خرید و فروش کلیه در بازاری دردناک با کف قیمت 80 میلیون

بازار خرید و فروش کلیه در ایران داغ است، در واقع ایران تنها کشوری در جهان است که چنین بازاری را دارد، خرید کلیه از شخص زنده منع قانونی ندارد و شخص می تواند کلیه خود را آزادانه بفروشد.

به گزارش کاماپرس، تقاضا برای کلیه در همه جهان نسبت به عرضه بسیار بیشتر است، همین تناسب باعث رقابتی شدن دستیابی به کلیه شده است. اما در ایران شرایط برعکس است و میزان فروش کلیه از تقاضا دارد پیشی می گیرد.

به طور معمول افرادی که دچار ضربه مغزی می شوند  بهترین گزینه برای اهدا کلیه هستند، اما در ایران افراد سالم هم اجازه دارند کلیه خود را بفروشند و در ازای آن پول دریافت کنند، کف قیمت کلیه در ایران در حال حاضر روی 80 میلیون تومان است.

البته خرید و فروش کلیه مخالفان و موافقانی هم در ایران دارد؛ موافقان معتقدند فروش کلیه می‌تواند جان انسان‌های زیادی که در انتظار پیوند هستند را نجات دهد و از سوی دیگر کسی که از راه فروش کلیه می‌خواهد مشکلات مالی خود را رفع کند، اگر این راه وجود نداشته باشد، قطعا گزینه‌های بعدی که در ذهن افراد شکل می‌گیرد، گزینه‌های بدتری چون دزدی و… است؛

مخالفان هم دلایل فقهی می‌آورند و آن را تهدیدی برای جان فروشنده می‌دانند و برخی نیز معتقدند فروش کلیه می‌تواند رونقی برای بازار دلالان باشد.

آریاک سفر

پیشی گرفتن صف اهدا بر صف تقاضای کلیه

درحالیکه در جهان مردم در صف تقاضای کلیه منتظرند، در ایران پدیده‌ای معکوس شکل گرفته است؛ یعنی اهداکنندگان در صف انتظار برای اهدا هستند! «کلیه برای فروش»؛ آگهی ای که قطعا همه افراد یکبار در زندگی خود دیده‌اند. در فضای مجازی هم تبلیغات زیادی با این مضمون دیده می‌شود.

تبلیغاتی با دو روی اشک و لبخند؛ از یکسو متقاضیان و بیمارانی که منتظر دریافت کلیه برای ادامه حیات هستند و پیوند کلیه می‌تواند جانشان را نجات دهد و از سوی دیگر داستان اندوهبار افرادی که در پشت آگهی‌‌های فروش، مبادله اعضای بدن خود با پول را آخرین راه رهایی از مخمصه‌ها می‌دانند و سایر فروشندگان بر سر فروش کلیه خود رقابت می‌کنند!

بررسی قیمت‌هایی که فروشندگان برای کلیه خود اعلام می‌کنند

اقتصاد آنلاین در یک گزارش میدانی برای اطلاع از قیمت‌هایی که فروشندگان کلیه اعلام می‌کنند، با چند مورد از آگهی‌های فروش کلیه در فضای مجازی تماس گرفته است. نفر اول پسری جوان است. در ابتدای مکالمه می‌گوید قیمت برایش مهم نیست و از آنجایی که اگر بدهی‌هایش را نپردازد، به زندان می‌رود، حاضر است کمتر از قیمت اعلامی سایر اهداکنندگان کلیه‌اش را بفروشد. وی می‌گوید: کلیه اکنون از 80میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود اما به علت مشکلاتش حاضر است پایین‌تر از این‌ها هم رضایت‌نامه برای اهدای کلیه را امضا کند.

یکی دیگر از فروشندگان کلیه هم با اعلام اینکه کلیه‌اش را 95میلیون تومان می‌فروشد گفت: به خاطر بدهی هیچ چیز جز کلیه‌هایش برای فروش باقی نمانده است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز