پالایشگاه نفت تهران؛ نخستین پالایشگاه سبز ایران

گاز کربن دی اکسید یا Co2 گازی بی‌رنگ و بی‌بو است اما بی‌ضرر نیست؛ انتشار این گاز در فضای جوی می‌تواند باعث آسیب‌های بسیاری شود. اما با توجه به شرایط اقتصادی امروز دنیا و لزوم پالایش نفت و گاز، انتشار این گاز و مضراتی که برای محیط زیست دارد، اجتناب ناپذیر است؛ تنها می‌توان با اندیشیدن تدابیری، از آن کاست.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ نفتی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، در سال 1398، این پالایشگاه نفت تهران بود که با احداث خط تولید بازیافت دی اکسید کربن، اجرای پروژه انتقال گاز کربن دی‌اکسید و تبدیل سالانه 40 هزار تن از این گاز تولیدی به کربن صنعتی و خوراکی، عنوان نخستین پالایشگاه سبز کشور را به خود اختصاص داد.

در ادامه این مطلب، بیشتر با شرکت پالایش نفت تهران آشنا خواهیم شد؛

پالایشگاه نفت تهران با قدمتی ۶۶ ساله

شرکت ملی نفت ایران، در سال 1344 پروژه احداث پالایشگاه نفت تهران را آغاز کرد. این پالایشگاه سر انجام در سال 46 تکمیل و راه‌اندازی شد. در سال‌های اولیه کار، ظرفیت اسمی پالایشگاه تهران، 85 هزار بشکه در روز بود اما به مرور اصلاحاتی انجام شد تا اینکه در سال 1355 ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه به 120 هزار بشکه در روز رسید. مصرف فرآورده‌های نفتی در داخل کشور و همچنین نیاز به سوخت در بازار داخلی آنقدر رشد یافت که بستر مناسب برای راه‌اندازی پالایشگاه دوم نیز فراهم شد. در سال ۱۳۸۲ با انجام برخی تغییرات، ظرفیت اسمی پالایشگاه دوم  هم به ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

آریاک سفر

در حال حاضر، شرکت پالایش نفت تهران مشتمل بر دو پالایشگاه شمالی و جنوبی و تاسیسات آن در جنوب تهران مستقر است. این پالایشگاه اکنون حدود 15 درصد از ظرفیت پالایشگاهی کشور را در اختیار دارد و محصولاتی چون بنزین، گازوئیل، نفت گاز، نفت کوره و سایر فرآورده‌های نفتی را تولید می‌کند.

آنچه شرکت نفت تهران تولید می‌کند

محصولات اصلی شرکت نفت تهران گاز مایع، بنزین، نفت سفید، گازوئیل، نفت کوره و سخت هوایی هستند و گوگرد، لوبکات سنگین و سبک، وکیوم باتوم، آیزوریسایکل، نفتای سبک و سنگین و حلال 402 محصولات ویژه آن به شمار می‌روند.

این شرکت، 11 واحد تولید شامل واحد تقطیر، واحد تهیه روغن در خلا، واحد کاهش گرانروی، واحد گاز مایع و واحدهای پالایش دارد. همچنین واحد هیدروژن، واحد ایزومریزاسیون، واحد تبدیل کاتالیستی، واحد آیزوماکس و واحد تولید گوگرد از دیگر واحدهای این پالایشگاه به شمار می‌روند.

گفتنی است که نفت خام مورد نیاز پالایشگاه تهران، روزانه توسط شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب کشور، از طریق دو خط لوله 24 اینچ و 26 اینچ از میدان نفتی مارون و همچنین میدان نفتی اهواز تامین می‌شود.

نفت تهران در بورس

شرکت پالایش نفت تهران با نماد «شتران» در بورس نیز حضور دارد. بانک صادرات ایران با 5 درصد سهام، بیشترین سهام‌ این شرکت را در اختیار دارد. بانک تجارت، بانک ملت، صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم از دیگر سهامداران این شرکت هستند. هم اکنون ارزش بازار این نماد 795 هزار میلیارد است.

مرتبط با : شرکت پالایش نفت تهران
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز