پیشروی تدریجی خودروسازی و زنجیره تامین داخلی

لست سکند

در حال حاضر کمتر از 100 شرکت بزرگ در زمینه قطعه سازی فعالیت دارند و باقی شرکت‌ها خرد و متوسط هستند. شرکت‌های خرد تولیدی یکی از خطرهای موجود حال حاضر برای صنعت کشور به شمار می‌روند. این شرکت‌های کوچک صنعتی علاوه بر تیراژ پایین و تاثیر کم در حوزه سرانه درآمد، با هر تکانه سیاسی و اقتصادی احتمال تعطیلی دارند.

به گزارش کاماپرس، آمار تعداد قطعه سازان کشور از دوره دوم تحریم‌ها، یعنی سال 1397، کاهش پیدا کرده و تنها مجموعه‌های دارای توان مالی مناسب باقی ماندند. یکی از قطعه سازان فعال کنونی اتحاد موتور نام دارد که این مجموعه یکی از تامین کنندگان اصلی قطعات تارا و شاهین در کشور است.

طبق گفته محمد شهپری، مدیر عامل گروه صنعتی اتحاد موتور، تارا از پروژه پژو 301 اقتباس شده و در ابتدای امر برای تولید پژو 301 قطعه سازان از طرف شرکت پژو آدیت شدند. دو خودرو تارا و شاهین در حال حاضر بر اساس مدل‌های روز دنیا و همچنین شرایط کشور طراحی شده‌اند. بنابر گفته شهپری اتحاد موتور قطعات ستون فرمان، موتور و تیغه برف پاککن، شیشه بالابر و لنت ترمز این دو خودرو را تامین می‌کند.

تحریم‌ها و اثر آن بر روند فعالیت خودروسازان کشور

صنعت خودرو سازی کشور در پنج سال اخیر شرایط دشواری داشته و هیچ شرکت خارجی حاضر به همکاری با ایران نبود. با وجود این شرایط صنعت مذکور از خیلی پروژه‌ها عقب ماند و شرایط به گونه‌ای شد که طرح‌های این حوزه در طولانی مدت به نتیجه رسیدند.

راز آسمان پایتخت

با توجه به گفته شهپری همزمان با اعلام تحریم، شرکت‌های فرانسوی که در زمینه انواع تولید پژو با ایران همکاری داشتند، قطعاتی که در راه ایران بوده را به مرزهای کشور خودشان بازگرداندند. همین امر باعث ایجاد مشکلاتی برای ایران خودرو در زمینه تولید پژو 206 و رانا شد. اما این مجموعه در نهایت هر دو پروژه را تکمیل کرد.

این مشکل برای پژو 301 هم تکرار شد. بنابراین تولید این محصولات با تیراژ کم شروع شده اما در ادامه افزایش پیدا خواهد کرد. مثلا اگر برنامه تولید امسال خودرو تارا 50 هزار دستگاه باشد، امکان افزایش آن تا 150 هزار دستگاه در سال آینده وجود دارد. با وجود این شرایط خودرو سازی و زنجیره تامین همواره در حال رفع مشکلات بوده و این موانع در حال برطرف شدن هستند.

اتحاد موتور از سال 1369 فعالیت خود را در در زمینه قطعه سازی آغاز کرد. اکنون بیش از 4 هزار نفر در این مجموعه مشغول به کار بوده و بالای 20 لایسنس و حدود 600  تهیه کننده یا رساننده را دارد. این شرکت بالای 14 کارخانه داشته که در آن‌ها بیش از 200 قطعه اعم از پمپ هیدرولیک، مجموعه بخاری، لنت ترمز، ستون فرمان و مواردی از این قبیل تولید می‌شود. تولید فرمان برقی و دینام از پروژه‌های توسعه‌ای کنونی اتحاد موتور هستند.

مرتبط با : اتحاد موتور
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز