سرنوشت مبهم ماسک های احتکاری کشف شده

لست سکند

این روزها گرچه ممکن است بتوانید به راحتی از سوپرمارکت محله‌تان، ماسک خریداری کنید اما از داروخانه به ندرت و یا با تعداد کم.

به گزارش کاماپرس؛ از زمان شیوع کرونا تا همین امروز موضوع کمبود ماسک و ملزومات بهداشتی برای مقابله با این ویروس، نقل محافل خبری بوده است. هنوز هم وقتی به داروخانه‌ها سرمیزنید، با جملاتی چون «کمبود ماسک داریم» یا «ماسک تمام شد» مواجه می‌شویم که دلیل آن از سوی داروخانه‌داران «نرسیدن ماسک به داروخانه‌ها » عنوان می‌شود. آنها می‌گویند همچنان در شبکه توزیع ماسک در الویت قرار ندارند. این در حالیست که سوپرمارکتها و حتی آنلاین شاپ ها به محل عرضه ماسک با قیمتهای متفاوت تبدیل شده‌اند.
در همین رابطه روزنامه همشهری در اینفوگرافی که منتشر کرده به کشف کالاهای بهداشتی احتکار شده در فاصله زمانی بین سوم اسفند‌ 98 تا 30تیر99 در شهرهای مختلف پرداخته، در حالیکه همچنان مشخص نیست چرا این ماسکهای کشف شده وارد شبکه توزیع نشده و در دسترس داروخانه‌ها قرار نمی‌گیرند.

محتکران نوظهور عصر کرونا

روزنامه همشهری در این گزارش با اشاره به تبارشناسی موضوع احتکار کالا در ایران نوشته است: از زمان جنگ و کمبود کالاهای اساسی گرفته تا روزهای تحریم، این محتکران هستند که از کالایی به کالای دیگر هجرت و با یک فرمول ثابت و با توجه به نیاز مردم، انبارهایشان را پر می‌کنند. کرونا نیز از آن دست بحران‌هایی است که وجهه جدیدی از محتکران را نمایان ساخت. ماسک، دستکش و الکل ضدعفونی جزو کالاهایی بودند که حضور کرونا موجب شد تا آنها به سبد کالاهای روزانه خانواده اضافه شوند و همین احساس نیاز در کنار شرایط عجیبی که کرونا رقم زد، کافی بود تا محتکران جدیدی با عنوان احتکار‌کنندگان کالاهای بهداشتی رونمایی شوند.

راز آسمان پایتخت

به طور متوسط چقدر ماسک احتکار شده؟

در گزارش همشهری به آمار ارائه شده از سوی ریس پلیس امنیت اقتصادی ناجا در فاصله اسفند98 تا تیر99 اشاره شده که دوره اوج آن رکوردشکی آن در اسفند98، فرودین و اردیبهشت 99 بوده است. از 8میلیون‌ماسک احتکار شده در اسفند 98 تا 12هزار ماسک در اردیبهشت 99، در این گزارش آماری ثبت شده است. در آخرین کشفیات صورت گرفته هم هزار و 870 عدد انواع تجهیزات پرشکی شامل 234هزار و 370 عدد انواع‌ماسک و یک هزار و 500عدد انواع دستکش، تنها در فاصله 7 تا 14 تیرماه سال جاری در کل کشور کشف شده است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز