شیرِ پژو، نفس تازه کرد

لست سکند

شرکت خودروسازی پژو از یازدهمین لوگوی این شرکت رونمایی کرد. به کزارش کاماپرس، بدنه اصلی لوگوی جدید پژو، از طراحی ۲۰۱۰ این شرکت یعنی شیرِ نقره‌ای تاثیر گرفته است. یازدهمین لوگوی خودروسازی پژو به گفته کاربران از لحاظ شکل و ساختار شبیه طراحی مدل ۱۹۶۰ است و به اعتقاد عده‌ای به لوگوی سمند شباهت دارد. در این طرح جدید، شیر با نگاهی اخم‌گونه دندان‌های خود را نشان می‌دهد، زمینه پشت تصویر مشکی است و نام پژو درست در بالای سر شیر قرار گرفته است. خودروی پژو ۳۰۸، اولین نمونه از خودروهای شرکت است که با لوگوی جدید به بازار عرضه می‌شود.

داستان یک شیر

شرکت پژو از لوگوی شیر ابتدا برای ساخت تیغه اره و وسیله‌های استیل استفاده می‌کرد؛ تا اینکه در سال ۱۸۵۸ به طور رسمی آن را به ثبت رساند. به همین ترتیب لوگوی اصلی شرکت با طرح شیر در سال ۱۹۳۳ به عنوان لوگوی جهانی پژو طراحی شد که اولین بار بر روی خوردوی ۲۰۳ نمایان شد. شیری که بر روی دوپای عقب خود بلند شده بود، از یک نشان نظامی فرانسوی الهام گرفته شده است.

تولد پژو

نام فرانسوی پژو به معنای کبوتر است. در ابتدا شرکت پژو با مدیریت خانواده امیل پژو در سال ۱۸۱۰ با هدف ساخت آسیاب‌های قهوه تاسیس شد. با تولید دوچرخه گراند بای در سال ۱۸۸۲ پژو به طور رسمی وارد دنیای خودروسازی شد. نخستین محصول ساخته شده توسط پژو، خودرویی سه چرخ بود که در سال ۱۸۸۹ توسط آرماند پسر امیل پژو تولید شد. نصب تایرهای پلاستیکی بر روی خودرو اولین بار در این شرکت اتفاق افتاد که بعد از آن تایرهای بادی جای آن را گرفت.

راز آسمان پایتخت

با آغاز جنگ جهانی دوم، شرکت پژو مجبور به ساخت کامیون و ون شد. اما پس از پایان جنگ، در سال ۱۹۴۸ کار خود را با تولید پژو ۲۰۳ از سر گرفت. پژو ۵۰۴ حاصل همکاری مشترک پژو و شرکت ایتالیایی پنین فارینا بوده است. از این پس تولیدات شرکت در ایتالیا برای فروش عرضه می‌شدند و همکاری با شرکتهای رنو و ولوو آغار شد. یکی از محبوب‌ترین محصولات این شرکت، پژو ۲۰۶ است که در ۱۲ دسامبر ۲۰۰۶ تولید شد.

بیش از ۲۰۰ هزار نیروی انسانی در شرکت پژو مشغول به فعالیت هستند. پژو در حال حاضر به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی فرانسه محسوب می‌شود.

ورود پژو به ایران

تولید انواع مدل‌های پژو از سال ۱۳۶۹ در ایران آغاز شد. پس از ورود خط تولید به کشور، ساخت داخلی قطعات خودروی پژو توسط شرکت ساپکو در سال ۱۳۷۳ آغاز شد. صنعت خودروسازی ایران از روش‌های جدید تولید و تامین شرکت پژو بهره می‌گرفت. مدل ‌۵۰۴ از معروفترین مدل‌ها در اواخر دهه ۴۰ در ایران به شمار می‌رود. با توقف تولید پیکان، ساخت محصولات پژو، به یک راه نجات برای خودروسازان ایرانی تبدیل شده بود. در سال ۲۰۱۱، ۴۵۷ هزار خودروی پژو به بازار ایران وارد شد. شرکت پژو در سال ۲۰۱۳ با مشاهده تحریم‌ها قراراداد با ایران را نادیده گرفت و از ارسال قطعات برای تولید امتناع کرد. در این دوره، تولید در ایران ۶۸ درصدکاهش داشت و ایران خودرو حدود سه هزارو دویست میلیارد تومان ضرر کرد. ایران خودرو برای جلوگیری از ضرر بیشتر به سراغ قطعه‌سازان داخلی رفت. بعد از مدتی دوباره پای پژو به صنعت خودروسازی ایران باز شد. سرمایه‌گذاری پژو در خودروسازی ایران، انتقال تکنولوژی و طراحی و تولید مشترک محصولات جدید پژو، از جمله شرایط ایران خودرو برای بازگشت شرکت پژو به ایران بود.

انتهای پیام

مرتبط با : پژو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز