هر آنچه باید درباره سیستم گرمایشی تابشی بدانید

لست سکند

در تعریف گرمایش آمده است که هر گاه دما توسط هر ابزار و وسیله‌ای افزایش یابد، به آن گرمایش گفته می‌شود که در این خصوص، سامانه‌ها و وسایل گرمایشی متعددی نظیر بخاری‌ها، آبگرمکن‌ها، پکیج شوفاژ دیواری، موتورخانه‌ها و …. وظیفه گرمایش را انجام می‌دهند. هر کدام از این وسایل، جهت استفاده مصارف مختلف به کار می‌روند. به طور مثال سیستم‌های پکیج شوفاژ مناسب برای خانه‌های شخصی و آپارتمان‌ها است، یا سیستم‌های دیگ بخار، کوره برای گرم کردن هوا، آب، بخار هستند که همه در یک مکان مرکزی نظیر موتورخانه قرار می‌گیرند.

به گزارش کاماپرس، یکی از سامانه های گرمایشی تابشی پرتو است که مناسب جهت استفاده در مکان‌های بزرگ شامل سالن‌های صنعتی، ورزشی و … است. گرم نگه داشتن این گونه اماکن به سبب ارتفاع زیاد با سطح زمین، بوسیله موتورخانه یا شوفاژ سبب هدر رفتن انرژی می شود، بدون اینکه بخواهد فضا را گرم نگه داشته باشد، به همین جهت در این فضاها از سیستم گرمایشی تابشی پرتو استفاده می‌کنند.

سیستم گرمایشی تابشی چیست؟

در ابتدا با مفهوم سیستم گرمایشی تابشی آشنا می‌شویم. این سیستم حرارت ناشی از اشعه‌ی مادون قرمز را به کف، سقف، افراد و اشیا موردنظر،انتقال می‌دهد و فضا را گرم می‌کند. برای فضاهای بزرگ در فصل‌های سرد سال، استفاده از این محصول کاربرد بیشتری دارد. انرژی آن مسقیما از نور خورشید گرفته می‌شود. این سیستم نوین از قسمت‌های مشعل، لوله تابش، پانل، منعکس‌کننده و فن مکنده تشکیل می‌شود.

مزایای استفاده از سیستم گرمایشی تابشی پرتو

راز آسمان پایتخت

از آنجا که هوای گرم نسبت به هوای سرد وزن سبکی دارد و در بالا قرار می‌گیرد، استفاده از وسایل‌ گرمایشی و هیترهای هوای گرم، در بسیاری از کشورها از بین رفته است؛ چراکه این دستگاه‌ها به دلیل داشتن هزینه بالای لوله کشی، گاز و کابل کشی برق، چندان به صرفه نیستند.

از قابلیت‌های نصب دستگاه تابشی پرتو، انعطاف‌پذیری این سیستم با هر نوع سازه و ساختمان است. گرمایش توسط این دستگاه به صورت یک دستگاه مشعل با توان مختلف و باند تابشی است که مشعل خارج از سالن قرار می‌گیرد. سطح تابشی این سیستم در مقایسه با گرماتاب یا گرمایش تابشی یعنی انتقال انرژی گرمایی توسط امواج، به میزان 10 برابر بوده، مصرف سوخت آن نیز نصف سیستم گرماتاب است. علاوه بر این به دلیل توان حرارتی بالای تابشی پرتو، اماکن بزرگ و سالن‌ها در زمان کوتاه‌تری گرم می‌شوند. این سامانه توانایی انطباق با نیاز مصرف‌کننده را نیز دارد و با سوخت‌های گازوئیل، گاز طبیعی و … هاهنگی دارد، که به صورت تک لوله و دولوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم‌های گرمایشی تابشی پرتو چون در هنگام نصب در بیرون از سالن و مکان نصب می‌شوند، برای تعمیر و جابجایی نیاز به هزینه بالابر یا ورود چرثقیل ندارند، این کار حتی با یک نردبان ساده نیز امکان‌پذیر است. از دیگر مزیت‌های استفاده از این دستگاه تابشی می‌توان به، استفاده بهینه از انرژِی، کیفیت گرمایش سالن و … اشاره کرد.

شرکت اخگر تابش ارائه‌دهنده خدمات گرمایشی تابشی پرتو است که در گلخانه‌ها، مرغداری، فضای باز و سالن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نمونه پروژه‌های این شرکت می‌توان به طراحی و راه‌اندازی فضای نمایشگاهی بین المللی کاسپین، شرکت سیماران، دانشگاه علوم پزشکی سنندج و … را در کارنامه کاری خود دارند.

 

مرتبط با : اخگر تابش
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز