سپر دفاعی کسب و کارها در برابر ویروس کرونا

انجمن بهره‌وری ایران با برگزاری نشستی در قالب وبینار به ارائه راهکارهایی برای کسب و کارها در برابر رکود کرونایی، پرداخت.

به گزارش کاما پرس به نقل از ایرنا پلاس سیدحمید کلانتری، رئیس انجمن بهره‌وری ایران در این نشست درباره تأثیر نگرانی‌های مردم از شیوع کرونا بر کسب‌وکارها گفت: از دلایلی که مردم بعضی از فعالیت‌ها را انجام نمی‌دهند، بحث رعایت بهداشت است و لازم است کسب‌وکارها بتوانند به خانوارها و مشتریان خود اطمینان دهند خدمتی که ارائه می‌کنند بهداشتی است یا وزارت بهداشت و سازمان اصناف، تدابیری را اتخاذ کنند که با وجود نظارت، استانداردهای بهداشتی را رعایت کنند. در این نشست می‌خواهیم تدابیری را شناسایی کنیم تا سطح درآمد و معیشت مردم تأمین شود و نخواهند چندین مسئله را همزمان تحمل کنند.

ایجاد تحرک در کسب‌وکارها

کلانتری افزود: البته دولت باید در این شرایط بسیار فعال باشد؛ ضمن اینکه ما نباید نگاهمان صرفاً به دولت باشد، چرا که دولت درگیر مسائل کلان کشور مانند محدودیت‌های ناشی از صادرات و بستن مرزها و مسائل بهداشت و درمان است. با این حال، دولت و وزارتخانه‌های ذی‌ربط لازم است تا در این باره، چاره‌اندیشی کنند.

وی در ادامه گفت: ما باید موقعیتی را  که پیش آمده به فرصتی برای اندیشه‌ورزی، کار تیمی، همکاری و گفت‌وگوهای تخصصی تبدیل کنیم تا به رشد خلاقیت‌هایی که در زمان عادی به سراغ آن نمی‌رویم، بینجامد. همان‌طور که یاد گرفتیم چگونه سطح بهداشت را در طول یک هفته به‌طور اساسی تغییر دهیم، می‌توانیم به نیازهای دیگر نیز رسیدگی کنیم. کسب‌وکارها می‌توانند نیاز به نوسازی ارتباط با مشتری را مدنظر قرار دهند و تحرکی در کسب‌وکار خود ایجاد کنند.

آریاک سفر

واحدهای صنعتی چگونه با کرونا مبارزه کنند؟

کلانتری اضافه کرد: مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی همواره باید با همکارانشان تعامل داشته باشند و در شرایط فعلی لازم است این ارتباط بیشتر شود. بخشی از نیروی انسانی بابت سلامت خود نگرانی دارند و از طرفی کارفرما نیز نگران کاهش درآمد و چالش در پرداخت حقوق پرسنل است. این مسئله لازم است با تعامل بین منابع انسانی و مدیران حل شود. حال که راهبرد حضور در موارد ضروری به‌جای قرنطینه برای کنترل کرونا انتخاب شده، لازم است موارد بهداشتی محیط‌های کار رعایت شود.

فرصتی برای بهبود ارتباط با مشتری

حسین حسینی‌تبار، فعال استارت‌آپی و مشاور کسب‌وکار که مدیریت این نشست را برعهده داشت در توضیح راه‌های مقابله با ریسک شیوع کرونا گفت: راه‌های متفاوتی برای مقابله با این ریسک و بحران پیش رو داریم. گزینه اول، حذف ریسک است که عدم حضور در محیط کار، به‌عنوان حذف ریسک تلقی می‌شود. گزینه دوم، کاهش ریسک است که می‌توان حضور کمتر در محیط کار را مثالی برای آن دانست.

حسینی‌تبار گفت: کسب‌وکارها ناچارند فعالیت خود را به‌نحوی ادامه دهند. بنابراین لازم است در این شرایط، مهندسی مجدد داشته باشیم و ارتباطات خود را با مشتریان بهبود دهیم و می‌توان حتی در این شرایط، فرصت‌های جدیدی ایجاد کرد.

وی در ادامه حوزه‌های فعالیتی را که در این روزها می‌توانند در زمینه کاهش حضور در مراکز عمومی و دورکاری قابل استفاده باشند، رجوع به سازمان‌ها و ادارات، مشاوره امور بیمه‌ای، مالیاتی و امور حقوقی، برون‌سپاری پروژه‌ها، منشی و تلفن اینترنتی، ارتباطات و مدیریت پروژه، اشتراک فایل و برگزاری جلسه و رویداد است.

کرونا نه اولین بحران و نه آخرین بحران برای کسب‌وکارهاست

امید هاشمی، مدیر کسب‌وکارهای نوین اتاق بازرگانی تهران، دیگر سخنران این نشست، در ابتدا با اشاره به مفهوم بحران گفت: ما معمولاً فکر می‌کنیم که شرایط باید همیشه بر وفق مراد باشد تا کسب و کارمان را مدیریت کنیم. به‌محض اینکه اتفاقی خارج از سطح انتظار ما رخ می‌دهد، دچار ناکارآمدی می‌شویم. وقتی به سلسله وقایع چند ماه گذشته در کشور یعنی مسائلی مانند کرونا، FATF، بحران سیاسی که به دلیل اقدامات نظامی پیش آمد و قطعی اینترنت را بررسی می‌کنیم، با چند نوع روحیه و نگرش مواجه می‌شویم.

هاشمی در ادامه گفت: یک روحیه این است که بعد از آرام شدن شرایط، تصمیم‌گیری شود. این روحیه در بسیاری از کسب‌وکارها پررنگ است. نگرش دوم، مبتنی بر روندهای دنیاست؛ تغییر و تحول، قانونی برای بسیاری از کشورها در دنیاست. البته بسیاری از کشورها، باثبات‌تر از کشور ما هستند، اما آنها هم اتفاقاتی ناگهانی دارند که ما نداریم. با این حال، پدیده‌های برنامه‌ریزی‌نشده‌ای که به‌ نفع یا به‌ زیان آنها باشد، رخ می‌دهد.

وی همچنین افزود: در نتیجه، کرونا نه اولین بحران و نه آخرین بحران برای کسب‌وکارهاست. ما در سال جاری حدود هفت مورد بحران داشتیم که لطمه سنگینی به کسب‌وکارها زدند و قطعاً کرونا آخرین مورد نیست. در دنیا، کرونا به‌عنوان شدیدترین بحران بعد از سال ۲۰۰۸ مطرح است که شاخص داوجونز را ۱۲.۵ درصد در طول یک هفته کاهش داد.

بحران، بخشی از کسب‌وکار است

مدیر کسب‌وکارهای نوین اتاق بازرگانی تهران گفت: بحران و شرایط بد، همیشه به‌عنوان بخشی از کسب‌وکار مطرح است. باید ببینیم چرخه مدیریت بحران چیست و باید چه کنیم؟ مدیریت بحران، ۶ مرحله دارد؛ پیش‌بینی، آمادگی، کاهش اثرات سوء، پاسخ‌دهی، بهبود و توسعه و بازسازی. این مراحل در داخل فضایی هستند که رهبری کسب‌وکار در آن، حرف اول را می‌زند. با این حال، وقتی درباره مدیریت بحران صحبت می‌کنیم، معمولاً فقط به مرحله پاسخ‌ و آن هم به‌صورت ناقص، پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم مفهوم این ۶ مرحله را به‌درستی درک کنیم، لازم است رهبری یا مدیریت کسب‌وکار، این ۶ نکته را در مجموعه خود راهبری کند. همچنین مهارت‌هایی نیاز است که تمامی مراحل را به‌ترتیب، به‌کار ببندیم. این مهارت‌ها، شامل دانش، عملکرد و مهارت‌های رفتاری است.

هاشمی افزود: سناریوسازی یکی از دانش‌های مهمی است که لازم است به آنها توجه کنیم. مسئله بهبود و بازسازی نیز کمتر در کسب‌وکارها مورد توجه است. به‌عنوان مثال، در بحران قطعی اینترنت که موجب شد بخشی از کسب‌وکارها، مشتریان خود را از دست دهند، کسب‌وکارهای اندکی دوباره به سمت مشتری بازگشتند و ارتباط قطع شده با مشتری را جبران کردند. لازم است بعد از عبور از بحران کرونا نیز وارد فاز بازسازی شویم.

شرکت‌های هوشمند در دوران بحران چه می‌کنند؟

هاشمی با اشاره به اینکه در حین بحران‌ها، خواه ناخواه با کاهش عملیات مواجه می‌شویم، گفت: در شرایط بحران، کسب‌وکارها زمان آزاد بیشتری دارند. یکی از راهکارها در این شرایط این است که از ورود بحران به کسب‌وکار خود، جلوگیری کنیم، یعنی دچار هیجان‌زدگی در دوران بحران نشویم و خود، خانواده و کسب‌وکارمان را از شرایط هیجانی بحران دور کنیم. این زمان، بهترین زمان برای رشد است. معمولاً شرکت‌های هوشمند در دوران رکود، بیشتر به فعالیت‌های تحقیق و توسعه می‌پردازند و در دوره پس از بحران، رشد خواهند کرد.

اتکا بر مسئولیت اجتماعی برای تقویت هویت برند در شرایط بحرانی

هاشمی درباره مسائل خاص کسب‌وکارهای تولیدی در این شرایط دو سطح از مسائل را شرح داد و گفت: یک مسئله در سطحی است که مربوط به نگرانی مردم درباره خرید است. کسب‌وکارهایی که بر محور تولید یا حضور مشتری استوارند، در این شرایط، آسیب بیشتری می‌بینند. سطح عمیق‌تر، مربوط به ماهیت برندی است که شکل گرفته، زیرا ما در نهایت به‌دنبال راه‌حل‌هایی هستیم که بتوانیم مراقبت بیشتری از مشتری داشته باشیم و محصول را به‌دست مشتری برسانیم. مسئله دیگر، تلفیق مسئولیت اجتماعی و کمک از مشتری برای عبور از بحران است. باید پذیرفت که ممکن است در این مدت فروش تا حدی کاسته شود، اما با اتکا بر مسئولیت اجتماعی، هویت برند تقویت می‌شود.

حفظ بهره‌وری در شرایط دورکاری

هاشمی درباره نکاتی که لازم است حین دورکاری رعایت شود، گفت: دورکاری نباید رسمیت کار را از بین ببرد. لازم است ارتباط با همکاران که مایه شکوفایی و خلاقیت افراد است، حفظ شود. همچنین شاخص‌های بهره‌وری بررسی شود و همکاران بنا بر موقعیت خود، گزارش‌ کار برای اطلاع یکدیگر تهیه کنند. ساعات کاری مشخصی برای دورکاری تعیین شود و از درگیری بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی نیز پرهیز شود.

نرم افزار حسابداری
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز