سهام عدالت ؛ هرآنچه باید بدانیم

عموم مردم پس از سال‌ها حرف و حدیث در مورد سهام عدالت، منتظر دریافت سود آن هستند اما بیشتر آن‌ها اطلاعات چندانی از این سهام ندارند و با پرسش‌های متفاوتی روبه‌رو هستند. در این مطلب قصد داریم به متداول‌ترین سوالات در مورد سهام عدالت پاسخ دهیم.

به گزارش کاماپرس، با دستور رهبر معظم انقلاب، بالاخره خرید و فروش سهام عدالت مجوز گرفت و بسیاری در فکر معامله آن هستند تا در این اوضاع اقتصادی آمیخته با معضلات کرونا، بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهند. متاسفانه تا به امروز اطلاعات کافی از اینکه هر فرد چقدر سهام دارد، به چه میزان سود کرده و در صورت تصمیم به فروش چه اقداماتی باید انجام دهد از طریق رسانه‌هایی مانند صدا و سیما منتشر نشده و بخش اعظمی از مردم با پرسش‌های بسیاری در این مورد مواجه‌اند.

آیا مشمول سهام عدالت هستیم؟

اگر از این که سهام عدالت به شما اختصاص یافته اطمینان ندارید، می‌توانید با مراجعه به سامانه اینترنتی samanese.ir وضعیت سهام عدالت خود را پیگیری کنید. در این سامانه لیست اقشاری که واجد شرایط دریافت آن بوده‌اند، منتشر شده است.

چند نفر سهام عدالت دارند؟

در حال حاضر، بیش از 49 میلیون نفر سهام عدالت دارند.

مطالب مهم را از دست ندهید 

آریاک سفر

ارزش سهام مشمولان چقدر است؟

بسته به میزان سهام اختصاص‌یافته به افراد، ارزش سهام آن‌ها بین 4 تا 8 میلیون تومان است.

امکان ثبت نام برای دریافت سهام عدالت وجود دارد؟

دوره مجاز ثبت نام برای دریافت سهام عدالت از سال 1385 تا 1394 بوده و پس از آن ثبت نامی صورت نگرفته است. در صورت آغاز مجدد ثبت نام، کاماپرس اخبار آن را لحظه به لحظه پوشش خواهد داد.

کسانی که ثبت نام خود را نهایی نکرده‌اند، مشمول دریافت سود سهام عدالت می‌شوند؟

خیر، سهام عدالت و سود آن تنها به کسانی تعلق می‌گیرد که در شرکت‌های تعاونی شهرستانی ثبت نام نهایی داشته و نامشان از طریق آن شرکت تعاونی به سازمان خصوصی‌سازی ارسال و در بانک اطلاعاتی مشمولین درج شده است.

فوت‌شدگان مشمول سهام عدالت هستند؟

بله، وراث ثبت نام کنندگان فوت شده می‌توانند با وارد کردن اطلاعات در سامانه سهام عدالت، همانند دیگران از آن بهره‌مند شوند و نیازی به پیگیری حضوری در این مورد نیست.

اگر برگه ثبت نام را گم کرده باشم، چه می‌شود؟

برگه‌ای که در زمان ثبت نام سهام عدالت دریافت کرده‌اید، هیچ ارزشی ندارد و تمامی اقدامات از طریق سامانه اینترنتی این سهام انجام خواهد شد.

دارندگان سهام عدالت، سهامدار چه شرکت‌هایی هستند؟

در میان شرکت‌های بورسی پورتفوی سهام عدالت نام شرکت‌هایی از جمله آلومینیوم ایران، ایران خودرو، بانک تجارت، بانک صادرات، بانک ملت، پارس سوئیچ، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، پتروشیمی مارون، پست بانک، چادرملو، حمل‌ونقل پتروشیمی، سایپا، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، سرمایه‌گذاری رنا، سیمان داراب، سیمان دشتستان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، کارخانجات مخابراتی ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گل گهر، مخابرات ایران، مپنا، ملی صنایع مس ایران، نیرو ترانس، بیمه دانا، پالایش نفت لاوان، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی جم و صنایع پتروشیمی خلیج فارس، به چشم می‌خورد.

سهام خود را چه زمانی بفروشیم؟

علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این مورد می‌گوید: «با توجه به بازدهی مناسب بازار سرمایه در مقطع فعلی، توصیه به فروش نمی‌کنیم. سهام عدالت پتانسیل‌های بیشتری برای رشد دارد.» دیگر کارشناسان بازار سرمایه نیز معتقدند فعلا زمان مناسبی برای فروش سهام عدالت نیست، زیرا با شرایط فعلی بازار سرمایه، بسیاری از سهامداران از سود بیشتر محروم می‌شوند.

آزادسازی سهام عدالت چه مقدار نقدینگی وارد بورس می‌کند؟

با آزادسازی سهام عدالت چیزی در حدود 370 هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه خواهد شد که با مدیریت صحیح می‌تواند محرکی بزرگ برای حمایت از تولید، اشتغال و بهبود وضعیت اقتصاد کشور باشد.

پایان خبر

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز