است که نمادهای موجود در بورس با متوسط قیمت دلار ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان قیمت سهام تعدیل شده‌اند. در این شرایط اگر قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کند چه رخ خواهد داد؟ طبعا در بسیاری از نمادها شاهد افت بیشتر قیمت خواهیم بود.

روزهای آینده هم بورس پرنوسان و نزولی است

مهدی دلبری کارشناس بورسی دیگری است که در این گزارش بازار بورس را تحلیل کرده و گفته است: کاهش قیمتی که در بازار سهام شاهد هستیم ناشی از ترس به وجود آمده به‌دلیل تصمیمات ناگهانی است. فکر می‌کنم که واهمه شکل گرفته در این بازار ممکن است در روزهای آتی نیز بازار را در کانالی پر نوسان و نزولی نگه دارد.

وی این را هم گفته است که در حال حاضر خروج پول در بازار بالا بوده و نمی‌توان با کفه ضعیف تقاضا در مقطع فعلی امید چندانی به رشد بورس داشت. با این حال نمی‌توان گفت که هیچ سهام خوبی نیز در بازار وجود ندارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز