خطر بیخ گوش امنیت غذایی جهان

توقف  فعالیت اکثر کسب و کارها و مشاغل به دلیل ویروس کرونا، این نگرانی را به وجود آورده که کشورهای جهان به زودی با چالش تامین غذا و کالاهای استراتژیک روبرو شوند.

به گزارش کاماپرس ، پس از شیوع کرونا، اولویت اساسی کشورهای درگیر این است که چگونه کالای استراتژیک خود را تامین کنند و در آینده با مشکل روبرو نشوند؟ به همین دلیل در اولین اقدام و برای تامین نیاز بازار داخلی صادرات خیلی از کالاها در این کشورها متوقف شده و مبادلات نیز پایین آمده است.

کاهش مبادلات تجاری

نمونه بارز این امر توقف صادرات گندم از سوی یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده گندم یعنی قزاقستان است. کشور ویتنام نیز صادرات برنج را به طور موقت، متوقف کرده و صربستان در اقدامی مشابه  دست از صادرات روغن آفتابگردان برداشته است.

چین، بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده برنج جهان با خریداری این محصولات از تولیدکنندگان، آنها را احتکار کرده و تب افزایش خرید محصولات غذایی در کشورهایی مثل الجزایر و ترکیه نیز به شدت بالا رفته است.

آریاک سفر

ممنوعیت‌های وارداتی بعد دیگری از آثار منفی ویروس کرونا بر زنجیره تامین مواد غذایی در دنیاست. بعد از شیوع کرونا با توجه به خطر انتقال ویروس، بسیاری از کشورها از واردات محصولات غذایی کشورهای درگیر به ویژه کشور چین به کشور خود به شدت خودداری کردند و مبادلات تجاری نیز کاهش پیدا کرد. چین از جمله بزرگترین صادرکننده دنیاست که به عنوان مبدا اصلی این ویروس شناخته می‌شود و منع واردات از آن باعث شد اقتصاد کشورهای وابسته به کالای مصرفی آن مثل ایران در ابتدای امر آسیب بسیاری ببیند.

این امر در رابطه با کشورهایی که هنوز درگیر ویروس نشده و تلاش دارند روابط خود را با کشورهای درگیر محدود کنند نیز مشاهده خواهد شد.

احتمال افزایش قیمت مواد غذایی

با توجه به تعطیلی بسیاری از صنایع غذایی در دنیا و مشاغلی که با این ویروس درگیر شده، پیش ب‌ینی منطقی این است که میزان تولید محصولات غذایی کاهش پیدا کند. اگر این موضوع را در کنار سیل متقاضیان غذا که این روزها شتابزده به فروشگاه‌ها مراجعه و آنها را تخلیه می‌کنند قرار دهیم، موضوع خطرناکتر خواهد شد.

مگر آنکه کشورهای دنیا تصمیم بگیرند در این خصوص اتحاد رویه بیشتری داشته باشند یا راهکار جدی‌تری برای تامین مواد غذایی در این روزهای کرونایی اتخاذ کنند.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “خطر بیخ گوش امنیت غذایی جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز