نرخ دلار در رصد و کنترل بانک مرکزی است

در حالی که فعالان اقتصادی و عموم مردم در انتظار اقدامات مسئولان برای کنترل نرخ دلار هستند رئیس کل بانک مرکزی با انتشار یک یادداشت اینستاگرامی بر تحت رصد و کنترل بودن بازار ارز توسط این بانک و هدایت بازار ارز به سوی تعادل بدون هیجان زدگی تاکید کرد.

به گزارش کاماپرس، این هفته را باید هفته حساسی در بازار ارز دانست چرا که از یک سو آمریکا با انتشار اخبار تحریمی پیاپی که البته تاثیر واقعی بر بازار ارز ندارد و تنها اثر روانی بر این بازار بجا می گذارد در پی مختل کردن بازار ارز و افزایش نرخ دلار است و از سوی دیگر مسئولان اقتصادی با تمهیدات مختلف سعی در بازگرداندن بازار به تعادل دارند.

در این میان سخنان و نقطه نظرهای همتی رئیس کل بانک مرکزی به عنوان سکان دار بازار ارز و دیگر بخش های مرتبط با این بازار، همواره از سوی فعالان اقتصادی و حتی واسطه گران بازار ارز و دلالان دلار جدی گرفته می شود.

همتی در تازه ترین یادداشت اینستاگرامی خود نوشته است :

۱- درمقوله رشد نقدینگی، علیرغم اینکه در سیاست پولی جدید، کانال انتقال سیاست ‌پولی، حجم نقدینگی نیست، ولی در هر صورت بار دیگر یادآور می شوم که رشد نقدینگی از ابتدای امسال تا نیمه خرداد، در مجموع با احتساب خرید ارز ، منابع مقابله با کرونا و تنخواه دولت، به ۶.۲ درصد رسیده است. حتی اگر در بدبینانه ترین حالت همین روند را تا آخر سال داشته باشد (که بسیار بعید است)، نرخ رشدنقدینگی کمتر از رشد سال گذشته بوده و در راستای همان هدف تورمی است. بی اطلاعی برخی از اطلاعات واقعی نباید دستاویزی برای تشویش اذهان و دمیدن بی ثباتی شود.

آریاک سفر

۲- دلایل نوسانات بازار ارز را توضیح دادم. بدیهی است برای چنین دوره هایی که تکانه های کوتاه مدت را در اقتصاد تجربه می کنیم، هیچ بانک مرکزی متعهد و آگاهی، منابع خود را در بازار «نمی پاشد». بانک مرکزی، قطعا با نوسانات سفته بازی مقابله می کند و روند سه روز اخیر نیز نشان داد که بازار سازی قدرتمند در بازار، از هرگونه بی ثباتی و تلاطم جلوگیری خواهد کرد. خیرخواهان می دانند که ارز پاشی با مقابله با جریانات سفته بازی متفاوت است. تکانه اخیر موقتی است و در حال گذار و بانک مرکزی بدون هیچ هیجانی، حرکت بازار ارز  را رصد کرده و همانند دو سال گذشته با مدیریت نوسانات، بازار را به سمت تعادل هدایت خواهد کرد.

 

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مرکزی
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز